ایران و ونزوئلا؛ دو هدف آمریکا برای ضربه زدن به چین

آمریکا قصد دارد با تحریم ایران و ونزوئلا چین را تحت فشار قرار دهد و از این طریق با افزایش قیمت نفت شرایط را برای بهبود اقتصادی عربستان فراهم کند

با ایجاد تحریم های جدید علیه ایران و ونزوئلا توسط ایالات متحده آمریکا به نظر می رسد این کشور قصد دارد تا منافع چین را بیش از گذشته تحت فشار قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از اسپوتنیک نیوز، چین در سال های اخیر روابط گسترده ای را با دو کشور ایران و ونزوئلا برقرار کرده است که آمریکا با این ارتباطات مخالف بوده و به عقیده کارشناسان علت فشار به تهران و کاراکاس نیز کاهش قدرت اثرگذاری چین است.

برخی کارشناسان معتقدند آمریکا قصد دارد اجازه پرداخت وام به ونزوئلا نیز گرفته شود. الکساندر خارلمنکو از موسسه پژوهشی آمریکای لاتین در آکادمی علوم روسیه می گوید در حال حاضر جنگ اقتصادی سختی در برابر ونزوئلا قرار دارد و چین برای حضور در این جنگ تصمیمی ندارد.

این تصمیم اخیرا نیز توسط ترامپ برای ایران اتخاذ شده و قطعا چین در این تحریم ها نیز مشارکت نمی کند. این تحلیلگر اقتصادی در ادامه با اشاره به این که چین یک شریک اقتصادی مهم برای ایران و ونزوئلا محسوب می شود می گوید: هدف اصلی آمریکا محدود کردن قدرت نفوذ چین در نیمکره غربی است.

وی معتقد است آمریکا قصد دارد دو کشور طرف چین را با یک برنامه اقتصادی دچار چالش سازد و به این ترتیب پکن را تحت فشار قرار دهد و با قوانین تحریمی جدید شرایط را برای نفوذ اقتصادی غرب سخت کند.

پس از انتخاب مجدد نیکلاس مادورو در ونزوئلا در روز 20 ماه مه، دولت ترامپ اعلام کرد تصمیم خود را برای وضع تحریم های جدید در کاراکاس گرفته و همزمان، تلاش کرده است تا چین را از اعطای اعتبارات جدید به ونزوئلا منصرف کند.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در این رابطه گفت: چین در حال توسعه روابط عادی با سایر کشورهای جهان است و کشورهای دیگر نباید در مورد این موضوع مداخله کنند.

جیانگ شیشو، رئیس مرکز مطالعات آمریکای لاتین در دانشگاه شانگهای، در مورد این موضوع، تاکید کرد که پکن اجازه نخواهد داد دیگر کشورها در سیاست خارجی آن دخالت کنند. توسعه تجارت و روابط اقتصادی بین چین و ونزوئلا یا ایران بر انتخاب داوطلبانه از طرفین و مطابق با قانون و اصول روابط بین المللی بوده است.

به گفته وی امریکا نباید با فشار به چین منافع خود را تأمین کند. این محقق چینی خاطرنشان کرد در حالی که تحریم ها علیه ونزوئلا تحمیل می شوند، سیاستمداران آمریکایی سعی دارند کشورهای دیگر را تحت فشار قرار دهند.

در طرف دیگر ونزوئلا به مدت طولانی روابط اقتصادی نزدیکی با ایران دارد. از طرفی ایران به زودی به دلیل خروج ترامپ از توافق هسته ای با تحریم های جدید واشنگتن روبرو خواهد شد.

به گفته وی ایران و ونزوئلا هر دو جزو کشورهای نفتی اوپک هستند و این سیاست ها به سرعت خود را در زمین بازار نفت نشان خواهد داد که این موضوع منافع عربستان را در منطقه تأمین می کند و در عین حال به زیان کشورهای صنعتی و نوظهور مانند چین است. با تمام این اوصاف اما چین متعهد شده به روابط خود با این دو کشور ادامه دهد و از برجام به عنوان یک سند مهم بین المللی حمایت خواهد داد.  

کد خبر 24572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =