تقویت سرمایه بانک ها از صندوق ذخیره ارزی

شریعتمداری: باید سرمایه نظام بانکی و بانک‌های دولتی از طریق منابع صندوق ذخیره ارزی بیشتر شود تا قدرت وام دهی آن‌ها افزایش یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته در نشست حمایت از کالای ایرانی با تأکید بر ضرورت مبارزه با قاچاق و مدیریت واردات به رشد 100 برابری تعداد واحدهای صنعتی در 40 سال گذشته اشاره کرد و اعلام کرد تعداد صنایع از 854 واحد به 84 هزار واحد و تعداد معادن از 195 واحد به 6 هزار و 455 واحد رسیده است.

شریعتمداری همچنین اعلام کرد در این مدت میزان تولید محصولات پتروشیمی 22 برابر شده و به 67 میلیون تن رسیده است. به گفته وی کالای قاچاق هزار و 200 کیلومتر مسیر را تا تهران طی می کند در حالیکه باید قبل از رسیدن به بازار تهران جلوی آن گرفته می شد با این حال 50 میلیارد تومان جریمه برای فروشندگانی که کالای قاچاق عرضه می کنند اخذ شده است.

وزیر صمت در ادامه به موضوع واردات اشاره کرد و با اعلام این که 82 درصد واردات مربوط به کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه است و بخش زیادی از مواد مصرفی نیز به ذرت و سویا و روغن خام تعلق دارد که در صنعت مرغداری استفاده می شود.

شریعتمداری در عین حال به واردات گسترده پوشاک از ترکیه اشاره کرد و گفت بخش قابل توجهی پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: باید سرمایه نظام بانکی و بانک‌های دولتی از طریق منابع صندوق ذخیره ارزی بیشتر شود تا قدرت وام دهی آن‌ها افزایش یابد.

شریعتمداری اضافه کرد: اگر از واحد‌های تولیدی بر اساس خود اظهاری مالیات دریافت شود عملکرد بهتری خواهند داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نرخ ارز گفت: سیاست ما سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن نیست بلکه سعی می‌کنیم نظام مدیریت شده ارز را اجرا کنیم.

شریعتمداری گفت: در ابتدای انقلاب کمتر از سه میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی داشتیم که هم اکنون به بیش از ۶۷ میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد: تولید یخچال و فریزر از ۶۰۰ هزار به حدود ۶ و نیم میلیون دستگاه تولید تلویزیون از ۱۰۰ هزار دستگاه به بیش از ۶ میلیون دستگاه، تولید دارو از ۲۷ میلیون قطعه به ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار و تولید پودر شوینده از تولید ۲۸۸ هزار تن به یک میلیون و ۶۸۱ هزار تن رسیده است.

وزیر صنعت گفت:: تولید سیمان از حدود ۷ میلیون به ۸۶ میلیون تن، تولید مس کاتد از صفر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، تولید آلومینیوم از ۴۵ به ۴۵۷ هزار تن، و کاشی زینتی از ۱۲ میلیون متر مربع به ۶۰۰ میلیون متر رسیده است.

وی با بیان اینکه در صنعت مواد لبنی شش میلیارد دلار صادارت داریم افزود: در زنجیره فولاد از تولید ۲/۴ میلیون تن در ابتدای انقلاب به ۲۰۰ میلیون تن رسیده ایم و اکنون نیز ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید در حال ایجاد است.

شریعتمداری گفت: سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ واحد جدید صنعتی با سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومان تاسیس و آماده بهره برداری شده که از نظر تعداد چهار درصد از نظر ارزش سه و نیم درصد و از نظر اشتغال ۱۶/۲ دهم درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وی گفت:: در سال جدید نیز حدود ۲۱ هزار جواز تاسیس واحد‌های تولیدی داشته ایم که در مقایسه با سال قبل ازآن بیش از ۲۲ درصد رشد دارد.

شریعتمداری افزود: در مصرف برق صنعتی در سال ۹۶ حدود ۹/۷ دهم درصد در حمل و نقل جاده‌ای ۹/۷ و در ترانزیت ۲۰ درصد رشد داشته ایم.

کد خبر 24536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =