امتیاز اوراسیا به ایران در ۵۰۲ قلم کالا

در سفر اخیر وزیر صنعت به قزاقستان اتحادیه اوراسیا ۵۰۲ قلم کالا را شامل ۲۲۳ ردیف محصول کشاورزی و ۳۶۹ ردیف کالای صنعتی مشمول تجارت ترجیحی کرد

رایزن بازرگانی ایران در قزاقستان در خصوص سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به آستانه به منظور امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی و شرکت در همایش بین المللی اقتصادی قزاقستان گفت: این موافقتنامه  در جهت افزایش حجم تجارت ایران با کشور‌های مذکور برای مدت سه سال در آستانه به امضا رسید که مهمترین و کلیدی‌ترین ساز و کار توسعه و گسترش تجارت به ویژه افزایش صادرات ایران به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، آنه دردی ایرانپناه، رایزن بازرگانی ایران در قزاقستان، گفت: موافقتنامه ترجیحات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در9 فصل با بیش از 100 ماده به انضمام جدول امتیازات اعطایی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشمول 360 قلم کالا (بر اساس کد8رقمی HS) و جدول امتیازات اعطایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران مشمول 502 قلم کالا (براساس کد 10 رقمی HS) است که از 862 ردیف تعرفه، تعداد 223 ردیف آن محصولات کشاورزی و 369 ردیف آن را محصولات صنعتی تشکیل می‌دهند .

وی افزود: این اقلام شامل محصولات کشاورزی و شیلات، محصولات معدنی، محصولات شیمیایی و دارو، مواد کائوچویی از جمله لاستیک، منسوجات، فرش ماشینی و کفپوش، سنگ و سرامیک و ماشین آلات صنعتی  است.

ایرانپناه اظهار داشت: 140 ردیف تعرفه  آن  (38 قلم آن کشاورزی و 102 قلم آن صنعتی ) مشمول تثبت تعرفه‌ای از دو طرف قرار گرفت که در واقع 722 قلم کالا مشمول تخفیف متقابل تعرفه‌ای میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و از این تعداد ایران در بخش کشاورزی در مقابل 60 ردیف تعرفه‌ای، 120ردیف تعرفه‌ای و در مقابل 167 ردیف تعرفه‌ای کالاهای صنعتی ، 370 ردیف تعر فه‌ای از اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیاز گرفته است. یعنی ایران از لحظ کمی در بخش کشاورزی  یک برابر و در بخش صنعت بیش از 2برابر از اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیاز گرفته است .

وی با محتمل دانستن افزایش بیش از  20 درصدی صادرات به کشورهای عضو اتحادیه به ویژه  به قزاقستان ظهار داشت: این انتظار زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی در مواردی چون اطلاع رسانی مناسب به تشکل های تجاری و شرکت های ایرانی جهت استفاده از کاهش تعرفه‌ها، آمادگی کامل شرکت‌های ایرانی نسبت به صادرات محصولات با کیفیت، قیمت رقابتی  و بسته‌بندی مناسب بازار همکاری مناسبی با یکدیگر داشته باشند.

گفتنی است، تسهیل صدور روادید، همکاری‌های بانکی و حمل و نقل و ترانزیت از جمله مواردی است که کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا  و به ویژه قزاقستان در روابط خود با ایران باید به آن اهتمام ورزند.

کد خبر 24538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =