اتحاد دستگاه های ذیربط برای ارتقای تولید ایرانی

با حضور وزرای صنعت و تعاون، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، برخی از نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نشستی به منظور بررسی راهکارهای حمایت از تولید کالای ایرانی برگزار شد و در آن بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای حمایت همه جانبه از تولید ایرانی تأکید شد

عصر دیروز با حضور وزرای صنعت و تعاون، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، برخی از نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نشستی به منظور بررسی راهکارهای حمایت از تولید کالای ایرانی برگزار شد و در آن بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای حمایت همه جانبه از تولید ایرانی تأکید شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی در این نشست با اشاره به حجم زیاد قاچاق در کشور خواستار یک حرکت جهادی در مواردی همچون پوشاک شد و در عین اعلام کرد که سازمان تأمین اجتماعی به دلیل طلبکار بودن از تولیدکنندگان انها را ممنوع الخروج نکرده است.

به گفته ربیعی امنیت در حوزه سرمایه گذاری در کنار جلوگیری از قاچاق از جمله برنامه هایی است که دولت در پیش گرفته و از طرف دیگر تولیدکنندگان باید نگاه بلندمدت به مقوله تولید داشته باشند و با توسعه فناوری زمینه های کاهش قیمت تمام شده را نیز فراهم سازند.

وی در عین حال با انتقاد از وضعیت صادرات به بازارهای آسیای میانه اشاره کرد و گفت این بازارها را از دست دادیم و باید تولیدکنندگان زنجیره های صادراتی قویتری را تشکیل دهند.

در این رابطه معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز با اشاره به نقشی که استارت آپ ها در جذب سرمایه های فکری خارجی ایفا می کنند گفت برخی استارت آپ ها با ابعاد فروش هزار میلیاردی وجود دارند که کارآفرینان آنها سنین زیر 30 سال هستند به همین علت باید گفت بزرگترین پلتفرمی که وجود دارد در حال حاضر دانشگاه ها نیستند بلکه همین استارت آپ ها هستند.

سورنا ستاری با اشاره به این که این سیستم با تفکراتی غیردولتی مشغول به فعالیت هستند گفت ظرف چند سال گذشته درباره چگونگی تبدیل دانش به اقتصاد یا مرتبط کردن پژوهش به اقتصاد به مدلهای خوبی برای معرفی شتاب دهنده های کسب و کار و پارکهای فناوری دست یافتیم  که البته این مسیر را بخش خصوصی پایه ریزی کرد و باید گفت این مسیر به سرمایه گذاری هایی مثل زمین و ملک و سوله نیاز ندارد و فعالان این عرصه در اتاق های چند متری فروش های چند میلیاردی دارند.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد این مدل کسب و کار در آینده بتواند شرایطی را فراهم کند که سرمایه گذاران بزرگ تشویق به سرمایه گذاری در حوزه های دانش شوند و رقابت پذیری جهانی را توسعه دهند.

در ادامه این نشست رییس کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از دولت، مجلس و قوه قضاییه گفت تولیدکنندگان یا باید در دولت یا در قوه قضاییه پاسخگو باشند و این مسایل فرصت رقابت در دنیا را از آنها گرفته است. به گفته وی دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حمایت خاصی از تولید نمی کند و در این راستا بدهی های دولت، قاچاق و قوانین بازی در مناطق آزاد باید همگی مورد بازبینی و نظارت درست قرار گیرد.

عزیز اکبریان با تأکید بر این که باید از تجربه کشورهای تراز اول در امر صادرات استفاده کنیم گفت در غیر این صورت توان رقابت در بازارهای جهانی را نخواهیم داشت.

محمدرضا پورابراهیمی نیز در این نشست خواستار آن شد که مسئولین ذیربط در امر اجرایی شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشکلات این حوزه را برطرف کنند که البته لایحه جدید این قانون نیز تا تابستان امسال اجرایی می شود. رییس کمیسیون اقتصادی همچنین از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در نیمه اول امسال خبر داد و گفت از نیمه امسال نرخ مالیات بر عملکرد از 25 درصد به 20 درصد خواهد رسید تا در نهایت مصرف کننده مالیات بیشتری بپردازد.   

در این نشست مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز از تقسیط اصل بدهی کارفرمایان خبر داد و گفت: همینطور بازرسی از دفاتر قانونی طبق مواد قانون تامین اجتماعی فارغ از قیود زمان مجدد بخشنامه شد طبق سال 96 در سال 97 تا برای یکسال انجام شود ضمن آن که خرید و فروش حق بیمه از ماخذ حق بیمه نیز کسر شده است.

وی با بیان اینکه برای کمک به کارآفرینان طرح اشتغال فراگیر در حال اجرا است گفت: طبق این طرح کارگران بیمه اولی که در سایت سازمان فنی حرفه ای ثبت نام کنند به مدت یکسال از پرداخت حق بیمه معاف خواهند شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر این که سازمان متبوعش مصمم است امسال ماهانه یک بخشنامه جدید در چارچوب تسهیل فضای کسب و کار و کاهش هزینه های مالی کارفرمایان صادرکند، به تشریح اقدامات این سازمان در طرف تقاضا پرداخت.

کد خبر 24535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =