خطر نقدینگی محبوس

محسن بهرامی ارض اقدس: تنها زمانی نقدینگی می تواند سازنده باشد که از یک منفذ وارد و از یک خروجی، خارج شود؛ در واقع عدم گردش منابع است که مشکل به وجود می آورد.

مریم خورشیدی- محسن بهرامی ارض اقدس در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص خطر رشد نقدینگی در جامعه گفت: سود غیررسمی پول در کشور به طور میانگین در بازار غیرمتشکل و بازار بانکی، نزدیک به 30 درصد است که به معنای این است که به هر صد هزارمیلیارد تومان  نقدینگی در پایان سال حجمی معادل 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی به صورت کاغذی اضافه می شود؛ در واقع مثل این است که بدون اضافه شدن طول و عرض و عمق یک استخر، به ظرفیت آن اضافه شده باشد؛ تنها زمانی نقدینگی می تواند سازنده باشد که از یک منفذ وارد و از یک خروجی، خارج شود؛ در واقع عدم گردش منابع است که مشکل به وجود می آورد.

وی  موضوع نقدینگی را به بهمنی تشبیه کرد که در ادامه حرکت خود بزرگ  و مخرب تر می شود و  تاکید کرد مساله رشد نقدینگی، یک موضوع خلق الساعه نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اذعان داشت: در حالیکه بخش عمده ای از اقتصاد ما از کمبود نقدینگی رنج می برد و بانکها پولی برای عرضه تسهیلات ندارند، حجم عظیمی از نقدینگی در جامعه وجود دارد و حبس نقدینگی در بخش های غیرمولد و عدم گردش آن در اقتصاد  است که ضلع سیاه موضوع افزایش نقدینگی  به شمار می رود.

ارض اقدس افزود: هرگاه نقدینگی فرصتی برای خروج پیدا کند به شدت و به شکل افسارگسیخته ای به سمت بازار ارز، مسکن و طلا سرازیر می شود؛ ما باید راه ورود و خروج منابع را به استخر نقدینگی به شکلی تنظیم کنیم که از حبس و گندیدگی نقدینگی جلوگیری شد.

مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور به نقش ریگولاتوری دولت اشاره کرد و گفت: دولت  می تواند با مدیریت ورود و خروج پول، جلو آثار مخرب نقدینگی حبس شده و سرازیر شدن آن به بخش های غیر مولد را بگیرد؛ به این منظور دولت می بایست فضاهایی را در اقتصاد ایجاد کند که نقدینگی در مسیر سارنده استفاده شود.

ارض اقدس به تصمیم دولت مبنی بر محاسبه خوراک پتروشیمی ها با دلار 3800 تومانی را تصمیمی عاقلانه خواند و گفت: رقبای ما در کشورهای عربی، خوراک پتروشیمی ها و پالایشگاههای خود را با نرخ ارزان تامین می کنند و با این کار، قدرت رقابت بیشتری در بازارهای جهانی به آنها می بخشند، درحالیکه در داخل با افزایش نرخ دلار برای پتروشیمی ها،  فرصت رقابت را از فعال اقتصادی داخلی سلب می کنیم و آنها را به سمت ورشکستگی هل می دهیم که خوشبختانه دولت در این موضوع ورود کرده  و با تصمیم به عرضه دلار 3800 تومانی به حوزه پتروشیمی کمک بزرگی به انها کرده است.

وی به تصمیم دولت مبنی بر حمایت از سرمایه گذاری در بورس اشاره کرد و گفت: بخش عمده ای ازنقدینگی اخیرا به سمت بازار بورس حرکت کرد و افزایش قیمت سبد سهام و شاخص سهام در بورس پی تصمیم صحیح دولت، سی هزار واحد افزایش پیدا کرد که اتفاق خوبی بود.

 رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران از تصمیم گیریهای دقیق، به موقع و سازنده از سوی دولت استقبال کرد و گفت: این دست سیاستها و تصمیم گیری های حساب شده  می تواند بخش عظیمی از نقدینگی را در جهت سازندگی و تولید هدایت کند.

محسن بهرامی ارض اقدس بیان داشت: نقدینگی و رشد آن بر تورم اثر گذار است و هیچ کارشناسی نمی تواند این واقعیت را رد کند؛ اما در میزان سهم آن و زمان اثرگذاری افزایش نقدینگی بر پایه پولی در تورم بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد؛ شاهد این مدعا نیز وضعیت تورم در سالهای92 تا 96  است که علی رغم افزایش نقدینگی در جامعه، تورم تک رقمی شد و دو سال پی در پی، تورم در محدوده تک رقمی باقی ماند؛ از طرفی برخی از کارشناسان همراهی رشد نقدینگی و رکود را عامل مهار تورم می دانند و البته در دوره های تاریخی تجربه رکود تورمی را نیز داشته ایم.

اما ارتباط مستقیم رشد نقدینگی با افرایش تورم در حال حاضر  از سوی نظریه پردازان و کارشناسان اقتصادی مردود است.

 ارض اقدس در خصوص آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد گفت: باید پذیرفت که برخی از مسائل اقتصادی ما درونی و نتیجه رفتار و تصمیم گیری کنشگران و فعالان اقتصادی در داخل کشور و برخی از آنها مسائل بیرونی است که اتفاقا می تواند تاثیرات  تایین کننده تر و مهمتری بر اقتصاد کشور باقی بگذارد؛ تحریمها به اندازه ای می توانند تاثیر منفی و بازدارنده بر اقتصاد و تجارت داشته باشند که در مقایسه با آنها،  مباحث درونی اقتصاد چندان اهمیت ندارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

کد خبر 24795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =