ایجاد ساز و کار جدید برای کولبران و ملوانان

مویدی: ساز و کار جدیدی برای اجرای قانون ساماندهی مبادلات مرزی به دولت تقدیم شده است که در صورت تصویب، شاهد تحقق حقوق کولبران و ملوانان خواهیم بود

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ساز و کار جدیدی برای اجرای قانون ساماندهی مبادلات مرزی به دولت تقدیم شده است که در صورت تصویب، شاهد تحقق حقوق کولبران و ملوانان خواهیم بود.

«علی مویدی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ساز و کار، اصلاحیه ای منطبق بر قانون ساماندهی مبادلات مرزی است که دولت پیشتر آیین نامه آن را ابلاغ کرده بود.

وی ادامه داد: موارد اصلاحی، با هماهنگی همه دستگاه ها تنظیم و تدوین، و به منظور نهایی شدن به دولت منعکس شده است که به زودی تصویب و ابلاغ می شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در این مقررات سعی کرده ایم هم حق دولت، هم حق تاجر و هم حق کولبر و ملوان دیده شود.

وی افزود: تلاش ما در تدوین مقررات جدید، این است که حق هیچ کس ضایع نشود؛ بخصوص مرزنشینانی که معیشت آنها به نوعی با این فعالیت ها تامین می شود.

مویدی گفت: تلاش شده است که این مقررات با یک طرح واقع بینانه، همه جانبه و مبتنی بر حقوق شهروندی، وضع شود تا پس از ابلاغ، بخشی از مشکلات کنونی مبادلات مرزی برطرف شود.

به گزارش ایرنا، پیش از این «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور اعلام کرده بود: «با اجرای طرح ساماندهی کولبری، تا 70 درصد میزان قاچاق در این مبادی کنترل می شود؛ بنابراین با اجرای این طرح ضمن حفظ کرامت مردم این مناطق، از وقوع اتفاقات ناگورا که گاهی شاهد آن بوده ایم جلوگیری می شود و مردم آن منطقه بر اساس سازوکاری مشخص می توانند از طریق بازارچه های مرزی و تحت نظارت اقدام به ورود کالا و امرار معاش کنند».

«شهریار حیدری» مدیر کل امور مرزی وزارت کشور نیز پیش از این در تشریح آخرین وضعیت کولبری و ساماندهی بازارچه مرزی با بیان اینکه در گذشته دستورالعملی بود که در چارچوب آن عنوان کولبری در مرزهای سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی انجام می گرفت، اظهار داشت: این دستورالعمل به خاطر مواردی به خوبی اجرا نشد و باعث بروز مشکلاتی برای مردم مرزنشین شد.

وی افزود: هدف دستورالعمل تقویت معیشت مرزنشینان بود، اما در عمل هیچ تقویتی در معیشت مردم ندیدیم آن هم به خاطر مشکلاتی بود که این دستورالعمل در گذشته داشته است.

کد خبر 24548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =