رفتار دوگانه ترامپ علیه ایران و آمریکا

ترامپ از یک طرف محدودیت واردات به ایران را به عنوان یک سیاست محدود کننده و فلج کننده می داند از طرفی همان سیاست برای آمریکا را نوعی سیاست حمایتی و در راستای امنیت ملی می داند

پایگاه خبری و تحلیلی heraldcourier روز گذشته در گزارشی به بررسی یک تناقض اشکار در رفتار ترامپ در مورد دو سیاست خروج از برجام از یک سو و اتخاذ سیاست های تعرفه ای علیه اروپا از سوی دیگر پرداخته و گفت آمریکا در حال یک تصمیم متناقض از سوی رییس جمهور این کشور است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از این پایگاه تحلیلی آمریکایی رییس جمهور این کشور تحلیل دقیقی از آنچه قصد انجام آن را دارد در سر ندارد. ترامپ اوایل ماه می اعلام کرد که از برجام خارج می شود و تحریم های سختی را علیه ایران در نظر خواهد گرفت. این تحریم ها آنطور که وی اعلام کرده شامل محدودیت در فروش نفت ایران، محدودیت در دسترسی ایران به سیستم بانکی بین المللی و محدودیت در تجارت خارجی است.

آنطور که فورچون اعلام کرده این تصمیم بر عملکرد شرکت های بزرگ از جمله بوئینگ و ایرباس اثرات زیادی به همراه دارد درحالیکه طبق توافقات قبلی این شرکت ها قرار است هواپیماهای مورد نیاز ایران را در اختیار آن قرار دهند. همچنین شرکت هایی که قطعات مورد نیاز برای این هواپیماها را تولید می کنند و شرکت های وابسته به گروه های نفتی و گازی که قرار بود با ایران واردات تعاملات کاری شوندنیز همگی تحت تأثیر این تصمیم قرار خواهند گرفت.

فولکس واگن که در ایران تولید خودروهای خود را برنامه ریزی کرده بود مجبور به توقف فعالیت های خود است و بسیاری دیگر از شرکت ها به همین منوال از این تصمیم ترامپ اثر خواهند پذیرفت. این در حالی است که اوباما در زمان خود با مذاکرات هسته ای و توافقاتی که در جریان این مذاکرات حاصل شده بود تلاش کرد تا مشوق های مناسبی را به خصوص در بحث تسهیل تجارت و واردات آنچه برای رشد اقتصادی ایران و رفاه مردم ضرورت داشت ارایه کند.

در این مذاکرات رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، تسهیل واردات قطعات خودرو، هواپیما، صادرات محصولات مختلف ایرانی و ... همگی مورد تأیید طرف های غربی و آمریکا قرار گرفت اما اکنون بار دیگر ترامپ قصد دارد مانع از تمام این تصمیمات گردد.

اما  heraldcourier در این گزارش می نویسد این تصمیمات درست در نقطه مقابل سیاستی است که ترامپ برای ایالات متحده آمریکا گرفته است. رییس جمهور آمریکا معتقد است باید برای حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی واردات به این کشور را محدود کند تا به این ترتیب به کارگران آمریکایی، کشاورزان، دامداران و شرکت های تجاری آمریکایی کمک کند.

وقتی تصمیم به تعیین تعرفه های 25 و 10 درصدی برای فولاد و الومینیوم گرفت ادعا کرد که این کار برای کاهش وابستگی به تولیدکنندگی خارجی است و امنیت ملی آمریکا را تضمین می کند و باعث می شود تولید داخلی جایگزین واردات شود. وی تعرفه ها را به عنوان بخشی از تلاش های خود برای ترویج رفاه اقتصادی اعلام کرد. اما آیا این تعرفه ها که می تواند هزینه های شرکت های مختلف ازجمله شرکت های خودرویی را افزایش دهد در راستای منافع ملی آمریکا است؟

در این بین به راحتی می توان تناقض فکری ترامپ را مشاهده کرد؛ ترامپ محدودیت واردات به ایران را فلج کننده و از موارد کاهش رشد اقتصادی تفسیر می کند اما همان سیاست را در مورد آمریکا در راستای منافع ملی می داند. ایا این تناقض در رفتار و تفکرات ترامپ را نمی رساند؟

heraldcourier در ادامه می گوید: با استفاده از استدلال ترامپ در مورد تعرفه ها، می توان به راحتی استدلال کرد که تحریم های مربوط به واردات ایران از کارگران و کارفرمایان ایرانی حمایت می کند، وابستگی ایران به تولید کنندگان خارجی را کاهش می دهد و از امنیت ملی ایران محافظت می کند.

با استفاده از استدلال ترامپ در مورد تحریم ها، می توان به راحتی استدلال کرد که تعرفه ها اقتصاد آمریکا را محدود و مردم آمریکا را مجازات می کند. حقیقت این است که محدودیت های تجاری در واقع مضر است - برای هر دو طرف مبادله.

محدودیت فروش به ایران به این کشور آسیب می رساند، اما همچنین شرکت های آمریکایی و خارجی همگی آسیب می بینند. به همین ترتیب، محدودیت واردات به ایالات متحده به تولید کنندگان خارجی لطمه می زند، اما همچنین مصرف کنندگان ایالات متحده نیز از این محدودیت ها رنج خواهند برد.

کد خبر 24617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =