شکست رکورد روزانه صادرات به عراق

حسینی : با توجه به گذشت ۸۰ روز از سال جاری کل صادرات ایران به عراق حدود یک میلیارد و ۴۴۶ میلیون دلار گزارش شده که از نظر وزنی تفاوتی ندارد اما از لحاظ ارزش دلاری صادرات افزایش پیدا کرده است. براساس آخرین آمار روز ۱۷ خرداد، ۳۱ میلیون دلار صادرات داشته ایم که با توجه به متوسط صادرات ما که ۲۰ میلیون دلار بوده رقم قابل ملاحظه ای است.

بر اساس آمارهای گمرک، در دو ماهه نخست سال جاری به کشورهای عراق و افغانستان، حدود ۱.۷میلیارد دلار صادرات کالا انجام شده است.

بررسی آمار‌های تجارت خارجی کشور نشان میدهد، کشور‌های چین، امارات، عراق و افغانستان ۴ مقصد اصلی کالا‌های صادراتی ایران در دو ماهه ابتدایی سال بوده اند. در این بین کشور‌های عراق و افغانستان با مستثنی شدن از الزام بازگرداندن ارز صادراتی از طریق سامانه نیما به مقاصد جذاب صادراتی فعالان اقتصادی تبدیل شده اند. در واقع به نظر میرسد ارز صادراتی به این کشور‌ها با دلار ۴۲۰۰ تومانی تسویه نمی‌شود.

میزان صادرات به عراق در دو ماهه ابتدایی سال حدود ۱.۱ میلیارد دلار و میزان صادرات به افغانستان نزدیک به ۵۷۷ میلیون دلار بوده که به این ترتیب ۲۲ درصد صادرات غیر نفتی ایران به این دو کشور انجام شده است.

حمید حسینی در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص معافیت ارزی برای صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان و تاثیر آن بر رشد صادراتی، اظهار داشت: باتوجه به تسهیلاتی که دولت برای صادرات به عراق و افغانستان ایجاد کرده و بعد از اجرای سیاست‌های ارزی از سوی دولت و رونمایی از سامانه نیما برای استفاده فعالان اقتصادی، صادرات به کشورهای منطقه با موانعی روبرو شد که باعث کندی روند صادرات به کشورهایی مثل عراق و افغانستان شد که علت آن را باید در فاصله‌ای که بین قیمت واقعی دلار و قیمت اعلام آن وجود دارد و در کوتاه مدت در سطح کلان بر ارزش صادرات اثر منفی خواهد گذاشت، جستجو کرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی اتاق ایران و عراق افزود: البته این اثر منفی در سطح کلی صادرات خواهد بود. در حوزه عراق بخش عمده‌ای از صادرات ما محصول نهایی است و با توجه به اینکه شکل گیری روابط تجاری بین ایران و عراق مبتنی بر ارزش برابری ریال و دینار بوده است، خوشبختانه در حال حاضر دولت الزام صادرکنندگان به حوزه عراق را برای بازگشت ارز از طریق سیستم بانکی را معاف کرده است.

وی درخصوص ابهام کارکرد سامانه نیما در بحث صادرات به عراق و افغانستان گفت: در این مورد تنها معافیت ارزی برای صادرکنندگان به عراق و افغانستان در ثبت سامانه نیما عنوان شده ولی این به این معنی نیست که صادرکنندگان نباید ارز حاصل از صادرات را برگردانند. همچنین به این معنا نیست که بقیه تعهدات صادرکنندگان کالا به عراق مورد بررسی قرار نمی گیرد. زیرا یا باید با ارز حاصل از صادرات کالا وارد کنند و یا در اظهارنامه مشخص کنند میزان ارز حاصل از فروش کالا را که این موارد ابهام بسیاری برای صادرکنندگان دارد.

دبیرکل اتاق بازرگانی اتاق ایران و عراق با تاکید براینکه حجم صادرات به عراق از طریق مرزها افزایشی نداشته یادآورشد: در دو هفته اخیر به دلیل اعتصاب کامیونداران صادرات به کاهش بسیاری روبرو شد و هنوز به حجم سابق نرسیده است. اینکه اعلام شده صادرات به عراق با افزایش همراه شده ممکن است به واسطه اظهارنامه هایی باشد که به اسم عراق تکمیل شده، بدون اینکه از مرزهای زمینی تردد کند که این امر در مورد مرزهای دریایی بسیار صادق است و ما در آن مورد اطلاع موثقی نداریم.

حسینی از تردد 1600 دستگاه کامیون در هفته اخیر در مرزهای ایران و عراق خبر داد و گفت: این آمار پیش از این روزانه 2 هزار دستگاه ثبت شده است. که این آمار با توجه به تعطیلی ایام نوروز و کم کاری ماه رمضان به دست آمده و گویای آن است که هنوز اتفاق معنی داری در رابطه با صادرات به عراق رخ نداده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به گذشت 80 روز از سال جاری کل صادرات ایران به عراق حدود یک میلیارد و 446 میلیون دلار گزارش شده که از نظر وزنی تفاوتی ندارد اما از لحاظ ارزش دلاری صادرات افزایش پیدا کرده است. براساس آخرین آمار روز 17 خرداد، 31 میلیون دلار صادرات داشته ایم که با توجه به متوسط صادرات ما که 20 میلیون دلار بوده رقم قابل ملاحظه ای است.

حسینی تصریح داشت: صادرکنندگان باید از کشش بازارهای عراق برای دریافت کالا مطلع باشند زیرا در حال حاضر فصلی است که صادرات تعداد زیادی از میوه جات به این کشور ممنوع است. اما با توجه به اینکه عمده اقلام صادراتی ما میوه و تره بار و درحال حاضر با ورود به فصل تولید، واردات این نوع کالاها به عراق متوقف شده است.

وی درخصوص بحث چالش های صادرات به عراق گفت: برخی از چالش ها مربوط به خودمان استکه کار صادرات به عراق را جدی نگرفتیم و شرکت های بزرگ ما وارد نشدند و بخشی هم به خاطر بی ثباتی و نبود قوانین پایدار در عراق است. عراق بسیاری از مقررات بین المللی را در بحث تجارت ندارد و با توجه به سخت گیری های خاص خود هر روز تصمیم می گیرد که ورود یک کالا را ممنوع کند و تعرفه ها را افزایش دهد که در این زمینه تنها باید مدارا کرد. زیراعراق یک بازار هدف و فرصت خوب است که مشکلات خود را دارد ولی باید با پیش بینی و قراردادهای طولانی مدت و حتی در مواردی به صورتی بومی و سنتی از طریق مرزها روند صادرات کالاها را افزایش دهیم.

 حسینی درمورد بازارچه های مرزی عنوان کرد: اخیرا مرز صله هم باز شده و روزانه حدود 80 کامیون در آن تردد می کند. مرزهای غربی نیز به شدت فعال شده که درمجموع باری که از این طریق حمل شده بیش از مرزهای خود عراق است. به طور مثال در 17 خرداد از مرزهای شلمچه، چزابه، مهران، سومار و خسروی کمتر از 800 کامیون رد شده درحالی در مرزهای غربی کشور و بازارچه ها بیش از 800 کامیون رد شده فقط در باشماق حدود 300 کامیون،  مرز پرویز خان 270 کامیون و مرز تمرچین 130 کامیون در این روز تردد کرده و در باقی بازارچه ها هم به صورت مسافری و کامیونی کالاهای بسیاری صادر شده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی اتاق ایران و عراق از تصمیم اخیر دولت در مورد کوله بران خبر داد و گفت: درخصوص کوله بران مقرر شده با کارت های پیله وری سالانه از مرزهای غربی کشور و سیستان و بلوچستان  در مجموع 900 میلیون دلار کالا وارد کنند که می تواند به صورت کوله بری نباشد و از طریق حمل با کامیون با تخفیف گمرکی کالای خود را ترخیص کنند و از این محل منافعی داشته باشد. این کارت حداقل منافع را برای آنها به دنبال دارد اگر چه در مقابل 8 میلیادر دلاری که تا کنون ازمرزهای کردستان به صورت پیله وری و قاچاق وارد می شده این رقم بسیار ناچیز است ولیکن راه حل بینابینی است که دولت توسط آن جلوی قاچاق را گرفته و یک ممر درامدی برای مرزنشین ها و پیله وران غرب کشورایجاد کرده است.

 

کد خبر 24662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =