توصیه هایی برای ارتقای شفافیت ارزی در کشور

عباس آرگون: سیاستگذاری ارزی امری چند بعدی است که باید ضمن آن همه حوزه های اقتصادی لحاظ شود، واردات بخش مهمی از اقتصاد کشور است که نباید در تصمیم گیریهای ارزی آن را نادیده گرفت

 مریم خورشیدی-عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز درباره مساله ثبت سفارش قبلی واردات و مشکلات پیش آمده پیرامون این موضوع برای واردکنندگان گفت: سیاستگذاری ارزی امری چند بعدی است که باید ضمن آن  همه حوزه های اقتصادی لحاظ شود، واردات بخش مهمی از اقتصاد کشور است  که نباید در تصمیم گیریهای ارزی آن را نادیده گرفت.

عباس آرگون توضیح داد: افرادی در گذشته به صورت نسیه کالایی را وارد کرده و آن را فروخته اند و باید مدتی بعد هزینه آن را پراداخت کنند، در تامین ارز مشکل پیدا کرده اند چرا که تامین چنین ارزی در بازار ممکن نبود چون عملا ارزی در بازار وجود نداشت که البته خوشبختانه اخیرا دراین باره گشایش هایی صورت گرفته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: موضوعی که نباید دور از ذهن بماند این است که بخشی از واردات درحال حاضر به صورت نسیه انجام می پذیرد و واردکننده کالایی را وارد نموده و می خواهد طی سه مرحله هزینه آن را پرداخت کند، درحالی که باید در قبال دریافت رسید پرداخت کامل، مجوز ورود کالا صادر شود که این مساله مانع مهمی برای ورود این کالا به داخل است.

آرگون افزود: مساله تعهد ارزی نیز از جمله مسائلی است که در سیاستگذاری ارزی دیده نشده است؛ عده ای از فعالان اقتصادی تعهد دارند که حقوق نیروی خارجی خود را به صورت ارزی پرداخت کنند و در حال حاضر اینکه این افراد ارز مورد نیاز خود را از کجا تامین کنند، یک مساله مهم است.

وی با تاکید بر این مهم که باید در سامانه تعریف شده برای این منظور (نیما) مشکلاتی از این دست در نظر گرفته می شد، تصریح کرد: در سامانه نیما به چنین مسایلی پرداخته نشده است.در نیما محل تامین ارز مشخص نیست و ضروری است برای حل این مسئله راه حلی ارائه شود، ارایه راهکار برای مشکلات پیش آمده از سوی کسانی که از نزدیک با مشکلات درگیر هستند می تواند مسیر اصلاح را هموارتر و کوتاه تر کند.

 آرگون تصریح کرد:اتاق بازرگانی ایران بعنوان پارلمان بخش خصوصی و نهاد آگاه بر مشکلات فعالان اقتصادی کشور، کمیته ای دائمی درخصوص ارز تشکیل داده و تلاش می کند به صورت جدی و تخصصی مباحث مطرح شده را بررسی و پس از مشورت با اعضا و کارشناسان پیشنهادات خود را برای حل آنها ارائه دهد.

وی افزود: مشکلات ارزی فعالان اقتصادی باید به صورت جدی و در کوتاه ترین زمان ممکن حل شوند؛ چنین مطالبه ای نه تنها غیر منتظره نیست، بلکه به دلیل تاثیر مستقیم بر چرخه اقتصادی و تجارت از اهمیت به سزایی برخوردار است.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اگر موضوعات و مشکلات ارزی حل نشوند دیری نخواهد پایید که بخشهای دیگر اقتصادی نیز با مشکل مواجه می شوند؛ بدیهی است تمام موضوعات مطرح شده  به هم مربوطند و همگی اجزای یک سیستم هستند.هرکجا یک قسمت به مشکلی برخورد کند بقیه نیز به نوعی درگیر می شوند.

کد خبر 24643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =