پژوسیتروئن به دنبال راهکار تداوم همکاری با بازار ایران

نجفی منش: به دلیل تصمیم پژوسیتروئن برای تعلیق فعالیت ها که این به معنای خروج قطعی این شرکت از بازار ایران نیست، ادامه همکاری و سفر هیات فرانسوی تا روشن شدن برخی مسائل درخصوص زمان مقرر شده توسط رییس جمهور امریکا برای اعمال تحریم های مجدد ایران ( ۶ آگوست) به تعویق افتاده است

هفته گذشته از سوی انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) به دفتر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور (ISMAPA) نامه ای ارسال شد مبنی بر اینکه  فرانسوی ها بر پایبندی خود به پروتکل و تفاهمنامه همکاری امضا شده در بهمن سال گذشته تاکید دارند اما به دلیل نرخی نگرانی برخی اعضای خود تا روشن شدن شرایط، در زمان دیگری به تهران سفر می کنند.

رویترز در گزارشی اعلام کرده است که لابی فرانسوی اف آی ای وی فرانسه که در زمینه ساخت تجهیزات خودرو فعالیت دارد، سفر خود به ایران را به دلیل تنش های موجود میان آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر برجام لغو کرده است. ژاک مائوگ، رئیس گروه اف آی ای اعلام کرده «این سفر لغو شده و در عوض قرار است نشستی در فرانسه با اعضای کلوپ ایران داشته باشیم تا بررسی کنیم که با توجه به تحولات کنونی چگونه باید کارها را پیش ببریم».

اما محمدرضا نجفی منش در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز با توجه به تعلیق سفر و همکاری شرکت پژو سیتروئن به ایران اظهار داشت: به دلیل تصمیم پژوسیتروئن برای تعلیق فعالیت ها که این به معنای خروج قطعی این شرکت از ایران نیست، این سفر تا روشن شدن برخی مسائل درخصوص زمان مقرر شده توسط رییس جمهور امریکا برای اعمال تحریم های مجدد ایران ( 6 آگوست) به تعویق افتاده است.

رییس انجمن قطعه سازان و انجم صنایع همگن نیرومحرکه بیان داشت: در پی خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای برجام، قطعه سازان فرانسه بویژه شرکت های بزرگی که در بازار آمریکا نیز حضور دارند یا منافع مشترکی با آنها تعریف کرده اند، با مشکلات و مخاطرات زیادی روبرو می شوند بنابراین سفر یاد شده با هدف برآورد صحیح از شرایط کنونی و دستیابی و جمع بندی مناسب به تعویق افتاده است.

وی با بیان اینکه فرانسوی ها به صراحت بیان کرده اندکه حاضر نیستند بیش از 2 دهه همکاری خود با ایران را نادیده گرفته و از بازار ایران خارج شوند، یادآورشد: پژو سیتروئن به دنبال راهکار مناسب برای ماندن در بازار ایران است زیرا خود پژو هم مانند  ما قربانی تحریم است بنابراین باید به این باور برسیم که هم صنعت خودروی ایران و هم شرکت پژو در این تحریم ها به یک اندازه متضرر خواهند شد. البته قطعه سازان فرانسوی سرمایه گذاری زیادی در ایران نکرده اند که نگران آن باشند اما  برای ادامه فعالیت اعضای آن در بلاتکلیفی به سر می برند.
نجفی منش خاطرنشان ساخت: گروه خودروسازی پژو سیتروئن از آنجا که منافع مشترکی با آمریکایی ها دارند نمی خواهند که این شرایط را به خطر بیاندازند که بر همین اصل  اکنون تصمیم به تعلیق همکاری با ایران گرفته اند و به دنبال راهکار برای ادامه همکاری هستند.

رییس انجمن قطعه سازان و انجم صنایع همگن نیرومحرکه با اشاره به اینکه با خروج دولت امریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید، اینبار ایران در انزوا نیست و تقریبا تمام دنیا به جز اسرائیل و عربستان با ایران همراه و هم نظر هستند که باید از این فضا به نفع اقتصاد ایران استفاده کنیم و با همراهی اتحادیه اروپا که تا اینجای کار مصرانه و مقتدرانه پای برجام ایستاده است، مسیری را طی کنیم تا فشارهای تحریم کمتر شود. زیرا این دوره با توجه به دیپلماسی تهدید مستقیم تک به تک کمپانی ها و بانک های بزرگ دنیا از سوی دولت امریکا به مراتب شرایط سخت تری حاکم خواهد شد براین اصل نباید از روی نا آگاهی به این التهاب دامن زد زیرا لغو این  قراردادها به نفع صنعت و اقتصاد کشور نیست.

نجفی منش راهکار رهایی از فشار هایی که تحریم های آمریکا به صنعت خودرو و و قطعه سازی ایران می آورد را در توجه بیشتر به داخلی سازی دانست و افزود:  برای عبور از این شرایط ضمن حفظ خوش بینی به استمرار همکاری ها، باید گزینه بدترین را نیز در نظر گرفت یعنی پیش فرض مان این باشد که همه این ها با ایران قطع همکاری کنند و بر همین اساس باید چند حرکت را انجام دهیم تا آسیب وارده کمتر شود.

وی در ادامه افزود: براین اساس تا جایی که امکانش وجود دارد، مواد اولیه و قطعات مان را داخلی سازی کنیم، قدم دوم آن است که راهکارهای مناسبی را پیدا کنیم تا از نظر تامین دچار مشکل نشویم و در مرحله آخر اینکه صادرات مان را به کشور های همسایه گسترده تر کنیم و خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم.


وی با تصریح بر اینکه  در فرصت باقی مانده بانک مرکزی از لحاظ ارزی باید کمک کند تا بخشی از مواد اولیه که ما تولید داخلی آن را نداریم تامین و پایداری خودمان را بیشتر کنیم، عنوان کرد: تا زمان دستیابی به راهکار قطعی باید  نیاز بخش های داخلی برآورد شود به طور مثال فولاد مان را گروه فولاد تامین کند و همنیطور مواد معدنی و پتروشیمی مورد نیاز هم تامین شود تا نیازمان به واردات کمتر شود.

نجفی منش در خصوص آینده قرارداد های قطعه سازان ایرانی با دیگرکشور ها نیز اذعان داشت: اگر کشوری با آمریکا در حال کارکردن است ادامه فعالیت هایش با ما بسیار دشوار خواهد شد، اما مشکلات قطعه سازان ما بیشتر داخلی است تا خارجی، همانند تعدیل قیمت ها. تمام مواد اولیه ما افزایش پیدا کرده اما قیمت قطعه افزایش پیدا نمی کند و دلیل ان هم قیمت گذاری خودرو است. اولین اقدامی که باید انجام شود این است که دولت دست از قیمت گذاری خودرو بردارد و اجازه دهد بازار روال  طبیعی خود را طی کند.

کد خبر 24672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =