توسعه تکنولوژی ضامن توسعه صنعتی

بهمن عشقی: برای دستیابی به توسعه صنعتی، باید استراتژی بلندمدت صنعتی در شرایط با ثبات سیاسی و اقتصادی کشور مشخص و معلوم باشد تا با استفاده از این خطوط راهنما، به کارگیری از سرمایه‌گذاری خارجی، نوآوری و ارتقای کیفیت صنعتی فراهم شود.

به گزارش اگزیم نیوز، بهمن عشقی در نشست مشترک با هیات پژوهشی کره ای به الزامات توسعه صنعتی در ایران اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به توسعه صنعتی، باید استراتژی بلندمدت صنعتی در شرایط با ثبات سیاسی و اقتصادی کشور مشخص و معلوم باشد تا با استفاده از این خطوط راهنما، به کارگیری از سرمایه‌گذاری خارجی، نوآوری و ارتقای کیفیت صنعتی فراهم شود.

بهمن عشقی افزود: توسعه صنعتی زمانی رخ خواهد داد که علاوه بر سرمایه‌گذاری مناسب، توسعه تکنولوژی نیز شکل گیرد حال آنکه باید ضمن عرضه کالای صنعتی، به موضوع تقاضا برای صرف این کالاها نیز در کشور فراهم شود.

به گفته وی، از جمله الزامات در رخداد توسعه صنعتی، توجه به مصرف داخلی در کنار اهتمام به مقوله صادرات کالاهای صنعتی است. دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه ماشین‌آلات صنعتی، جزو مهمی از فرآیند توسعه صنعتی محسوب می‌شود، افزود: بر اساس آمار موسسات بین‌المللی، سهم سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی ایران طی سال 2017 میلادی، معادل 19.7 درصد بوده که این رقم طی دست‌کم 14 سال گذشته، کمترین میزان است.

 به گفته وی، این در حالی است که میانگین جهانی نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی طی سال 2017 میلادی، معادل 25.6 درصد است که این رقم برای منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه 28.5 درصد و برای اقتصادهای نوظهور آسیایی در حدود 40 درصد بوده است.

دبیرکل اتاق تهران سپس به آمار دیگری اشاره کرد و گفت: سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2004 برابر با 15.8 درصد و در سال 2017 این رقم به 12.4 درصد رسیده است.

عشقی با اشاره به اینکه کشور کره‌جنوبی طی سال 1988 میلادی موفق شد به گروه کشورهای با درآمد متوسط به بالا بپیوندد، افزود: این کشور در عین حال توانست در کمتر از یک نسل و از سال 1996 به بعد در زمره کشورهای با درآمد سرانه بالا قرار گیرد به طوری که سرانه تولید ناخالص داخلی کره طی سال 2017 میلادی بر اساس برابری قدرات خرید به رقمی معادل 39 هزار و 400 دلار رسید که نشان‌دهنده بالا بودن کیفیت زندگی و طی مسیر درست توسعه در این کشور است.

 به گزارش اگزیم نیوز  صبح امروز ششم تیرماه،اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران میزبان نشستی با حضور هیاتی از کشور کره‌جنوبی و مدیرانی از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بود تا از برنامه بازنشر دانش وزارت استراتژی و تامین مالی کره‌جنوبی‌ در خصوص ارتقای رقابت‌پذیری صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی ایران رونمایی شود.

بر اساس تعهدی که دولت کره‌جنوبی به سازمان ملل متحد دارد، وزارت استراتژی و تامین مالی کره همه ساله طی برنامه بازنشر دانش (Knowledg Sharing Program)  تجارب توسعه اقتصادی و صنعتی این کشور را به سایر کشورهای در حال توسعه انتقال می‌دهد.

کد خبر 24798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =