کانال های ارزی جدید برای واردات

دولت با ابلاغ معاون اول رییس جمهور ضوابطی را اعلام کرد که بر اساس آن جز چند دسته از صادرکنندگان کشور سایر صادرکنندگان می توانند ارزخود را که در نتیجه صادرات به دست آورده اند به واردات کالاهای خاص اختصاص دهند

شب گذشته دولت با ابلاغ معاون اول رییس جمهور ضوابطی را اعلام کرد که بر اساس آن جز چند دسته از صادرکنندگان کشور سایر صادرکنندگان می توانند ارزخود را که در نتیجه صادرات به دست آورده اند به واردات کالاهای خاص اختصاص دهند. به گزارش اگزیم نیوز بر اساس این ابلاغیه به جز صادرکنندگان گروه های فرآورده هاي نفتي، پتروشيمي، محصولات فولادي و فلزات رنگي كه فهرست آنها در تاريخ 13/3/1397 توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده سایر صادرکننده ها مي توانند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رسمي به واردات كالاهاي گروه (3) كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است، اختصاص دهند.

به گزارش اگزیم نیوز به دنبال چالش های حوزه ارزی و مشکلاتی که در خصوص تخصیص ارز با قیمت مصوب وجود دارد بازگشت منابع ارزی به چرخه اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. در شرایط فعلی دولت در کنار از 4 هزار و 200 تومانی اجازه داده تا بین صادرکننده و واردکننده به صورت توافقی معاملات ارزی صورت بگیرد. به این ترتیب اختصاص ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به واردات بر اساس کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان صادراتی از جمله مواردی است که دولت در جهت تسهیل آن اقدام کرده است.

بر اساس این ابلاغیه نقش بورس کالا نیز به عنوان یک مرکز مهم تصمیم گیری در این رابطه مورد توجه ویژه قرار گرفته و در عین حال تسهیلاتی برای اجرای این دستورالعمل در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب بر اساس این ابلاغیه و در اجراي تصويب نامه شماره 4353/ت 55300هـ مورخ 22/1/1397 و اصلاحات بعدي آن، ضوابط چگونگي برگشت ارز حاصل از صادرات كالاهاي غيرنفتي به چرخه اقتصادي كشور به شرح زير براي اجرا ابلاغ شده است. بر اساس ماده یک این ابلاغیه كليه صادركنندگان به غير از صادركنندگان فرآورده هاي نفتي، پتروشيمي، محصولات فولادي و فلزات رنگي كه فهرست آنها در تاريخ 13/3/1397 توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است، مي توانند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رسمي به واردات كالاهاي گروه (3) كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است، اختصاص دهند و حق استفاده از گواهي صادراتي را در بازار بورس با نرخ رقابتي به واردكنندگان اين گروه از كالاها واگذار نمايند.

در تبصره این ماده آمده نحوه فروش ارز حاصل از صادرات اين قبيل از كالاها و واگذاري گواهي هاي صادراتي آنها به موجب دستورالعملي است كه توسط سازمان بورس اوراق بهادار و با همكاري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پايان وقت اداري 1397/4/6 ابلاغ خواهد شد.

ماده دوم این ابلاغیه می گوید: درآمد حاصل از فروش گواهي هاي صادراتي اين دسته از صادركنندگان كه به مصرف واردات كالاهاي گروه (3) مي رسد، مشمول معافيت مالياتي درآمد حاصل از صادرات مي باشد.

بر اساس ماده 3 هزينه خريد و فروش گواهي هاي صادراتي توسط واردكنندگان و صادركنندگان در بازار بورس به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي خواهد بود.

ماده چهارم نیز بر این دستور اذعان دارد که ارز مورد نياز كالاهاي توليدي صادراتي از محل درآمد ارزي حاصل از صادرات همان كالاها تأمين خواهد شد.

کد خبر 24782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =