گوشه چشم اروپا به تهدیدهای امریکا

سیدکاظم دوست حسینی: اینکه تا چه اندازه تحریم آمرکا بطور غیر مستقیم برای سایر ترزها موثر خواهد افتاد، بستگی به این دارد که آمریکا تا چه میزان می تواند فعالیت شرکای تجاری و بانکی ایران را محدود کرده و به صورت غیر مستقیم کشورهای دیگر را در زمینه مبادلات مالی با ایران تهدید کند.

مریم خورشیدی- کاظم دوست حسینی درگفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز درخصوص روند تحریم های بانکی آمریکا گفت: دربحث تحریم های بانکی، در سه سطح تحریم داشتیم که به ترتیب سیستم خزانه داری آمریکا، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم سازمان ملل بود. تحریم آمریکایی با اعمال محدودیت در مبادلات و نقل وانتقالاتی که با دلار انجام می شود، سیستم بانکی ما را تحت فشار قرار میدهد اما این تحریم لزوما مبادلات با سایر ارزها را مستقیما محدود نمی کند. اینکه تا چه اندازه تحریم آمرکا بطور غیر مستقیم برای سایر ترزها موثر خواهد افتاد، بستگی به این دارد که آمریکا تا چه میزان می تواند فعالیت شرکای تجاری و بانکی ایران را محدود کرده و به صورت غیر مستقیم کشورهای دیگر را در زمینه مبادلات مالی با ایران تهدید کند.

دوست حسینی در خصوص سطح تعامل بانک های اروپایی با ایران پس از تحریمها گفت: ازآنجاییکه بانک های بزرگ اروپایی با آمریکا در سطح بالایی در تعامل بوده و خیلی از آنها در آمریکا فعالیت و شعبه دارند و بخش  قابل توجهی از سودآوریشان منوط به فعالیت با ایالات متحده و امریکای شمالی است، حتما تحریم های آمریکا بر تصمیمات این بانک ها موثر خواهد بود و ترجیح آنها این است که با کشورهایی که طرف تهدید آمریکا هستند کار نکنند.

به گفته این کارشناس بانکی همکاری بانکی در سطح بانک های کوچک اروپایی محتمل است اما پیش بینی می شود بانک های بزرگ، به دلایل یاد شده از همکاری خودداری کنند.

وی افزود: هرچند اتحادیه اروپا به ظاهر سعی در حفظ استقلال خود دارد اما می تواند متاثرازموضع امریکا نه با تهدید مستقیم و رسمی بلکه با ایجاد محدودیت بصورت غیر مستقیم  و غیر رسمی شرایط را برای مبادلات یورویی هم سخت کند.

مشاور مدیرعامل بانک توسعه افتتاح شعب بانک های داخلی در اروپا و بالعکس را تصمیمی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در فضای حال حاضر که به صورت رسمی تحریمی وجود ندارد، افتتاح شعبه بانک در اروپا تصمیمی درست است  و بسیار کمک کننده است؛ اما در زمانی که تحریم های اروپایی وجود داشت و یا تهدیدها جدی تر بود، وجود شعبه بانک های داخلی در اروپا کمکی به مراودات بانکی کشور نداشت؛ به هر حال افتتاح شعبه بانکهای داخلی در اروپا یک نوع ارتباط در شبکه بانکی جهانی است و تصمیمی مثبت ارزیابی می شود.

دوست حسینی عدم ممانعت اروپا برای تاسیس شعب بانک های ایرانی را نشان دهنده امکان توسعه فعالیت های بانکی در اروپا دانست و گفت: اتحادیه اروپا مدعی اقدام مستقل از امریکا شده است اما احتمالا به صورت غیر رسمی، ملاحظاتی را در نظر خواهد گرفت؛ در شرایط موجود خواه ناخواه این شعب مانند دیگر شعب بانک های خارجی دیگر فعالیت نخواهند داشت اما به هر حال ابزار و فرصتی است که در زمان مقتضی می توان از آن بهره مند شد.

وی در مورد شروع مجدد نقل و انتقالات ارزی از مسیر صرافی ها گفت: صرافی ها در عمل واسطه هستند و در موقعیت فعلی هر چه ما ارتباط اقتصادی بیشتری با خارج از کشور داشته باشیم، بهتر است؛ اما واقعیت این است که یکی از معضلات اقتصادی دنیا واسطه ها هستند و هر کجای دنیا اقتصادی لطمه می خورد به دلیل حضور واسطه ها است.

 دوست حسینی اظهار داشت: اگر صرافی ها درست عمل کنند و باعث افزایش قیمت دلار نشوند، می توانند در حوزه حواله جات و نقل و انتقالات ارزی بخش بزرگی از مشکلات را حل کنند. اما به دلیل سودجویی و سوداگری در این حوزه شاهد جهش قیمت دلار و مشکلات تورمی پس از آن بودیم که مستقیما اقشار پایین جامعه را تحت فشار مضاعف اقتصادی قرار داد. در صورت عملکرد صحیح و به دور از منفعت طلبی، نه فقط صرافی های داخل کشور، بلکه طرفهای مالی آنها در کشورهای دیگر می توانند باعث گشایش در نقل و انتقالات مالی شود.

 به گفته مشاور مدیرعامل بانک توسعه صادرات هزینه نقل و انتقال ارز برای صادرات و واردات ما رقم بزرگی است که مشروع نیست وعملا به اقتصاد کشور آسیب میزند. این ارقام ممکن است ازحاشیه سود  در تجارت بیشتر باشد ، لذا انتظار می رود صرافی ها و واسطه ها ملاحظات حرفه ای و اخلاقی را در این بخش داشته باشند.

 

 

کد خبر 24570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید حسین زاده IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
      درود.از زحماتی بی شائبه خانم خورشیدی خبرنگار حرفه ای تشکر میکنم.