آغاز جنگ جهانی تجاری از سوی آمریکا، تلافی اروپا

جنگ تجاری آمریکا با چین که دو کشور در چند ماه گذشته درگیر آن بوده‌اند، حالا به یک جنگ جهانی تبدیل شده است. از روز گذشته، کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا با افزایش تعرفه‌ ۲۵ و ۱۰ درصدی به ترتیب برای صادرات فولاد و آلومینیوم خود به آمریکا مواجه شدند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز جنگ تجاری آمریکا با چین که دو کشور در چند ماه گذشته درگیر آن بوده‌اند، حالا به یک جنگ جهانی تبدیل شده است. از روز گذشته، کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا با افزایش تعرفه‌ 25 و 10 درصدی به ترتیب برای صادرات فولاد و آلومینیوم خود به آمریکا مواجه شدند.

این اقدام آشوب بیشتری در بازارهای جهانی که پیش از آن به واسطه بحران سیاسی ایتالیا دچار تزلزل شده بود، ایجاد کرده است. میانگین ارزش شاخص‌‌های سهام داو جونز، S&P500 و نزدک آمریکا سقوط کرده و سهام شرکت‌های خودروسازی که احتمالا تحت تاثیر اقدامات تلافی‌جویانه کشورهای مذکور قرار می‌گیرند نیز کاهش یافت.

نهادهای اروپایی این تصمیم دولت ترامپ را محکوم کردند. آدام مارشال، مدیر کل اتاق بازرگانی بریتانیا، این اقدام آمریکا را «بسیار ناامیدکننده» خوانده و هشدار داده افزایش تعرفه‌ «به شرکت‌ها و جوامع در حوزه‌های مختلف بریتانیا و نیز مشتریان آنها در آمریکا» آسیب خواهد زد. البته خود آمریکایی‌ها هم به این اقدام انتقاد دارند. سوزان دنجر، مدیر اتاق بازرگانی آمریکا-اتحادیه اروپا، گفته این تعرفه‌ها هم برای آمریکا و هم متحدان اروپایی این کشور مضر خواهند بود.

همچنین اعضای حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌های مختلف آمریکا این اقدام را محکوم کرده‌اند و خواستار معافیت متحدان آمریکا از این قانون شده‌اند.

با همه اینها، دولت ترامپ با تاکید بر مواضع خود و دفاع از این عقیده که این تعرفه‌ها برای حفاظت از منافع امنیت ملی آمریکا اعمال شده‌اند، اعلام کرده که سقوط شاخص‌های بازار سهام خیلی چشمگیر نبوده و بازارها باید خودشان را با شرایط جدید وفق دهند.

در این شرایط، آنچه در آینده پیش‌بینی می‌شود، اقدامات تلافی‌جویانه کشورها خواهد بود. اتحادیه اروپا رسما اعلام کرده با اینکه افزایش تعرفه در تضاد با قوانین سازمان تجاری جهانی (WTO) است، اما انتظار این اتفاق را از سوی آمریکا داشته و آماده واکنش مناسب است. اروپا کل محصولاتی را که تحت تاثیر این مقابله به مثل قرار می‌گیرند به طور دقیق مشخص نکرده، اگرچه گفته این لیست مورد توافق کشورهای عضو قرار گرفته است. برخی از محصولات وارداتی آمریکا که تعرفه 25 درصدی بر آنها اعمال می‌شود عبارتند از: موتورسیکلت، سیگار، پارچه کتان و کره بادام زمینی.   

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده در نتیجه «بسته شدن» بازار آمریکا، در صورت لزوم جلوی دامپینگ مازاد فولاد و آلومینیوم را در بازار اروپا خواهد گرفت.

مکزیک و کانادا هم که افزایش تعرفه کالاهای صادراتی‌شان به آمریکا فراتر از فولاد و آلومینیوم است، واکنش‌های مشابهی داشته‌اند. محصولاتی مثل ماست، مشروبات الکلی، عصاره افرا، یخچال فریزر، ماشین ظرفشویی و قایق، از جمله این کالاها هستند.

کد خبر 24615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =