رشد ۵۵ درصدی صادرات زعفران در سال ۹۶

زرگران: صادرات محصول زعفران ایران در سال گذشته توانست برای دومین سال متوالی روند افزایشی خود را حفظ کند و رکورد بیشترین میزان صادرات این محصول در ۱۰ سال گذشته را بشکند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران گفت: صادرات محصول زعفران ایران در سال گذشته توانست برای دومین سال متوالی روند افزایشی خود را حفظ کند و رکورد بیشترین میزان صادرات این محصول در 10 سال گذشته را بشکند.

«کاوه زرگران» میزان صادرات زعفران در سال گذشته را حدود 236 تن به ارزش بیش از 326 میلیون دلار ذکر کرد.

وی ادامه داد: به رغم رشد صادرات حدود 55 درصدی زعفران، حدود 77 درصد محصول طلای سرخ ایران تنها به سه کشور هنگ کنگ، امارات و اسپانیا صادر می شود که نشان از موفق نبودن ما در گرفتن سهم بیشتر از بازار سایر کشورهاست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: آمار تجارت کشورهای عمده واردکننده زعفران ایران نشان می دهد که کشورهایی چون اسپانیا در عین حال که از واردکنندگان عمده زعفران از کشورمان هستند، در زمره بزرگترین صادرکنندگان این محصول در جهان قرار دارند. 

وی اضافه کرد: توجه نکردن به نیاز بازارهای جهانی و تلاش برای مطابقت با آن در دوره های گذشته سبب شده کشورمان بازار زعفران بسته بندی شده را به کشورهایی چون اسپانیا واگذار کند و با وجود رتبه اول در تولید و صادرات این محصول، عمده محصول تولیدی زعفران کشور به شکل فله از کشور صادر شود و ارزش افزوده کمتری را برای کشور به همراه داشته باشد.

زرگران گفت: غفلت مسئولان این حوزه در نگهداری از مزیت کشور در تولید این گرانبهاترین ادویه جهان و خروج پیاز زعفران از کشور سبب شده کشور همسایه ما یعنی افغانستان امروز به یکی از رقبای ما در تولید و صادرات زعفران تبدیل شود. این کشور توانسته با صادراتی بیش از 17 میلیون دلار در سال 2017، سهم خود از بازارهای جهانی تجارت این محصول را نزدیک به 23 درصد افزایش دهد. 

افزایش 26 درصدی صادرات محصولات باغی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته پرداخت و گفت: آمارهای منتشر شده گمرک ایران، نشان از افزایش میزان و ارزش صادرات محصولات باغی نسبت به سال قبل از آن دارد.

زرگران اظهار داشت: وزن صادرات این محصولات در سال گذشته 26 درصد و ارزش آن حدود 5 درصد با افزایش روبرو بوده است.

به گفته وی، میزان تولیدات باغی کشور در 10 سال گذشته به طور کلی روند صعودی را طی کرده به طوری که از 12.5 میلیون تن سال 87 به بیش از 21 میلیون تن در سال 95 افزایش یافته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: روند تولید و افزایش صادرات اما برای تمامی محصولات باغی در این دوره یکسان نبوده است. صادرات محصول پسته در سال 96 با کاهش چشمگیر هفت هزار تنی نسبت به سال قبل به 130 هزار تن رسیده است.

وی اضافه کرد: ارزش صادرات این محصول هم با کاهش 990 میلیون دلاری نسبت به سال گذشته به یک میلیارد و 175 میلیون دلار رسیده است. در صورتی که صادرات 183 هزار تنی سال 93 که رکورد صادرات این محصول در 10 سال گذشته محسوب می شود را در بررسی روند صادرات آن حذف کنیم، خواهیم دید که روند صادرات پسته از سال 1389 روند نزولی خود را آغاز کرده است.

زرگران در مورد مقاصد عمده صادراتی پسته نیز گفت: 54 درصد محصول پسته کشور به پنج بازار ویتنام، هنگ کنگ، آلمان، امارات و هند صادر می شود که نشان از موفق نبودن ایران در فتح بازارهای مختلف صادراتی پسته دارد.

وی با بیان اینکه شرایط باغ های پسته در کرمان نیز گویای ادامه روند نزولی تولید و صادرات پسته در سال جاری است، گفت: عمده باغات پسته این استان تحت تاثیر شرایط نامساعد آب و هوایی روزهای ابتدایی سال جاری قرار گرفته و جوانه های خود را از دست داده اند. 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی افزود: به طور قطع شرایط ناگوار خشکسالی در این منطقه نیز در پیش بینی کاهش این اصلی ترین محصول غیرنفتی صادرات کشور بی تاثیر نبوده است و پیش بینی کاهش تولید در این منطقه را بیش از پیش تقویت می کند.

کد خبر 24668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =