تصمیمات سطحی در نشست شانگهای

در نشست رهبران سازمان همکاری های شانگهای اگرچه موضوعات متنوعی مورد بحث قرار خواهد گرفت اما انتظار نمی رود تصمیم عمیقی گرفته شود

همزمان با آغاز اجلاس سالانه سازمان همکاری شانگهای (SCO) در روز جاری در بندر کینگدائو در چین انتظار می رود رهبران بلوک هشت عضو درباره مسائل جهانی بزرگ، از جمله تنش در شبه جزیره کره، معامله هسته ای ایران و سیاست های تجاری ایالات متحده گفتگو کنند.

طبق گفته های دولت چین، پکن به دنبال بررسی راهکارها درباره یک سری مسائل مهم بین المللی، به ویژه طرح «یک کمربند یک جاده» و همکاری بیشتر برای مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی است و قاچاق مواد مخدر و جرایم اینترنتی را نیز در دستور کار خود دارد.

سازمان SCO در سال 2001 با شش کشور عضو چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و با پذیرش هند و پاکستان در سال گذشته افزایش یافت. این بلوک همچنین دارای چهار کشور ناظر - افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان است.

لازم به ذکر است گردهمایی کینگدائو با نشست G7 در کانادا که در آن گروهی از هفت اقتصاد پیشرفته حضور دارند همزمان است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از SCMP پایگاه خبری آمریکایی که به بررسی مسایل چین می پردازد برخی مسائل مهم که در این نشست مطرح شده را مورد بررسی قرار داده است که در این گزارش می خوانید:

محور ایران

نشست گروه جی 8 اولین نشست خارجی رییس جمهور روحانی بعد از خروج ترامپ از برجام محسوب می شود. برجام که معاهده بین المللی بین ایران، چین، روسیه، آمریکا و 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان است در سال 2015 به امضای همه اعضا رسید و بر اساس آن تحریم های هسته ای و قطعنامه های سازمان ملل ابطال شدند با این حال همزمان با روی کار آمدن ترامپ تهدیدهای آمریکا به خروج از این توافق آغاز شد و در نهایت در ماه می امسال آمریکا از برجام خارج شد. با این حال آنچه مورد انتظار است حمایت روسیه و چین از برجام در نشست امروز خواهد بود.

آرتیوم لوکین، متخصص امور بین الملل دانشگاه فدرال خاور دور در ولادیوستوک، گفت: اعلامیه نهایی اجلاس سران "احتمالا اشاره می کند که توافق هسته ای با ایران باید همچنان مورد توجه همه طرف های ذینفع قرار گیرد.

لوکین گفت، با این وجود بعید است که SCO فشار دیپلماتیک مستقیم و واضحی را بر ایالات متحده تحمیل کند. به گفته وی این کنفرانس فرصتی را برای چین و روسیه فراهم می کند تا تعهد خود را نسبت به معاهده هسته ای ایران از سر گرفته و آن را بار دیگر تأیید کنند.

دیدار پوتین و شی جینگ پین

پکن و مسکو اختلافات خود را کنار گذاشته اند و به هم پیوسته اند، زیرا هر کشوری در روابط خود با واشنگتن با آشفتگی مواجه است. لوکین معتقد است اشتیاق روسیه برای نشست سال جاری در واکنش به پذیرش SCO از هند و پاکستان به عنوان اعضای کامل است.

به گفته وی چین در مورد گسترش تعداد اعضا، خصوصا در مورد هند، بسیار مشتاق است. با این حال  نگرانی هایی وجود دارد کهاین سازمان با اعضای بیشتر اما کم توان به کار خود ادامه دهد. روسیه به دنبال آن است که ورود هند و پاکستان می تواند این سازمان را تقویت کند. به گفته لوکین برای مسکو، سازمان همکاری شانگهای باید به عنوان یکی از حامیان عمده در برابر هژمونی غرب به رهبری ایالات متحده باشد.

هند، پاکستان و چین

این دومین بار در دو ماه گذشته است که نارندرا مودی، نخست وزیر هند از چین بازدید کرده که منعکس کننده تلاش های هر دو کشور برای بهبود روابط است. پکن همچنان به دنبال حمایت از دهلی نو در زمینه کمربندهای گسترده و طرح های زیرساختیحمل و نقل است.

یک کارشناس روابط بین الملل در این رابطه معتقد است روابط هند و پاكستان بسیار پیچیده است و این موضوع می تواند روی روابط سه طرف هند، پاکستان و چین نیز اثرگذار باشد. به گفته وی نخست وزیر هند اگرچه تمایل زیادی به ادامه روابط با چین دارد اما قادر نیست هیچ نقشی در رقابت های سرسختانه پکن و واشنگتن داشته باشد. به همین دلیل پیش بینی کارشناسان آن است که هند در نشست کنونی ضد تروریسم سخن گفته و در رابطه با انرژی، امنیت جهانی و همکاری های توسعه ای متمرکز شود.

کد خبر 24645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =