ارتقای روابط بندری تهران-اسلام آباد

در دیدار بین روسای جمهور ایران و پاکستان روابط اقتصادی بین دو کشور بر پایه توسعه همکاری های تجاری و ارتباط گسترده تر بنادر گوادر و چابهار مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا موافقت نامه هایی نیز به امضای طرفین رسید

روز گذشته در دیدار بین روسای جمهور ایران و پاکستان روابط اقتصادی بین دو کشور بر پایه توسعه همکاری های تجاری و ارتباط گسترده تر بنادر گوادر و چابهار مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا موافقت نامه هایی نیز به امضای طرفین رسید.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از NATION این نشست که در حاشیه نشست رهبران سازمان همکاری شانگهای در شاندونگ برگزار شد هیأت پاکستانی شامل وزیر امور خارجه این کشور، سفیر پاکستان در چین و مقامات ارشد وزارت امور خارجه بودند که با تیم ایرانی با حضور وزیر امور خارجه، وزیر نفت، رییس کل بانک مرکزی و سایر مقامات ارشد ایرانی دیدار و گفتگو کردند.

طی این نشست، طیف وسیعی از موضوعات شامل روابط دو جانبه، وضعیت منطقه ای و جهانی مورد بحث قرار گرفت.

هر دو رؤسای جمهور توافق کردند که دو کشور باید روابط اقتصادی دو جانبه را از طریق افزایش تجارت بیشتر تقویت کنند. آنها توافق کردند که اتصال بین دو بندر گوادر و چابهار باعث تقویت روابط دوجانبه از طریق افزایش تجارت و ارتباطات میان مردم خواهد شد و برنامه ریزی های لازم را برای ارتقای سطح همکاری ها در دستور کار قرار دادند.

در این نشست دوجانبه رییس جمهور پاکستان در مورد برجام نیز اظهار امیدواری کرد تمام کشورها همچنان به اجرای توافقنامه پایبند باشند و بر اجرای کامل آن متعهد شوند.

به گزارش اگزیم نیوز در این نشست همچنین نخست وزیر هند با تأکید بر اهمیت ارتقای روابط اقتصادی تهران و دهلی نو اعلام کرد که این کشور به طور جدی در پروژه توسعه بندر چابهار حضور خواهد داشت. امروز نارندرا مودی با اشاره به این که همکاری های دوجانبه و چندجانبه برای این منظور در اولویت قرار می گیرند بر ضرورت توسعه همه جانبه همکاری های اقتصادی بین دوطرف تأکید کرد.

بندر چابهار در جنوب ایران تنها بندر اقیانوسی ایران در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند است. بندري كه قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران می‌باشد. اگر به اهميت استراتژيكي و ژئوپلتيكي اين بندر توجه کنیم متوجه خواهیم شد که ايران در طول جنگ با عراق با بهره‌گيري از اين بندر توانست نقش مهمي در تداوم روابط بازرگاني و تجاري خود داشته باشد.

از طرفی پاکستان به دنبال توسعه بندر گوادر است اما به نظر می‌رسد اهمیت ژئوپلتیک این بندر برای اسلام‌آباد مهمتر از منافع اقتصادی آن است. با اینکه دولت این کشور کریدور مشترک چین و پاکستان را بزرگترین موفقیت اقتصادی خود می‌داند اما در حال حاضر بندر گوادر بیش از آنکه یک بندر تجاری باشد یک دژ نظامی است.

پاكستان نيز مانند ایران در راستای توسعه اقتصادی گام برداشته و با همكاري چين سرمايه‌گذاري‌ها و تلاش‌هايي را براي تبديل بنادر خود به قلب بازرگاني منطقه به ویژه آسیای مرکزی انجام داده است.

در همین حال اگر نگاهي مقايسه‌اي به نقش ايران و پاكستان و همچنين گوادر و چابهار در آينده تجارت و اقتصاد منطقه داشته باشيم بايد گفت با توجه به پتانسيل‌ها و اولويت‌ها،‌ چابهار مي‌تواند به قطب اصلي اقتصادي در منطقه بدل شود.

کد خبر 24654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =