رشد ۲۶ درصدی صادرات محصولات باغی در سال ۹۶

زرگران: میزان صادرات محصولات و فرآورده‌‌های باغی در سال ۱۳۹۶ در مجموع یک میلیون و ۵۴۹ هزار تن به ارزش تقریبی ۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار بود که در مقایسه با دوره مشابه سال ماقبل ۲۶ درصد به لحاظ وزنی و ۴.۵ درصد به لحاظ ارزشی افزایش یافته است

رئیس کمیسیون ­کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران از رشد ۲۶ درصدی صادرات محصولات و فرآورده‌های باغی خبر داد. کاوه زرگران در شانزدهمین نشست این کمیسیون افزود: میزان صادرات محصولات و فرآورده‌‌های باغی در سال 1396 در مجموع یک میلیون و 549 هزار تن به ارزش تقریبی 2 میلیارد و 821 میلیون دلار بود که در مقایسه با دوره مشابه سال ماقبل 26 درصد به لحاظ وزنی و 4.5 درصد به لحاظ ارزشی افزایش یافته است.

وی گفت: سطح زیرکشت محصولات باغی کشور از 2 میلیون و 352 هزار هکتار در سال 1387 به 2 میلیون و 866 هزار هکتار در سال 1395 رسیده است. همچنین سطح بارور طی این دوره بیش از 589 هزار هکتار افزایش و سطح غیربارور حدود 75 هزار هکتار کاهش یافته است. ضمن اینکه تولیدات باغی با روند صعودی از 12 میلیون و 492 هزار تن در سال 1387 به 21 میلیون و 21 هزار تن در سال 1395 رسیده است.

زرگران ادامه داد: عمده محصولات باغی صادراتی سال گذشته به ترتیب پسته با یک میلیارد و 175 میلیون دلار، زعفران 325 میلیون دلار، سیب 256 میلیون دلار، خرما 250 میلیون دلار و کشمش 153 میلیون دلار بوده است. همچنین آبمیوه و کنستانتره با صادراتی حدود 138 میلیون دلار و ژله و مربا با صادراتی به ارزش 82 میلیون دلار از اقلام عمده صادراتی این گروه در سال 96 بوده اند.
‌‌

در این جلسه مشاور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، به ارائه برنامه‌‌های وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با محصولات و فرآورده‌‌های باغی کشور پرداخت و گفت: با توجه به خسارات ناشی از سرمازدگی در ابتدای سال جاری، ‌‌پیش‌بینی ‌می‌شود تولید محصولات باغی در سال 97 به 21 میلیون و 280 هزار تن برسد که کاهش آن عمدتاً مربوط به میوه‌‌های هسته‌دار، دانه‌ریز و خشک است.

حبیب رادفر تولید میوه‌‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، گیاهان دارویی و قارچ را در سال 97 نسبت به سال گذشته، افزایشی ‌‌پیش‌بینی کرد که تا حدی کاهش در تولید میوه‌‌های سردسیری را جبران خواهد کرد.

وی همچنین به خط اعتباری شش هزار میلیارد ریالی صندوق توسعه ملی برای تامین سرمایه در گردش بازرگانان محصولات باغی اشاره کرد که برای محصولات پسته، سیب، کشمش، زعفران، کیوی و پرتقال با کمک بخش خصوصی دریافت شده است.

در ادامه این نشست دبیر انجمن صنایع تولید و صادرکنندگان کنستانتره و آبمیوه ایران با انتقاد از مشکلات ایجاد شده برای تامین مواد اولیه صنایع آبمیوه و کنستانتره کشور، گفت: تامین پالپ پرتقال اخیراً به یکی از چالش‌‌های صنعت تبدیل شده چراکه این محصول در داخل کشور بسیار محدود تولید ‌می‌شود.

داود آبادی روند افزایش تولید میوه در کشور را بسیار رضایت‌بخش توصیف کرد و افزود: با این وجود عمده این محصولات به علت دارا نبودن خصوصیات مورد نیاز صنایع تبدیلی نمی‌توانند به عنوان ماده اولیه در صنعت آبمیوه و کنستانتره مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: به عنوان نمونه تولید پرتقال‌‌های مورد استفاده در صنعت آبمیوه در کشور محدود شده است و پرتقال‌‌های تامسون که بخش اعظم تولید پرتقال کشور را تشکیل می‌دهند، برای استفاده در این صنعت مناسب نیستند.

دبیر انجمن صنایع تولید و صادرکنندگان کنستانتره و آبمیوه ایران، جلوگیری از تامین نهاده‌‌های مورد نیاز تولید آبمیوه کشور را عامل گسترش آبمیوه‌‌های خارجی و قاچاق در بازار کشور دانست و نسبت به تعطیلی واحدهای بیشتری از صنایع تبدیلی در دوره‌‌های آتی هشدار داد.

رئیس هیات مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران نیز در سخنانی تولید متوسط قارچ کشور را به طور سالانه 150 هزار تن عنوان کرد که حدود 30 هزار تن آن مازاد بر نیاز داخلی است که ‌می‌تواند با توجه به نیاز بالای کشور

روسیه به خرید قارچ به این کشور صادر شود اما محدودیت‌‌های موجود در حمل‌ونقل و عدم کفایت کانتینرهای یخچال‌دار روند صادرات را بسیار کند کرده است.

علی صدیق‌پناه حضور دلالان در بازار این محصول را از چالش‌‌های مهم این صنعت عنوان کرد که بر قیمت‌گذاری این محصول در سازمان میادین تاثیرگذار است از این رو حضور نمایندگان صنعت در سازمان میادین را برای تعیین قیمت تمام شده و سود آن خواستار شد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از ایجاد سامانه‌ای تحت عنوان سماک برای مبادلات ارزی محصولات کشاورزی خبر داد که فعالان این حوزه می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را با واردکنندگان تبادل کنند.

شاهرخ شجری همچنین به ظرفیت 150 هزار تنی کانتینرهای یخچالدار موجود در کشور در مقایسه با صادرات 6 میلیون تنی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: تامین کانتینرهای یخچالدار با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی کمک زیادی به روند توسعه صادرات این محصولات خواهد کرد و شایسته است که این پیشنهاد مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

کد خبر 24664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =