اعلام مالکیت  خودروهای ترخیص شده در زمان  ممنوعیت ثبت سفارش به  دستگاه های نظارتی

احتشام زاد: در دوره ممنوعیت، ۳۵هزار خودرو ثبت سفارش و ۱۶ هزار خودرو از گمرکات ترخیص شده‌اند. این افراد با دور زدن سامانه ثبت سفارش کد ۸رقمی ترخیص خودروهای مذکور را دریافت و نسبت به ترخیص بخشی از خودروهای ثبت سفارش شده اقدام کرده‌اند

پرونده جعل و هک شدن سایت ثبت سفارش به یکی از مناقشه های این روزهای نهادهای اجرایی و نظارتی تبدیل شده که چگونه ثبت سفارش و ترخیص خودرو دردوره ممنوعیت انجام پذیرفته است. واردات تعدادی از خودروهای لوکس که آمار آن از سوی انجمن وارد کنندگان 16 هزار خودور و از سوی سازمان توسعه تجارت بیش از 6 هزار خودور اعلام می شود، همچنان با ابهامات زیادی روبروست. از سویی رئیس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه از لحاظ گمرک اسناد برای ترخیص مشکلی نداشته است، اعلام کرده که در موضوع جعل ثبت سفارش که برای سازمان متولی ابهام دارد، سازمان توسعه تجارت باید جواب دهد. زیرا فرایندهای گمرکی طبق ضوابط از سوی این سازمان انجام شده و استعلام‌ها تایید و در نهایت نسبت به ترخیص خودروها اقدام شده است. کل 6400خودرو به داخل وارد نشده است و از این تعداد حدود 1900دستگاه خودرو با استفاده از این ثبت سفارش‌ها به گمرک اظهار و وارد شده‌ و گمرک مسئول رفع تردید و ابهام در ثبت سفارش‌ها نیست. اما فرود عسگری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرده است که سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به ما اعلام کرد ثبت سفارش 6481دستگاه خودرو ابهام دارد و به صراحت گفته است که صدور مجوز ثبت سفارش این تعداد خودرو در این سازمان غیرقانونی یا شائبه دار بوده و از این تاریخ تا اطلاع بعدی هیچ خودرویی با ثبت سفارش‌های اعلامی ترخیص نشود.

 بر این اساس انجام تشریفات گمرکی واردات خودرو در دوره ممنوعیت ثبت سفارش طبق مقررات بوده اما مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک به استناد نامه سازمان توسعه تجارت و وفق قانون، در نامه‌ای به مراجع ذیصلاح هزارو 900دستگاه خودرو ترخیص شده و بیش از 4هزار خودرو باقی مانده در گمرک را مشمول قاچاق تشخیص و اعلام جرم کرده است.

سازمان بازرسی کل کشور پیش از این در تاریخ‌های ۲۷ فروردین‌ماه و ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۷ به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که سایت ثبت سفارش قابل نفوذ بوده و لازم است نسبت به ایمن‌سازی سایت مذکور یا جایگزینی سامانه جدید اقدام شود. در ادامه این اطلاعیه آمده است،  مسئله هک شدن سامانه مذکور، نافی تخلفات صورت گرفته در این خصوص و دیگر موضوعات این پرونده توسط مسئولان مربوط نبوده و گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص در حال تکمیل و به‌زودی به مراجع ذیصلاح ارسال می‌شود، لذا به مسئولان امر توصیه می‌شود از فضاسازی‌های بی‌مورد در این خصوص پرهیز کنند اما رئیس وقت گروه ثبت سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) در نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ نهم خردادماه سال‌جاری تأکید می‌کند: «هیچ‌کدام از مراحل ثبت سفارش خودروهای سواری موردنظر توسط این دفتر صورت نگرفته و به‌عبارت‌دیگر، دفتر مقررات در مراحل آن نقشی نداشته است و این ثبت سفارشات تنها با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس در روز 27/4/96 رخ داده است. چندین مورد نفوذ غیرقانونی به سامانه «ثبتارش» از طریق نام کاربری پرسنل دفتر مقررات در خرداد 96صورت پذیرفت که نشان می‌دهد شخص یا اشخاصی به‌صورت باندی با نفوذ به سامانه مذکور برای اشخاص متخلف اقدام به ثبت سفارش غیرقانونی کرده‌اند که حتی آی‌پی‌های شناسایی‌شده برای شناسایی دقیق متخلفین تحویل حراست وزارتخانه شد.

فرهاد احتشام زاد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با اگزیم نیوز با اعلام جزییات تازه‌ای از واردات خودروهای خارجی در دوره ممنوعیت ثبت سفارش، اظهار داشت: این خودروها را برخی اشخاص حقیقی و حقوقی با ثبت سفارش و از طریق گمرک ترخیص کرده‌اند، انجمن تعداد، نوع و مدل خودروهای ثبت سفارش و ترخیص شده در این دوره را به دستگاه‌های نظارتی ارایه کرده با ذکر این توضیح که این افراد بدون پرداخت حتی اندکی از ارزش بسیار زیاد خودرو و 3درصد گارانتی، تنها با دریافت کد 8رقمی خودروهای ثبت سفارش شده را با پرداخت حقوق گمرکی وارد کرده اند.

 وی با اشاره به مستندات برخی نمایندگان مجلس و آمارهای انجمن وارد‌کنندگان خودرو اعلام کرد: در دوره ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو، 35هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده که از این تعداد 16هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص و وارد بازار شده‌اند اما سازمان بازرسی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد خودروهای ثبت سفارش شده را 6هزار خودرو اعلام کرده است.

احتشام زاد در مورد نحوه ترخیص این خودروها از گمرک با توجه به دریافت حقوق ورودی گفت: گمرک برای ترخیص کالا ثبت سفارش را کنترل می‌کند و درصورتی که برای یک کالا ثبت سفارش وجود داشته باشد، گمرک با دریافت حقوق ورودی قانونی به ترخیص آن موظف بوده و حق اظهارنظر در سایر موارد را ندارد که این رویه در مورد خودروهای مذکور نیز مصداق داشته است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید براینکه بنابر قانون واردات کالا زمانی قاچاق محسوب می‌شود که رویه قانونی در واردات و ترخیص آن رعایت نشده باشد، یادآورشد: در واردات خودروهای خارجی در دوره ممنوعیت ثبت سفارش، ترک فعل قانونی صورت نگرفته و با پرداخت حقوق و عوارض قانونی ثبت سفارش بخشی از این خودروها از گمرک ترخیص شده‌اند. 

وی با بیان اینکه واردات خودرو از مرحله ثبت سفارش تا شماره‌گذاری باید براساس تشریفات قانونی مصوب دولت انجام شود واطلاق لفظ قاچاق به‌خودروهای وارداتی صحیح نیست، عنوان کرد: اینکه اعلام می‌شود مشخص نیست چه کسانی به ثبت سفارش و ترخیص این خودروها از گمرک اقدام کرده‌اند، جای تعجب دارد چرا که در اسناد ثبت سفارش و ترخیص خودروها از گمرک مالکیت کالا مشخص است و به سادگی می‌توان اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی وارد‌کننده این خودروها را به‌دست آورد.

رییس انجمن وارد کنندگان خودرو تصریح داشت: در دوره ممنوعیت ثبت سفارش، تعداد محدودی از افراد مشخص و معین به این سامانه دسترسی داشته اند و براساس قوانین دسترسی و وورد به این سامانه برای همه امکان پذیر نیست ضمن اینکه برای ثبت سفارش واردات خودرو در سامانه باید حقوق و عوارض قانونی مانند نیم در هزار ارزش خودرو و 3درصد گارانتی پرداخت شود اما در مورد  ثبت سفارش این خودروها این عملیات پرداختی انجام نشده است.

 

کد خبر 24784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =