اجرای قانون اخذ مالیات ۷۰ درصدی نقدینگی سیال را کنترل می کند

باید مدیریتی اعمال شود تا درآمدهای غیرمولد مهار شوند و قانون دریافت ۷۰ درصد مالیات از درآمدهای غیرمولد می تواند از سیل نقدینگی در اقتصاد جلوگیری کند

وجود نقدینگی هزار و پانصد هزار میلیارد تومانی در اقتصاد که به صورت سیال بازارهای مختلف را هدف قرارداده این روزها اقتصاد کشور را با التهاب فراوانی روبرو ساخته تا جایی که رییس کل سازمان امورمالیاتی کشور از تشکیل گارگروه ویژه برخورد مالیاتی قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه ، خودرو و مسکن خبر داد.

سید کامل تقوی نژاد با اشاره به دستور رئیس جمهوری در جلسه ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم یادآور شد که با دستور ریاست جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران اقتصادی، کارگروه تخصصی با هدف رصد مالیاتی بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شده است.

وی در ادامه به مکاتبات متعددی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور با مراجع مربوط از قبیل بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت، معدن وتجارت و سایر دستگاه های ذیربط به منظور دریافت اطلاعات مورد نیاز صورت پذیرفته اعلام کرد که بالغ بر شش میلیون و 400 هزار رکورد اطلاعات مرتبط با خرید و فروش ارز، سکه و خودرو در پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی، سازماندهی شده و به روز رسانی این اطلاعات نیز در دست پیگیری است.

سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص حجم بالای نقدینگی سیال که روزانه هزار میلیارد تومان نیز به آن اضافه می شود و نقش تخریب کننده آن درورود به بازارهای پولی و مالی، اظهار داشت: باید مدیریتی اعمال شود تا مشخص شود چگونه در عرض مدتی کم هزار و پانصد هزار میلیارد تومان نقدینگی ایجاد شده و نقدینگی سه برابر شده است ؟ وزارت اقتصاد و دارایی باید اختیار ویژه داشته باشد که با این مسئله برخورد کند و یا سیستم های حاکمیتی و نظارتی باید ورود کنند و با شناسایی این افراد جلوی این رانت ها و نابسامانی ها را در بازار بگیرند. این میزان نقدینگی سرگردان برای اقتصاد کشور سم است و اگر نتوانیم آن را مهار کنیم هر سیاستی که ازسوی دولت اعمال شود این سیل نقدینگی یا آن را بی اثر می کند و یا در جهت منافع خود کنترل می کند. بنابراین باید به عنوان یک تهدید به آن نگاه کرد که حتی می تواند امنیت ملی را به خطر بیاندازد. نباید اینگونه القا شود که هیچ نظارتی نیست و اخلالگران اقتصادی می توانند از بیرون مرز وارد شده و با گردش سرمایه خود در بازارها چندین برابر سود کند و بعد در قالب ارز آن را خارج کند.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا نسبت به ورود و خروج پول به حساب ها بی تفاوت نیستند زیرا اثر گردش های مخرب پول را بر روی اقتصاد خود می دانند و آن را کنترل می کنند، خاطرنشان ساخت: آن چیزی که اکنون مهم است این است که چرا در نظام بانکی ما یک نفر می تواند 40 میلیارد تومان سکه بخرد و هیچ نظارتی هم وجود نداشته باشد که خرید این حجم از مسکوکات توسط یک نفر چه فشاری را به اقتصاد تحمیل می کند و یا خرید 380 هزار عدد سکه توسط 50 نفر تنها یک مفهموم دارد و آن این  که وجود این حجم از نقدینگی در دست عده ای خاص بازارها را با التهاب روبرو می کند .

وی با بیان اینکه روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور وارد می شود در حالیکه این رشد نقدینگی حاصل تولید نیست و جای پیگیری و نظارت قوی دارد، عنوان کرد: در جایی که مالیات فعالیت یک کارگر بلافاصله از حقوق آن کسر می شود، آیا برای این حجم خرید سکه توسط افراد خاص هم مالیاتی در نظر گرفته شده است؟ وقتی در فضای اقتصادی نظارت نهادینه شده و قانونمند وجود نداشته باشد عده ای از سرمایه داران خارج از کشور با تزریق پول خود  به بازارهای غیر مولد به امید دست یافتن به سودهای کلان بازارهای مالی را دچار نوسان های شدید می کنند که حباب قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

اسلامی بیدگلی افزود: نظارت قاطع دولت و رصد بازارها می تواند هیجانات کاذب را از اقتصاد دور نگهدارد. زیرا در جایی که مالیات و نظارت حرف اول را می زند گردش سرمایه غیر مولد نمی تواند تاثیر گذار باشد. وقتی کار اقتصادی انجام می شود بالاخره ارزش افزوده هم به دنبال دارد که تنها با نظارت قوی قابل بررسی است.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اینکه اینها فضای خالی است که در اقتصاد داریم وخیلی از افراد که دارای سرمایه های غیر متعارف هستند از این فضای غیرپیوسته به دلیل عدم کنترل بر روی آن سو استفاده می کنند، گفت: اگر در جایی نرخ بهره بانکی منفی می شود به دلیل این است که می گویند شما حق ندارید نقدینگی تان را بلااثر بگذارید و باید آن را فعال در حوزه های مولد فعال کنید. اما در ایران نقدینگی به سوی بازارهایی از قبیل مسکن، طلا، ارز و خودرو می رود که با ایجاد التهاب باعث رشد حبابی قیمت ها می شود. بنابراین این فضاهای خالی مورد سوء استفاده قرار می گیرد و هر روز حباب قیمتی جدیدی را ایجاد می کند که در نهایت موجب نارضایتی مردم شده و بی اعتمادی سایر فعالین اقتصادی که کار مولد انجام می دهند را به دنبال دارد.

وی در ادامه یادآورشد: وجود این حجم سرمایه که از فعالیت غیر مولد به وجود آمده اثر مخرب هم بر ذهن مصرف کننده وهم تولید کننده واقعی دارد زیرا وقتی تولید کننده با موانع متعدد و کمبودها در مسیر تولید پیش می رود در حالیکه هزینه ها و درآمدش با هم همخوانی ندارد، و از سوی دیگر یک سوداگر با ورود به بازارها با گردش مالی چندین برابر سود می کند، انگیزه ادامه فعالیت را از بخش های تولیدی سلب می کند. در جایی که ما برای یک تولید انواع و اقسام عوارض، مالیات و تعرفه را برای محدودیت اعمال کنیم و قیمت گذاری می کنیم ولی در مورد این حجم از نقدینگی هیچ نظارتی وجود ندارد، نباید از بخش صنایع کشور انتظار گشایش و پیشرفت داشت.

اسلامی بیدگلی تصریح داشت: اگر کسی سکه ای را 2 میلیون تومان خریده و اکنون قیمت آن 2میلیون و 500 هزار تومان شده برای این مبلغ مازاد چه مالیاتی در نظر گرفته شده ؟ دراصل 70 درصد آن باید به حساب خزانه برگردد، یا در مورد مسکن این حباب قیمتی باید مالیات بر ارزشی که افزوده شده در نظر گرفته شود وباید 70 درصد آن به خزانه ریخته شود زیرا بدون هیچ دلیلی این حجم از سود اتفاق افتاده است که در این زمینه باید سیستم مالیاتی اعمال شود و دولت باید پیگیر مابه التفاوت این قیمت ها در هر بازاری باشد و آن را کنترل کند.

وی با بیان اینکه اخذ 70 درصد مالیات درآمدهای غیر مولد چیزی نیست که ما امروز مبدع آن باشیم، افزود:  در همه جای دنیا رایج است هر چیزی که ارزش، سود و منفعت ناگهانی و بدون تلاش ایجاد می کند شامل این قانون می شود و دولت به راحتی برآن مالیات می بندد. اما در اینجا 380 هزار سکه را دولت در مزایده به فروش می رساند در حالیکه نمی داند اطلاعات ریز خریداران  را نمی داند تا مابه التفاوت آن را دریافت کند و یا در مورد خودروهای وارداتی که سودهای نجومی دارد و دولت باید بر آنها مالیات متناسب با سود را اعمال کند این نظارت ها وجود ندارد.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری تاکید کرد: این حق مردم است که از دولتمردان بخواهند که این افراد را شناسایی کنند تا دوباره افرادی مثل بابک زنجانی ظهور نکنند اینکه فردی بخواهد سکه بخرد در اختیار خودش است اما باید سود این جهش قیمت ناگهانی را در قالب مالیات برگرداند.

کد خبر 24756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =