بسته جدید فاینانس بین ایران و چین

حریری: سفر رییس جمهور به چین جهت دیدارهای چند جانبه با روسای جمهور چین، پاکستان و روسیه و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های شانگ های است که پیامد آن گسترش راه های توسعه و بسط روابط اقتصادی و طرح بسته جدید فاینانس بین دو کشور خواهد بود

مجید رضا حریری - نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه سفر رییس جمهور جهت شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگ های و توسعه روابط اقتصادی و گشایش های مبادلات مالی و بانکی ایران و چین است، اظهار داشت: قرار است در این سفر بسته جدید فاینانس بین دو کشور مطرح شود ضمن اینکه از مجموع  20 میلیارد دلار فاینانسی که مربوط به دوره قبل از برجام بود 5 میلیارد آن به حوزه صنعت و معدن اختصاص یافت که در مورد 8 طرح فولادی مورد بهره برداری قرار گرفت.

حریری با اشاره به اینکه محدودیت های بین المللی تاثیر چندانی بر عملکرد طرف های چینی و همکاری با ایران ندارد و این شرکت ها، علاقه مند به توسعه همکاری با ایران هستند، یادآور شد: ایران نیز مانند گذشته تمایل به توسعه همکاری با شرکت های چینی در حوزه فاینانس و سرمایه گذاری دارد که در این رابطه بانک صادرات و واردات چین موسوم به اگزیم بانک نزدیک به ۸ میلیارد و 500 میلیون دلار را به صورت وام و اعتبار برای اجرای 26 طرح در ایران اختصاص داده است. حدود ۱۱ میلیارد دلار نیز از پروژه‌های ایران برای تامین مالی به چین معرفی شدند و حضور شرکت‌های چینی در ایران حاکی از عزم دولت برای همکاری است.  

به گفته نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین طی چهار سال گذشته حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از طرف شرکت‌های چینی در ایران صورت گرفته‌ که اولین قرارداد بزرگ مالی بین ایران و یک موسسه مالی چین به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار امضا شده واین قرارداد به غیر از سایر توافقات اقتصادی است که بین دو کشور صورت گرفته است.

وی تصریح داشت: قبل و بعد از برجام فاینانس های متعددی را با کشور چین داشتیم که تا کنون 5 میلیارد دلار از این فاینانس ها تحقق یافته است. در مورد باقی کار بحث فنی پروژه ها مطرح است و یا مشکل تامین مالی که مربوط به سهم 15 درصدی ایران است. ضمن اینکه پروژه های بخش خصوصی در این زمینه با موانع کمبود مالی روبرو هستند اما پروژه هایی که طرح های دولتی را دنبال می کند و گارانتی وزارت اقتصاد را به همراه دارد مانند راه آهن تهران – مشهد بدون توقف در حال اجرا است.

حریری یادآور شد: سخنگوی وزارت خارجه چین در آخرین اظهار نظر خود تاکید داشته است که در رابطه با تعامل با ایران در چارچوب قوانین بین المللی کارها به روال سابق انجام می شود و دولت چین در بحث برجام جزو مدافعان برجام باقی می ماند. زیرا قبل از تحریم ها و بعد از برجام روند مبادلات اقتصادی بین دو کشور همیشه یک شیب صعودی مناسب را داشته و هیچ مانعی نتوانسته در روند صعودی آن تاثیر بگذارد.

وی افزود: صادرات ایران به چین در دو ماهه ابتدای سال جاری با روند رو به رشد همراه بود. در بخش صادرات نفت، چین به عنوان بزرگترین مشتری حدود 25 درصد از نفت ما را می خرد و حدود 25 درصد صادارت غیر نفتی را نیز به بازارهای این کشور داریم . ضمن اینکه بیشترین واردات نیز از این کشور صورت می گیرد.

حریری در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام اتحادیه اروپا برای کاهش تقاضای خرید نفت ایران با توجه به تحریم های امریکا، آیا این امکان وجود دارد که جهت جبران این مسئله ، چین خرید نفت خود از ایران را افزایش دهد؟ گفت: بعید است زیرا در حال حاضر تقریبا در مرحله حداکثری حدود 700 هزار بشکه و گاهی بیشتر از ایران نفت خریداری می کند. با رفتن احتمالی شرکت های اروپایی از حوزه خریداران نفت ایرانی حدود 600 تا 900 هزار بشکه از ظرفیت فروش نفت را از دست می دهیم که باید مشتری های جدید مثل هند و چین را جایگزین کنیم.

نایب رییس اتاق ایران و چین در خصوص افزایش خرید و واردات نفت امریکا توسط چین عنوان کرد: واردات چین از امریکا در حدود روزی 30 تا 35 هزار بشکه است که این امر براساس بحث توازن مبادلاتی که با امریکا داشتند مطرح شده است زیرا اختلاف نزدیک به 400 میلیارد دلاری بین صادرات و واردات چین و امریکا وجود دارد که باید به این طریق این اختلاف کم و کمتر شود.

وی ادامه داد: براین اساس یکی از عمده اقلامی که چین می توانست از امریکا خریداری کند نفت خام است که رقم مهمی نیست برای چین که به عنوان بزرگترین خریدار نفتی دنیا محسوب می شود و 50 درصد از نفت مورد نیاز خود را باید وارد کند در نتیجه با توجه به اینکه بیشترین نفت خود را از عربستان خریداری می کند خیلی بعید است که میزان بیشتری از ما خریداری کند.

 

 

کد خبر 24655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =