زعفران در تند باد تسویه ارزی ۴۲۰۰ تومانی

محسن احتشام: متاسفانه راهی پیش پای صادرکنندگان محصولات کشاورزی، از جمله زعفران قرار داده اند که حرکت چرخ صادرات در آن آسان نیست .

رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص وضعیت نا به سامان تصفیه ارز حاصل از صادرات این محصول گفت: متاسفانه راهی پیش پای صادرکنندگان محصولات کشاورزی، از جمله زعفران قرار داده اند که حرکت چرخ صادرات در آن آسان نیست.

وی مهمترین معضل موجود را برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله زعفران نرخ پایین تسفیه ارزی برای ارز حاصل از صادرات دانست و گفت: صادرکننده زعفران برای تهیه نهاده های بسته بندی مورد نیاز خود را از پتروشیمی های مختلف و فولاد مبارکه با ارز آزاد تهیه می کند؛ در عمل واحدهای تولیدی خود به نرخ 4200 تومان  تمکین نمی کنند و صادرکنندگان پلی اتیلن مورد نیاز خود را 7200 تومان از بازار آزاد تهیه می کنند.

 محسن احتشام بیان داشت: در چنین شرایطی انتظار اینکه صادرکنندگان محصولات کشاورزی که اکثرا ارزآوری دارند، با قیمت تمام شده بر اساس ارز 6000 تومانی کالای خود را صادرکنند و ارز حاصل از صادرات همین محصول را به قیمت 4200 تومان بفروشند، منطقی نیست.

رئیس شورای ملی زعفران افزود: این روند باعث افت صادرات زعفران و افزایش قاچاق این محصول به افغانستان و دبی شده است؛ قاچاق این محصول به دلیل سودآوری حاصل از ارز گران تر در کشورهای مقصد قاچاق، ضربه مهلکی به بدنه صنعت زعفران و صادرات آن می زند.

وی با اعلام اینکه مسائل ذکر شده به سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی و وزارت جهاد سازندگی منتقل شده گفت: متاسفانه با وجود پیگیری های مداوم و اعلام خطر در اینباره توجهی به موضوع از سوی نهادهای یاد شده نمی شود.

احتشام در خصوص وضعیت صادرات زعفران اظهار نگرانی کرد و گفت: جای تعجب است که به جای دنبال کردن سیاست ارزآوری و فراوانی ارزی، محدودیت ارزی برای صادرکننده اعمال می شود؛ صادرکنندگان باور دارند که ارز حاصل از صادرات بایدبه چرخه اقتصادی برگردد و پیرو این باور ارز خود را از طریق صرافی و یا به صورت مستقیم در سیستم بانکی تبدیل می کرد، اما فرایندی که طی آن محصولی  با قیمت بازار خریده شود و بصورت دستوری با نرخ اعلام شده بفروشد، شدنی نیست.

محسن احتشام بیان داشت: معتقدم  باید ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را آزاد کرده و اجازه دهند صادرکننده طی توافق خود با واردکننده فرایند تبدیل و تسفیه ارزی را انجام دهد.

 وی گفت: با وجود خشکسالی هایی که ما در این چند سال گذشته داشتیم محصول زعفران و زرشک جزئی از زندگی مردم است، از طرفی کشت  محصول دیگر در استان توجیه اقتصادی ندارد،با توجه به این مشکل کشت زعفران در استان های دیگر هم افزایش پیدا کرده و روستاییان ترجیح می دهند به سمت کشت زعفران بروند.

احتشام با ذکر این نکته که افزایش کشت زعفران الگوی خوبی نیست و نباید کشت این گونه محصولات از مناطق مختص به شرایط جغرافیایی به سمت دیگری حرکت کند گفت: ممکن است با توسعه سطح زیر کشت ،بازار هدف جدید ایجاد نشود،همچنین قیمت به مرحله ای می رسد که برای هیچ کدام سود نداشته باشد .

رئیس شورای ملی زعفران اظهار داشت: در حال حاضر با این سطح زیر کشتی که به سرعت توسعه پیدا می کند، بازار به همان سرعت افزایش پیدا نمی کند،به همین دلیل ممکن است تا چند سال آینده با افت قیمت هایی مواجه شود که کشت آن برای هیچ کس مقرون به صرفه نباشد که زعفران بکارند ،باید برای رفع این مشکل چاره ای اساسی اندیشیده شود .

وی با بیان اینکه تولید زعفران در خراسان جنوبی قدمت 2500 ساله دارد،تاکید کرد: در بحث فرآوری و صادرات استان ما حرفی برای گفتن دارد اولین واحد تخصصی فرآوری، بسته بندی و صادرات در 15 سال گذشته در استان خراسان جنوبی ایجاد شده است.

 

کد خبر 24544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =