عبور از تحریم با ارزهای جهانروا به جای دلار

به گفته محسن بهرامی ارض اقدس: یکی از این تصمیم های مناسب برای کاهش عوارض تحریم ها جایگزینی یورو و سایر ارزهای بین المللی جهان روا به جای دلار است

 محسن  بهرامی ارض اقدس در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز درباره راهکارهای عبور کم هزینه از تحریم های پیش رو گفت: دولت نشان داده می تواند با اتخاذ سیاست های مناسب در حوزه مسائل اقتصادی، جهت دهی مناسبی به جریانات اقتصادی وارد نماید؛ در خصوص تحریم ها نیز در بخش های مختلف آن می توان مسیرهای مناسبی برای کاهش عوارض تحریم ها انتخاب کرد؛ یکی از این تصمیم ها جایگزینی یورو و سایر ارزهای بین المللی به جای دلار است.

محسن بهرامی ارض اقدس در خصوص عوارض تحریم ها بر بدنه اقتصاد گفت: توقف بیمه، اخلال در نقل و انتقالات بانکی، محدودیت های حمل و نقل و افزایش هزینه تبدیل ریال به دلار و سایر ارزهای جهانروا پیش بینی حوادث آینده را مشکل می کند.

وی  افزود با توجه به شرایط یکه با آن مواجه هستیم، کنشگران اقتصادی از رویکردهای آتی تنها می توانند یک برآورد غیر دقیق ارائه دهند.

مشاور معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: وقتی بخش عمده ای از تجارت فرامرزی ما با یورو انجام می شود، دلیلی برای استفاده از دلار وجود ندارد.

 بهرامی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که اگرچه ما می توانیم دلار را از مناسبات اقتصادی خود حذف کنیم ولی نمی توانیم منکر نرخ برابری این ارز در دنیا شویم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: در عرصه بین الملل، زمانیکه یک یورو 1.20 دلارمبادله می شود، نمی توانیم یک یورو را در داخل کشور با رقمی بالاتر عرضه کنیم؛ حتی اگر در مبادلات ترجیحی خود از ارز محلی و پول ملی استفاده کنیم، باید شاخص یک ارز جهانروا مانند دلار یا یورو باشد و باید ارزی که مرجع مبادله قرار می گیرد مرتبا با نرخ دلار و یورو مقایسه شود و متر و معیار در این زمینه یک ارز جهانروا و شاخص بین المللی شود.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز چندی پیش نیز مدیرعامل بانک توسعه پیشنهاد استفاده از یورو به جای دلار در قراردادهای صندوق توسعه ملی را ارائه کرد.

علی صالح آبادی ضمن اشاره به محدودیت های ناشی از تحریم گفت: پیش از این به دلیل وجود تحریم های اولیه آمریکا با دلار نمی توانستیم کار کنیم؛ لذا دلیلی وجود ندارد تا دلار را مبنای مبادلات خود قرار دهیم.

صالح آبادی معتقد است به نظر می رسد در موقعیت فعلی اقتصاد کشور باید مفهومی به نام دلار کنار گذاشته شود و با یورو که واقعیت اقتصادی است، کار شود؛ در حال حاضر ذخایر ارزی کشور، ذخایر ارزی بانک ها و سپرده گذاری بانک های ایرانی در بانک های خارجی و همچنین تمامی نقل و انتقالات مالی کشور بر مبنای یورو است.

صالح آبادی اظهار داشت: وقتی که یورو نقشی اساسی در مبادلات اقتصادی ایران دارد، دلیلی ندارد که دلار را مبنای مبادلات خود قرار دهیم.
 

 

 

کد خبر 24799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =