جنگ روانی ترامپ برای بازارهای ایران

آنچه باعث شده تا بازارهای ایران با عدم تعادل روبرو شوند کمبود ارز نیست بلکه اثرات روانی تهدیدهای آمریکا علیه اقتصاد ایران است و مقصر آن آمریکاست نه دولت

با آغاز خروج آمریکا از برجام کاهش ارزش پول کشور در مسیر جدیدی قرار گرفت و آنطور که اسپوتنیک نیوز در گزارشی نوشته بیش از 50 درصد ارزش خود را در این چند ماه از دست داده است با این حال آنطور که این گزارش تحلیل می کند این افت قیمت روانی است و جنبه واقعی ندارد. به گفته کارشناسان این موضوع می تواند برای حوزه تجارت ایران مشکلاتی را پیش بیاورد اما دولت در تلاش است تا مانع از این اتفاق شود.

این در شرایطی است که از هشتم ماه مه و با خروج رسمی ایالات متحده از توافق برجام تنش بین دو کشور افزایش یافته و به زودی تحریم های جدید در دو نوبت علیه ایران اعمال خواهد شد. فعالان بازار ایران معتقدند دولت باید شرایط را برای کاهش بهای دلار تعدیل کرده و ارز 4200 تومانی در اختیار آنها قرار دهد تا کسب و کار آنها صدمه نبیند.

در این رابطه یک استاد دانشگاه در گفتگو با اسپوتنیک نیوز می گوید در حال حاضر کمبودی در کشور وجود ندارد و رشد قیمت ها همگی روانی است و دلایل اقتصادی ندارد. به گفته این استاد دانشگاه مردم ایران آمریکا را به دلیل تصمیماتی که در این حوزه گرفته سرزنش می کنند و در حال حاضر خصومتی که مردم نسبت به آمریکا دارند حتی در مقایسه با سال های ابتدای انقلاب نیز بیشتر است.

در این بین امریکا آنطور که یک مقام ارشد این کشور اعلام کرده در تلاش است تا واردات نفت از ایران را به صفر برساند وگرنه کشورهای واردکننده را تحریم خواهد کرد و در این رابطه در تلاش است کشورهای اروپایی را نیز با خود همراه سازد. اقتصاددانان معتقدند روند کاهشی ارزش پول به شدت برای اقتصاد ایران مضر است اما در شرایط فعلی اجتنال ناپذیر است زیرا کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه قطعا تمایل دارند کمبود نفت ایران در بازار را جبران کنند که این موضوع یکپارچگی در حل موضوع هسته ای ایران را دچار مشکل می کند.

با این حال این کاهش ارزش تقصیر دولت نیست و نتیجه جنگ روانی است که ترامپ علیه اقتصاد ایران به راه انداخته و جنبه روانی دارد. این گزارش می افزاید کاهش ارزش پول البته تجارت با برخی کشورها مانند چین را تقویت خواهد کرد همانطور که بسیاری از نیازهای ایران در سال های گذشته نیز از طریق این کشور تأمین شده است، بنابراین تحریم های آمریکا این رابطه را تشدید می کند و تجارت بین چین و ایران افزایش خواهد یافت.

کد خبر 24794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =