طرح ساماندهی بازار خودرو تا ۶ ماه مسکوت می ماند

باستانی : طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و براساس رای ۱۲ نفر از نمایندگان، مقرر شد که این طرح ۶ ماه مسکوت بماند. به گفته وزیر صنعت هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت بازار خودرو در حرکت است و سایت سایپا در دو هفته گذشته طی دو ساعت از ۴ هزار نفر برای دریافت خودرو ثبت نام کرده است.

باستانی : طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و براساس رای 12 نفر از نمایندگان، مقرر شد که این طرح 6 ماه مسکوت بماند. به گفته وزیر صنعت هزار و 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت بازار خودرو در حرکت است و سایت سایپا در دو هفته گذشته طی دو ساعت از 4 هزار نفر برای دریافت خودرو ثبت نام کرده است.

سعید باستانی سخنگوی سابق کمیسیون صنایع و معادن در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اگزیم نیوز درخصوص حضور وزیر صنعت و معدن در مجلس جهت پاسخگویی به موضوع طرح ساماندهی بازار خودرو، اظهار داشت: طی این جلسه طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و براساس رای 12 نفر از نمایندگان، مقرر شد که این طرح 6 ماه مسکوت بماند.

این عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه این طرح در 12 بند تهیه و مورد بررسی قرار گرفت، عنوان کرد: براساس طرح ساماندهی بازار خودرو پیشنهاد شده بود که تغییرات تعرفه‌ای طی سه ماه به نرخ‌های قبلی تعرفه باز گردد از جمله اهداف دیگر این طرح نیز می توان به تغییر تعرفه واردات خودرو که براساس این طرح پیشنهاد شده بود که تا سال 1400 تعرفه واردات خودرو حداقل سالانه 5 درصد کاهش یابد تا به 20  درصد برسد.

وی افزود : وزیر صنعت در این جلسه از تغییر جهت نقدینگی به سمت بازار خودرو خبرداد و اعلام کرد که هزار و 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی که پیش از این بازارهای طلا، ارز و مسکن را هدف قرار داده بود اکنون به سمت بازار خودرو در حرکت است.

این نماینده مجلس افزود: به گفته وزیر صنعت افزایش تقاضای برای خرید خودرو به وضعیتی رسیده است که سایت سایپا در دو هفته گذشته طی دو ساعت از 4 هزار نفر برای دریافت خودرو ثبت نام کرده است.

وی بیان داشت: وزیر صنعت اعلام کرد که بالا رفتن تقاضا موجب التهاب بازار خودرو شده و خودروسازان تلاش می‌کنند تا با افزایش تولیدات، این بازار را کنترل کنند

باستانی از برنامه های اعلام شده توسط وزیر صنعت درخصوص هدف‌گذاری صنعت خودرو ایران در تحریم‌ها گفت:  به صورت مستقیم 200 هزار نفر در صنعت خودرو و حدود 800 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی فعالیت دارند، ضمن اینکه چند میلیون نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این صنعت اشتغال دارند

این نماینده عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد مسکوت گذاشتن طرح ساماندهی خودرو تصریح داشت : آیین نامه این را مجاز شمرده که د رصورت رای آوردن حداکثری در کمیسیون، طرح مسکوت گذاشته شود اما در همین زمینه نمایندگان تواب می توانند با نوشتن نامه به مجلس خواستار این باشند که بدون نظر کمیسیون این طرح به صحن مجلس ارجاع شود.

وی عنوان کرد موانع و شرایطی وجود دارد که بررسی این طرح ها را از روند معمولی مجلس خارج می کند اما جناب وزیر به عنوان حافظ منافع مردم باید حتما به این شرایط نابسامان بازار ورود کند زیرا یک بخش مدیریتی و مشارکتی کار را خودروسازان انجام می دهند. در این زمینه وزیر دو کار باید انجام دهد یا به عنوان یک شریک خودروسازی پاسخگو باشند و یا اینکه باید سهم شراکتی خود را واگذار کنند تا خودروسازی وارد فضای رقابت بخش خصوصی شود.

باستانی با بیان اینکه طی این 40 سال دولت های متعدد هزینه های بسیاری را برای برقراری به صنعت خودرو اختصاص داده اند گفت: دیگر وقت آن رسیده که به این حمایت ها پایان داده شود زیرا باید از دیدگاه مردم به موضوع نگاه کرد. آمار در این زمینه می گوید که 40 درصد مردم هنوز فاقد خودرو هستند و نیازمند به آن ، در حالیکه تنها 4 تا 6 درصد از خودروهای لوکس خارجی استفاده می کنند. بنابراین چیزی حدود 95 درصد مردم از خودرو داخلی استفاده می کنند که طی این سال ها بحث استانداردسازی و افزایش قیمت آن همیشه مورد نقد بوده است.

 

 

 

کد خبر 24691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =