کارت های نفتی ایران در تحریم های جدید

آمریکا در تلاش است تا از ابزارهای خود برای توقف صادرات نفت استفاده کند اما ایران از چه کارت هایی در این بازی استفاده خواهد کرد؟

بازگشت تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران می تواند در آینده به کاهش صادرات نفت و یا ضعف اقتصادی کشور منتهی گردد یا خیر؟ این موضوعی است که تحلیلگران جهانی این روزها به بررسی آن می پردازند و معتقدند تمام این موضوعات بستگی به آن دارد که ایران تا چه حد بتواند راه های ارتباطی خود را با کشورهای دنیا حفظ کند.

وبسایت عرب ویکلی امروز در گزارشی با بررسی این موضوع می نویسد این که مشکلاتی در حوزه نفت و یا اقتصاد برای ایران به وجود بیاید دور از ذهن نیست چراکه در حال حاضر کشورهایی مانند روسیه و عربستان به دنبال ان هستند تا جای ایران را در بازار نفت از آن خود کنند.

پیش از این نیز تحریم های ایران باعث شده تا توان ایران در بازیابی قدرت نفتی آن کاهش یابد اما با این حال ایران توانسته به رغم تحریم ها پروژه های مهمی را در این حوزه ها راه اندازی کند. هرچند آنطور که این پایگاه خبری نوشته تحریم های طولانی مدت باعث شده تا ایران در زمینه جایگاه خود در حوزه نفت با مشکلاتی روبرو گردد و این جایگاه در برهه هایی از زمان از دست ایران خارج شود.

با این حال بعد از رفع تحریم های غرب در سال 2015 ایران توانست بار دیگر سطوح تولید خود را بازیابی کند و حتی در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی نیز بتواند موقعیت خوبی را از آن خود کند. در این بین اما بریتیش پترولیوم در گزارشی می نویسد که ایران اگرچه توانست میزان تولید خود را بعد از برجام افزایش دهد اما در سال 2017 عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی دنیا را نیز از آن خود کرد.

این موضوع زمانی که ایران از ماه اوت و نوامبر با تحریم های جدید روبرو شود مشکلاتی را برای کشور ایجاد می کند که باید ایران در این زمینه نیز فکری کند. ایران در حال حاضر به دلیل تلاش روسیه و عربستان برای افزایش سطوح تولید ممکن است تحت فشار قرار بگیرد و این نشان می دهد تحریم های آمریکا با فشارهای کشورهای دیگر همراه است.

این خبرگزاری معتقد است میزان تولید نفت ظرف 6 ماه اینده می تواند 300 تا 500 هزار بشکه در روز کاهش یابد. اسپنسر دیل اقتصاددان بریتیش پترولیوم می نویسد ایران در سال 2017 یکی از رکوردهای تولید نفت خام در دنیا را در اختیار داشته و اروپا یکی از مقاصد خرید نفت ایران بوده با این حال با شروع تحریم ها شرایط تغییر خواهد کرد اما پیش بینی می شود صادرات نفت ایران به کشورهایی از قبیل چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن صورت بگیرد کما این که در دوره برجام اروپا بخشی از جایگاه این کشورها را از آن خود کرده بود.

عرب ویکلی در این گزارش می نویسد ایران هنوز امیدوار است اروپا بتواند بازاری مهم برای ایران در شرایط جدید باشد اما ایا ایران می تواند شرکای اروپایی خود را در دوره جدید تحریم ها حفظ کند؟

در این رابطه یک متخصص مسایل خاورمیانه می گوید تصمیم ترامپ برای تحریم ایران از نظر اقتصادی می تواند روی سرمایه گذاری های خارجیاثرگذار باشد و این مسأله مهمی است. به عقیده کارشناسان به احتمال قوی اروپا هم واردات نفت و هم سرمایه گذاری در ایران را محدود خواهد کرد کما این که توتال که قرار بود در ایران و میدان گازی پارس جنوبی سرمایه گذاری کند این سرمایه گذاری ها را متوقف کرد.

با این حال این بار روسیه و چین هستند که جای شرکت های اروپایی را در حوزه های نفت و گاز خواهند گرفت هرچند در مقایسه با شرکت های اروپایی از تخصص کمی برخوردار هستند. این گزارش به نقل از کارشناسان حوزه نفت می نویسد چینی ها تخصص لازم را در برخی موضوعات مثلا تولید گاز مایه ندارند درحالیکه ایران دارنده بزرگترین ذخایر گازی دنیا است.

روسیه نیز به دنبال افزایش سهم خود در بازارهای نفت و گاز دنیا است زیرا این کشور نیز در شرایط تحریم به سر می برد و به پول بیشتری نیاز دارد.  

 

کد خبر 24755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =