بازندگان آمریکایی بعد از خروج ترامپ از برجام

شرکت های متعددی از خروج آمریکا از برجام و تحریم های جدید آسیب خواهند دید اما این اسیب دامن شرکت های آمریکایی را نیز خواهد گرفت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، سی ان ان مانی در گزارشی به بررسی اثرات خروج آمریکا از برجام بر روی شرکت های آمریکایی پرداخته و در این رابطه می گوید این تصمیم ترامپ قطعا شرکت های آمریکایی را از خود متأثر خواهد ساخت.

بنا بر این گزارش تصمیم دونالد ترامپ در هشتم ماه می برای خروج از معاهده برجام باعث می شود شرکت های آمریکا پس از این نتوانند روی سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله نفت و گاز ایران حساب ویژه ای باز کنند و این موضوع برای آنها مجازات های سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

این در حالی است که بعد از امضای برجام بین ایران و 6 قدرت جهانی شرکت های مهمی همچون جنرال الکتریک، هانیول، داور و دیگر شرکت های معتبر آمریکایی خود را برای فروش ده ها میلیون دلار تجهیزات برای بخش های مختلف از جمله حوزه انرژی آماده کرده بودند.

این شرکت ها در دولت اوباما توانسته بودند مجوزهای لازم را برای همکاری با ایران کسب کرده بودند و قصد ارتقای روابط تجاری با تهران را در دستور کار قرار دهند با این حال با ورود ترامپ به کاخ سفید شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد. به عنوان مثال جنرال الکتریک درآمدی معادل 25 میلیون دلار را در سال 2016 توانسته بود از بازار ایران کسب کند که طی روابط تجاری مشخصی به صادرات و فروش ماشین آلات و قطعات میدان های نفتی و گازی و پالایشگاه ها اقدام کرده است.

به این ترتیب تحریم های جدید آمریکا که تا 4 نوامبر عملیاتی می شوند این شرکت آمریکایی را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. تحریم های جدید تمام مجوزهای پیشین شرکت های آمریکایی را که بعد از برجام صادر شده لغو می کند و این موضوع به معنای خروج کامل این شرکت ها از بازار ایران خواهد بود.

به همین دلیل به گفته سی ان ان مانی، این شرکت تا 4 نوامبر کلیه فعالیت ها و همکاری های خود با ایران را قطع خواهد کرد. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرده مطابق با قوانین آمریکا فعالیت های خود را در تهران انجام می دهد.

این شرکت در دو سطح با ایران همکاری می کند؛ نخست از طریق ساخت سخت افزارهای مورد نیاز برای نیروگاه ها و دوم از طریق شرکت بیکر هیوز غول نفتی ارایه کننده خدمات نفتی که این خدمات را در اختیار ایران قرار می داد. این شرکت اخیرا در گزارشی به قراردادهای خرید برخی تجهیزات مورد نیاز در صنایع نفت و گاز ایران اشاره کرده که در سه ماهه اول سال 2018 توانسته 6.7 میلیون دلار از این محل درآمد کسب کند.

GE Power پیش از این موافقت کرده بود که رله حفاظت را به پالایشگاه های نفت ایرانی و همچنین کمپرسور و دیگر قطعات یک شرکت پتروشیمی را در ایران تأمین کند.

شرکت Honeywell (HON)، نیز سازنده ترموستات خانگی، موتورهای جت و چندین محصول دیگر است که اعلام کرده به زودی از ایران خارج خواهد شد. این شرکت در یک بیانیه اعلام کرد که تداوم همکاری ها با ایران منوط به مقررات قابل اجرا در ایالات متحده و جامعه بین المللی است. این شرکت سال گذشته حدود 58 میلیون دلار از محل فروش محصولات و خدماتی که به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران ارایه کرده درآمد کسب کرده است.

شرکت داور (Dover) دیگر شرکت آمریکایی است که پمپ ها، کمپرسورها و سیستم های دیگر را به ایران ارسال می کند که درآمدی 14 میلیون دلاری را از این محل از بازار ایران کسب می کرد که این شرکت نیز اعلام کرده از قوانین آمریکا تبعیت خواهد کرد.

در این میان حداقل یک شرکت بیمه بزرگ نیز اعلام کرده از دستورات آمریکا تبعیت می کند. شرکت بیمه Chubb (CB)، اگرچه در ایران حضور فیزیکی ندارد، با این حال، این شرکت خدمات مهمی را به چند مشتری محموله دریایی که حمل و نقل نفت و دیگر محصولات به داخل و از ایران را انجام می دهند، ارائه می کند.

این شرکت نیز در بیانیه ای اعلام کرد با تحریم های وزارت خزانه داری همراهی خواهد کرد. سی ان ان مانی در این گزارش از خدمات دهی این شرکت بیمه ای به چند مشتری محموله دریایی که حمل و نقل نفت و دیگر محصولات را ایران می دهند خبر داده است.

 

کد خبر 24656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =