ضرورت حفظ سوئیفت در رایزنی با اروپا

سوئیفت به عنوان یک اهرم بسیار مهم باید مورد توجه ایران و اروپا قرار بگیرد و در این زمینه باید دیپلماسی مناسبی را در پیش گرفت

عده ای از صاحب نظران درخصوص سوئیفت معتقدند که باید به عنوان یک خط قرمز برجامی در مذاکرات با اتحادیه اروپا مدنظر قرار گیرد اما در مقابل برخی می گویند در مدت برقراری سوئیفت نیز به دلیل محدودیت هایی که سیستم مالی FATF به وجود آورده، بانک های کارگزاری نمی توانستند خدمات مورد نیاز استفاده از بانک داری جهانی را در اختیار ما قرار دهند، بنابراین در صورت مسدود شدن اتفاقی برای اقتصاد ایران رخ نخواهد داد و باید به فکر راهکارهای جایگزین بود.

شبکه سوئیفت (شبکه مبادلات جهانی بانکی) در نتیجه توافق هسته‌ای و اجرای آن، فصل نوینی را در روابط  اتحادیه اروپا با ایران آغاز کرد که به موجب آن افتتاح شعب جدیدی از بانک های ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دستور کار قرار گرفت. متعاقب آن نیز خدمات مالی ویژه از طریق سوئیفت به بانک‌های ایرانی داده شد تا به سوئیفت وصل شوند.

سوئیفت یا جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، خدماتی را برای ارسال اعتبارنامه، پرداخت پول و نقل و انتقال اوراق بهادار در میان ۹ هزار و ۷۰۰ بانک در ۲۰۹ کشور اداره می‌کند. با این همه، سوئیفت در سال ۲۰۱۲ برای عمل به مقررات تحریم‌های اتحادیه اروپا، دسترسی بانک‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی را به خدماتش قطع کرد و به این ترتیب ایران نخستین کشوری شد که به دلیل تحریم‌ها از دسترسی به سیستم ارتباطات مالی سوئیفت محروم شد.

سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص اعلام نظر برخی صاحب نظران در بحث سوئیفت و خط قرمز برجامی قرار دادن آن در مذاکره با اتحادیه اروپا، اظهار داشت: اینکه ظرفیتی برای اقتصاد ایران با برقراری سوئیفت ایجاد شده و ما از آن استفاده نکردیم در واقع به سازوکارها و محیط داخلی ما مربوط می شود و صد البته وقتی یک ظرفیت اقتصادی فراهم می شود لزوما از همان روزهای اول با سرعت نمی شود از آن استفاده کرد.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اینکه باید در این زمینه شرایط پیرامونی نیز در نظر گرفته شود، عنوان کرد: اقتصاد ایران در دهه های گذشته شرایطی را تجربه کرد که امکان استفاده از امکانات و تسهیلات به وجود آمده بین المللی را نداشت اما نباید مانع دریافت این امتیازات شد. بلکه باید با دریافت این امتیازات آمادگی لازم جهت اجرای آن را نیز فراهم کرد. سوئیفت هم از این قاعده مستثنی نیست و در این مورد با منتقدانی که معتقدند ما از شرایط پسابرجامی استفاده نکردیم موافق نیستم.

وی با تاکید بر اینکه مقدار مراودات ما در پسابرجام به طور جدی رشد داشته است، یادآور شد: البته به بسیاری از خواست های ایران برای توسعه اقتصادی پاسخ لازم داده نشد و در این مورد به جایگاه واقعی ایران به عنوان 20 اقتصاد بزرگ دنیا نرسیدیم و فاصله زیادی با اقتصاد بین المللی شدن داریم اما به هر حال اتفاقات مثبتی بعد از برجام برای اقتصاد ایران رخ داده که آثار آن در آینده نزدیک آشکار خواهد شد.

اسلامی بیدگلی با تصریح بر اینکه هرگونه بسته شدن مراودات بین المللی ضمن ایجاد مانع در وضعیت مراوادات تجاری، ریسک درک شده از سوی سرمایه گذاران بین المللی را هم در مورد ایران افزایش می دهد، خاطرنشان ساخت: مسدود کردن مجدد امتیازات و امکانات بین المللی برای اقتصاد ایران اشتباه بزرگی است که ما به عنوان سیاستگذار و فعال اقتصادی باید تلاش کنیم که جایگاه اقتصادی ایران بهبود پیدا کند و نه اینکه از بخشنامه ها و مصوبه هایی که جایگاه اقتصاد ایران را تضعیف می کند و وضعیت ایران را در گزارش های بین المللی با مشکلات بیشتری مواجه می سازد استقبال کنیم.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری افزود: بنابراین چنانچه مایل به توسعه اقتصادی کشور هستیم باید بدانیم که این توسعه جز در بستر همکاری و مراودات بین المللی رخ نمی دهد و کسانی که فکر می کنند می شود دور کشور دیوار کشید و توسعه پیدا کرد به نظرم تصور درستی از وضعیت اقتصاد ایران و سطح جهانی ندارند.

وی درخصوص به پایان رسیدن عضویت ایران در FATF تا 90 روز دیگر اذعان داشت: در این مورد باید ببینیم چقدر آمادگی داریم تا در مراودات بین المللی از نگاه اقتصادی و نه سیاسی، هرگونه علامت همکاری با نظام بین المللی را دنبال کنیم؟ اگر توان مدیریتی برای استفاده از آن موقعیت را داشته باشیم این به نفع اقتصاد ایران خواهد بود ضمن اینکه توجه به این نکته حایز اهمیت است که امنیت در بستر مراودات اقتصادی رخ می دهد.

این اقتصاد دان در ادامه افزود: علی رغم اختلافات نظام های سیاسی اتحادیه اروپا و امریکا مجبورند با یکدیگر همکاری کنند و مراودات خود را با سایر کشورها حفظ کنند. در این زمینه هم اگر طی 30 سال گذشته 50 شرکت مطرح جهانی در ایران کار کرده بود و ایرانی ها در موسسات بین الملللی فعال تر حضور داشتند و از سوی دیگر مدیران بین المللی در موسسات ایرانی فعالیت داشتند، احتمالااکنون و در این برهه از زمان مدافعان اقتصادی قدرتمندی داشتیم برای حفظ برجام و دریافت امتیازات کلان تر، ولی اکنون تنها دیپلماسی سیاسی پای میز مذاکره حضور دارد و برای اقتصادایران تصمیم می گیرد.

اسلامی بیدگلی تصریح داشت : بنابراین مسیری که طی سال های گذشته به درستی طی نشده است باز شدن سوئیفت و یا امتیازاتی از این دست می تواند به عنوان یک اتفاق خوب قلمداد شود تا در سایه آن بتوانیم در مراوده با نظام های بین المللی و اقتصادی در مسیر توسعه حرکت کنیم.

 

کد خبر 24608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =