لزوم اتحاد برای اجرای سناریوهای تقابل با تحریم ها

مسعود خوانساری اذعان داشت: بر این باورم که اجرای هر یک از این سناریوهای پیش روی کشور در قبال تحریم ها نیازمند وحدت ملی است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، مسعود خوانساری در سخنرانی پیش از دستور سی و نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  که صبح امروز ۲۹ خرداد ماه در محل این اتاق برگزار شد با برشمردن سناریوهای ایران در قبال تحریم های پیش رو گفت: دور زدن مجدد تحریم ها سناریویی است که باتوجه به شناختی که آمریکا در تحریم های قبلی از راهکارهای ایران پیدا کرده مشکل تر خواهد بود، از طرفی  سناریو دوم  که فروش نفت بر اساس است را غذا داریم که ساختار و روش های مرتبط به خود را دارد و برای مذاکره بعنوان سناریو سوم از هم اکنون باید اندیشید تا بتوان آن را بهتر مدیریت کرد و  نکته حائض اهمیت در این میان اتحاد درون کشور است بر این باورم که اجرای هر یک از این سناریوها نیازمند وحدت ملی است.

 خوانساری تصریح کرد: مسائل گذشته همچون مشکلات حوزه کسب و کار، رشد منفی سرمایه گذاری و مباجث پیرامون ارز در اقتصاد کشور کماکان  وجود دارد و به نظر می رسد علاوه بر موانع و مشکلات خارجی این موضوعات از درون کشور بر بدنه اقتصاد فشار وارد  می کند و امیدواریم دولت با دوراندیشی بتواند مشکلات ساختاری اقتصاد را حل کند.

 رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: رشد سرمایه گذاری از سال ۹۰ منفی بوده است گرچه در سال ۹۶  شاهد مثبت شدن رشد سرمایه گذاری بوده ایم اما هنوز  این رشد خیلی پایین است ؛ رقم سرمایه گذاری در سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است که ۱۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد؛ اما این رقم که در مقایسه با کشورهای در حال توسعه که ۳۲.۵ درصد است، رقم پایینی به شمار می‌رود و با توجه به رشد بیکاری ضروری است برای این حوزه فکر اساسی اندیشیده شود.

خوانساری با اشاره به نامه سال قبلی که بخش خصوصی در حوزه مسائل ارزی به دولت نوشت گفت: خوشبختانه با دخالت دولت هیجانات ارزی کنترل شد و بخش خصوصی در نامه ای مسائلی از جمله واقعی نبودن نرخ ارز  و خطرات ناشی از آن را گوشزد کردْ این موضوع که بهانه ای برای افزایش تقاضا در بازار ارز می شود با علائمی چون افزایش تقاضا برای صدورکارتهای بازرگانی را در پی داشته که در شرایط اقتصادی فعلی کشور جای سوال است. همچنین ما در این مدت شاهد ۲۰ هزار میلیارد دلار تقاضا برای صدور lc بوده ایم  که نشان از انحراف در حوزه ارزی است.

خوانساری با اشاره به اینکه تهدید ارزی ظرفیت تبدیل شدن به فرصت را دارد گفت: پیشنهاد  خرید و فروش ارز با قیمت توافقی باعث کاهش قیمت در بازار می‌شود، ضمن اینکه صادرات غیرنفتی را نیز  بهبود می دهد. می تواند رونق گیرد هرچند با این پیشنهاد هنوز موافقت نشده، اما شنیده میشود که  دولت بنا دارد ارز مورد نیاز کالاهای غیراساسی از این طریق صادرات تامین کند که در شرایط فعلی می تواند معضلات موجود را تعدیل کند. این رویه تجربه ای است که صادرات ترکیه را از ۳ میلیارد دلار به ۱۶۰ میلیارد دلار افزایش داد.

 رئیس اتاق بازرگانی اذعان داشت دولت نمی تواند تضمین کند که همه نیازهای اور را با ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار، تامین کند. و  تنها تخصیص این نرخ به کالای اساسی با این نرخ منطقی است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، نقدینگی را همچون بهمنی دانست که هر روز روانه یکی از بازارهای ارز، سکه، خودرو و ساختمان سرازیر می شود؛ روزانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود که اگر این رقم مهار نشود، این بهمن، بخش های مختلف را تحت تاثیر قرار داده و اقتصاد را به شکل دیگری دچار مشکل می کند هرچند دولت با دخالت در این حوزه و برای جلوگیری از هیجان بازار در ظرف کمتر از یک ماه ۷ میلیون قطعه سکه یعنی ۶۰ تن طلا را به قیمت ده هزار میلیارد تومان، پیش فروش کرد که حدود ده روز از رقم نقدینگی کشور است، این در حالی است که برای ۳۵۰ روز بعدی هیچ فکری نشده است و ضروری است به این سوال پاسخ داده شود که چرا این نقدینگی به سمت تولید و سرمایه گذاری حرکت نمی کند و مردم تمایلی برای این کار ندارند.

 خوانساری موضوع سیاست خارجی ایران و خروج آمریکا از برجام را  علاوه بر ساختار معیوب اقتصاد داخلی، فشاری مضاعف بر اقتصاد دانست و گفت: امریکا بیش از ۳۰ درصد اقتصاد دنیا را اختیار دارد  و طبیعی است در تقابل ایران و آمریکا کشورهای دیگر بر اساس منافع خود، آمریکا را انتخاب می کنند  و اینکه تصور شود اروپا مشکلات ما را حل می کند ساده اندیشی است؛ چرا که خود اروپا نیز در حوزه تعرفه ها با آمریکا به مشکل خورده است.

وی  گفت به نظر می رسد کشورهایی مثل چین، ترکیه، روسیه و کره که در سالهای تحریم به ما کمک می کردند، امروز پیش دستی کرده و  و زودتر از مهلت مقرر ترامپ، اقدام به محدود کردن روابط خود با ایرن نموده اند.به هر حال تحریم این بار مشکل تر خواهد بود و اگر بخواهیم در بربر این تحریم ها مقالاه کنیم باید سناریوی دقیقی برای آن ترسیم و بر اساس آن با زبانی واحد تصمیم گیری و عمل کنیم.

کد خبر 24716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =