ضرورت تقویت سامانه نیما با مکانیزم تزریق ارز نفتی

هادی محمودی: تصمیم های سازنده اقتصادی باید با کاردانی و دقت نظر در موقعیت زمانی مناسب خود به مرحله اجرا برسد تا بتواند خروجی ملموس، قابل اعتنا و تاثیر گذاری بر شرایط موجود اقتصاد داشته باشد.

کارشناس بانکی و مالی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز، با اشاره به مشکلات ارزی موجود و خروج امریکا از برجام گفت: تصمیم های سازنده اقتصادی باید با کاردانی و دقت نظر در موقعیت زمانی مناسب خود به مرحله اجرا برسد تا بتواند خروجی ملموس، قابل اعتنا و تاثیر گذاری بر شرایط موجود اقتصادی داشته باشد.

هادی محمودی در ادامه با بر شمردن مزیت های راه اندازی سامانه نیما گفت: هرچند سامانه نیما بستر برآورد نیاز واقعی متقاضیان بازار ارز برای کنترل قاچاق و کوتاه کردن دست دلالان ارزی شد اما به نظر می رسد می بایست این اقدام، زودتر و در فضای تلطیف شده پس از امضای برجام که نقطه عطف دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور به حساب می آمد، عملی می شد.

 به گفته وی یکی از نقدهای جدی به سامانه نیما، افزایش تقاضا برای ثبت سفارش کالا و همچنین تزریق محدود ارز 4200 تومانی در این سامانه بود که اخلال در روند صادرات و واردات را به دنبال داشت.

 این کارشناس مالی الزام واریز ارز صادراتی صادرکنندگان به سامانه نیما را از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بلند مدت و به صورت تدریجی اقدامی مناسب ارزیابی کرد اما معتقد است در شرایط فعلی اقتصاد باید ملاحظه بیشتری در خصوص اقداماتی از این دست به خرج داد و از محدود کردن توان صادراتی و وارداتی کشور پرهیز نمود.

محمودی سیاست تک نرخی شدن ارز را نیز از این قاعده مستثنی ندانست و گفت: به نظر می رسد این سیاست نیز باید زمانی بصورت اصولی در دستور کار دولت قرار می گرفت که اقتصاد کشور شرایط با ثباتی را تجربه می کرد؛ حال انکه در اوج بحران ارزی در 21 فرودین سال جاری قیمت هر دلار آمریکا با نرخ  4200تومان ، تک نرخی شد و خرید و فروش ارز به قیمت های بالاتر قاچاق اعلام شد.

وی با اشاره به اعلام مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر سهم  70 درصدی نفت خام در کل صادرات کشور و سهم 30 درصدی صادرات غیرنفتی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت انکار ناپذیر نفت در اقتصاد کشور ضروری است دولت در گام اول تدابیر ویژه ای جهت ورود ارز حاصل از صادرات نفت خام را به کشور به انجام رسانده و با دیپلماسی هوشمندانه اقتصادی و ایجاد مکانیزم های مالی مناسب، شرایطی را ایجاد کند که مدیریت همه جانبه درآمدهای نفتی واریز شده در حسابهای بانک مرکزی در خارج از کشور را در اختیار بگیرد و در گام بعدی صادرکنندگان غیرنفتی را بصورت تدریجی ملزم به واریز وجه حاصل از صادرات به سامانه نیما کند.

 هادی محمودی گفت: پیش از اجرایی شدن برجام، بخش قابل توجهی از پول حاصل از نفت در کشورهایی که از ایران نفت خریداری می کردند، باقی می ماند و ایران تنها می توانست در ازای آن از این کشورها کالا وارد نماید، اما یکی از دستاورد های مهم برجام این بود که ذخایر ارزی ایران از کشورهای خریدار نفت، به بانکهای معتبر اروپایی منتقل شد، حال که روح از جسم برجام پرکشیده ، این ضرورت حس می شود که متناسب با حجم واردات کشور از 10 کشور اول طرف معامله با ایران ، منابع ارزی کشور به کشورهای یاد شده منتقل شده و با ایجاد بانکهای مشترک و برقراری خطوط اعتباری ویژه ای که در آن نوسانات نرخ ارز توسط بانک مرکزی پوشش داده شود ، منابع مورد نیاز برای واردکنندگان کالا تامین گردد.

وی در ادامه بیان داشت: همچنین دولت می تواند در اقدامی عاجل، پیمانهای پولی مشترک را با کشورهای عمده طرف معامله خود برقرار کند تا ضمن تسهیل روابط تجاری و حذف ارزهای واسطه ای، تجار بتوانند از پول کشور مبدا و مقصد در معاملات خود استفاده کند .

 این کارشناس بانکی و مالی ضمن  اینکه معتقد است نمی توان تلاشهای دولت محترم در رفع تحریمها و دستاورد های مهم اقتصادی برجام را نادیده گرفت، گفت: امیدواریم دولت محترم با تصمیم گیریهای به موقع و قاطع، ترتیبی اتخاذ کند تا از التهاب موجود در بازار ارز کاسته شده و  فعالان اقتصادی بتوانند در فضای آرام به فعالیت خود ادامه دهند .

 

 

 

 

کد خبر 24774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =