لزوم بازنگری در برنامه ریزی های حوزه بهره وری

حسین سلاح ورزی: نمی توان به بحث حمایت از کالای ایرانی بدون توجه به رقابت پذیری و پیرو آن بهره وری ورود کرد

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوزنایب رئیس اتاق بازرگانی ایران حسین سلاحورزی در بزرگداشت روز ملی بهره وری که صبح امروز یکم خرداد در اتاق ایران برگزار شد گفت:نمی توان به بحث حمایت از کالای ایرانی بدون توجه به رقابت پذیری و پیرو آن بهره وری ورود کرد.

سلاح ورزی با اشاره به جلسات متعددی که در رابطه با حمایت از کالای ایرانی برگزار می شود اذعان داشت:  عمدتا در این جلسات سیاست ها و راهکارهای ارائه می شود که محورآنها اجباردر مصرف و یا امتیاز دادن به کالای ایرانی است و متاسفانه هیچکدام در راستای افزایش بهره وری و بهبود فضای کسب و کارو فراهم آوردن بستر برای رقابت پذیری کالای ایرانی نیست.
نائب رئیس اتاق ایران افزود: بعد از ۴۰ سال به اندازه ذره‌ای در صنعت خودرو سازی پیشرفت نداشتیم و دلیل آن را در بحث رقابت‌پذیری می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: در پنجاه سال گذشته شاخص بهره وری عوامل تولید در کشور صفر بوده و از ابتدای انقلاب درهر دوره از برنامه های پنج ساله، دولت پیشنهاد می دهد که یک سوم رشد اقتصادی از محل رشد بهره وری کسب شود و نتیجه این بوده که هرگز نتوانسته ایم به این هدف گذاری دست پیدا کنیم.

سلاح ورزی گفت:  ضروری است با بررسی دقیق علل عدم تحقق هدف گذاریها در حوزه بهره وری، در دوره های بعدی واقع بینانه تر عمل کنیم وحداکثر ده درصد از رشد اقتصادی را از محل بهبود رشد بهره وری انتظار داشته باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بحران هایی که کشور با آنها دست به گریبان است، اظهار داشت: در کشور بحران هایی را داریم که بخش عمده آن به نبود بهره وری مرتبط است؛ بعنوان مثال در خصوص بحران آب که با مصرف بی رویه ، خلا بهره وری وراندمان پایین در بخش کشاورزی گره خورده و عملا هیچ اقدام عملی در اینباره  شاهد نیستیم.

حسین سلاح ورزی با تاکید بر توجه بیشتر به پیشنهادات مختلف از خارج از کشور برای ارتقا بهره وری در حوزه های مختلف گفت: با وجود بسترهای قانونی لازم برای استفاده از فرصت هایی از این دست در حوزه هایی چون حمل و نقل، محیط زیست و...، در بخش اجرا هیچ حرکتی را نمی بینیم.

 به گفته سلاح ورزی این جشنواره به همایش تعامل صنعت و دانشگاه برمی‌گردد و یکی از نتایج و خروجی‌های این همایش موضوع رقابت پذیری و بحث ایجاد مراکز رقابت‌پذیری در سطح کشور است.
وی افزود: امیدوارم شعار امسال منجر به راهبرد واقعی برای حمایت از تولیدات داخلی شود و با کارهایی از جنس مسابقات رقابت‌پذیری، شاهد افزایش در کیفیت محصولات باشیم.

فرشید شکر خدایی، دبیر جشنواره ملی بهره وری با ارائه گزارش عملکرد دور نهم جشنواره بهره وری گفت: در نهمین جشنواره ملی بهره وری به بیشترین رشد بهره وری در طول یکسال گذشته  طی برگزاری مسابقات مختلف در حوزه های بهترین محل کار، بهترین توان اجرایی و...از بین بیش از ۲۰۰۰ شرکت معرفی می شوند.

دبیر جشنواره بهره وری از تغییر و تحولات در جشنواره دهم بهره وری خبر داد و گفت: امیدواریم نهال جشنواره بهره وری مورد توجه بخش خصوصی، تعاونی و دولت قرار بگیرد تا این حرکت که با همت بخش خصوصی آغاز شده منتج به جریان سازی بهره وری در کشور باشد.

شکر خدایی گفت: کمیته راهبری جشنواره با حضور ۱۳ نماینده از وزارت خانه های کشور، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار می شود و امیدواریم حمایت های معنوی حاکمیت را نیز داشته باشیم تا این نهضت بزرگ که ۲۰۰۰ شرکت و بنگاه اقتصادی در آن مشارکت دارند، ادامه یافته و بر تعداد این شرکت ها اضافه شود.

وی با ذکر این نکته که خروجی این جشنوار منجر به ارتقا بهره وری و توسعه در کشور خواهد شد، بیان داشت: اهداف جشنواره توسعه نظام اندازه گیری شاخص های بهره وری در سطح ملی است و در طول ادوار این جشنواره  بهره وری قریب به ۵۰۰۰ شرکت و بنگاه اقتصادی به صورت رایگان از سوی این جشنواره محاسبه شده است.

فرشید شکر خدایی گفت: بیش از ۹ سال است که هر بنگاه اقتصادی که صورت های مالی خود را به دبیر خانه ارسال کرده، وضعیت بهره وری خود و رقبای آن بصورت کاملا رایگان برای این بنگاه محاسبه و اعلام شده است.

وی از پیشنهاد بنگاهها برای اضافه کردن بخش معرفی بهترین تجربه موفق به جشنواره خبر داد و گفت: مسابقه بهترین محل کار با محوریت سنجش بیشترین رضایت کارکنان از مجموعه منتخب، بهترین توان اجرا با تمرکز بر بحث توان اجرایی،  بخش انرژی برای مقایسه شاخص های انرژی شرکت ها در این جشنواره با هدف توانمندسازی شرکت های ایرانی گنجانده شده است.

شکر خدایی اظهار داشت: تلاش داریم که شمع بهره وری را روشن نگه داریم تا به شعله ای تبدیل گردد که توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشد

به گزارش اگزیم نیوز در پایان جشنواره تندیس بهره وری به هلدینک توسعه معادن روی ایران اهدا و از برگزیدگان بخش های مختلف تقدیر شد.

کد خبر 24541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =