دلار عامل اصلی بحران خودرو

مرشد سلوک: افزایش قیمت دلار و عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث بروز التهاب در بازار خودرو شده است

رییس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است آنچه باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شده نوسانات ارزی است. به گفته کوروش مرشد سلوک آنچه در بازار خودرو اتفاق افتاده و باعث رشد شدید قیمت ها شده افزایش تقاضا به خصوص برای خودروهای کارکرده است. وی در ادامه عرضه خودروهای خارجی وارداتی را ضعیف دانست و گفت افزایش دو برابر تعرفه های گمرکی از یک طرف و رشد قیمت ارز از سوی دیگر بر قیمت اثر گذاشته است.

به گزارش اگزیم نیوز از زمان توقف ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی قیمت این نوع از اتومبیل ها با افزایش روبرو شد و این افزایش همزمان با رشد قیمت دلار باعث شد تا بازار داخلی و محصولات مونتاژی با رشد قیمت روبرو شوند این در حالی است که تعرفه های گمرکی نیز برای واردات خودروهای خارجی در همان برهه افزایش یافت.

در این بین خودروسازان داخلی با اشاره به این که قیمت مواد اولیه تولید خودرو بسیار بالا رفته از دولت خواست تا دست خودروساز را برای افزایش قیمت باز بگذارد ولی دولت افزایش 9.6 درصدی را برای خودروهای بالای 45 میلیون تومان در نظر گرفت و این موضوع موجی از نارضایتی را در بین فعالان این صنعت به راه انداخت.

در این رابطه رییس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است در عمل عرضه خودروهای خارجی بسیار کمتر از تقاضای رو به رشد آن است و چون واردات خودروهای نو طبق ثبت سفارش، کنترل می شود، این تقاضا به سمت خودروهای کارکرده متمایل شده است.

مرشد سلوک همچنین به افزایش قیمت خودروهای خارجی مونتاژ داخل اشاره کرد و علت اصلی آن را نوسان های ارزی ماه های گذشته و تخصیص ناکافی دلار 4200 تومانی عنوان کرد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو همچنین رخدادهایی مانند تشکیل صف های طولانی شبانه برای خرید برخی مدل ها را در شرایط کنونی «طبیعی» توصیف کرد.

به گفته مرشد سلوک، در یک دهه گذشته خودرو از کالایی «مصرفی» به کالایی «سرمایه ای» تغییر ماهیت داده و در چنین شرایطی تبدیل ملک، دارایی ها، پس انداز یا ارز از سوی افراد به خودرو، طبیعی است.

کد خبر 24687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =