قامت مبادلات اقتصادی ایران و هند بلند تر از دیوار تحریمها

ابراهیم جمیلی: هند صریحا اعلام کرده است که در مورد همکاریها و قراردادهای سرمایه گذاری بین ایران و هند، از دستورالعمل های تهدیدآمیز و بازدارنده آمریکا تبعیت نخواهد کرد.

 مریم خورشیدی- هندوستان تا امروز در چندین اظهارنظر رسمی و بین المللی بر حفظ روابط اقتصادی خود با ایران تاکید کرده و شواهد نشان می دهد در این مسیر گوشه چشمی به نتیجه تصمیم گیری اتحادیه اروپا برای عبور از بحران پیش آمده توسط ایالات متحده آمریکا دارد؛ به نظر می رسد دولت هند عزم جدی خود را برای مصون نگاه داشتن مناسبات تجاری و اقتصادی این کشور با ایران بکار بسته است. ابراهیم جمیلی رئیس شورای بازرگانی ایران و هند در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت حوزه های اقتصادی مشترک ایران و هند از جمله نفت و حمل و نقل گفت: موضوع حمل و نقل یکی از اساسی ترین حوزه ها در اقتصاد بین المللی است و ابعاد و ارزش همکاریها و سرمایه گذاری مشترک دو کشور در زمینه حمل و نقل به اندازه ای است که علی رغم موضع گیری ناعادلانه آمریکا در رابطه با ایران، هند صریحا اعلام کرده است که در مورد همکاریها و قراردادهای سرمایه گذاری مشترک  از دستورالعمل های تهدیدآمیز و بازدارنده آمریکا تبعیت نخواهد کرد.

جمیلی افزود: در خصوص پروژه سرمایه گذاری چابهار هند در اعلام موضعی جدی بر ادامه همکاریهای خود در این بخش تاکید کرده است.

 وی خاطرنشان کرد با وجود دریافت سیگنال های مثبت از سوی هند باید با تقویت دیپلماسی تجاری، تلاش بیشتری کرده و روابط و تعاملات سیاسی و اقتصادی خود را با این کشور قوی تر کنیم تا بتوانیم همکاری های یاد شده را در سطح مناسب و کارآمد نگه داریم.

رئیس خانه اقتصاد ایران در مورد فروش نفت ایران به هند گفت: موضوع نفت متفاوت است و با توجه به موضع تازه آمریکا در مورد تحریم های نفتی ایران در هفته گذشته و تجدید نظر در خصوص بازه زمانی آغاز تحریم های نفتی و احتمال معافیت های موردی در تحریم های نفتی، باید منتظر ماند و دید که اتحادیه اروپا چه موضعی در قبال این تصمیم خواهد گرفت؛ در واقع تصمیم اروپا در قبال تحریم های نفتی و حمایت از ایران مشخص خواهد کرد که تا چه اندازه می توان از عوارض تحریم های نفتی در امان ماند؛ به نظر می رسد هند نیز منتظر تصمیم گیری اتحادیه اروپا در این زمینه و طراحی سیاست های نفتی خود در قبال ایران است.

جمیلی با اشاره به اینکه نفت یک حوزه بسیار تخصصی، پیچیده و چند جانبه است اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در این جنگ اقتصادی، سیاست هایی را اتخاذ کنیم که حداقل آسیب ها را از جریان تحریم ها  در همه حوزه ها به خصوص  نفت ببینیم.

 رئیس شورای بازرگانی ایران و هند، پروژه‌های ساخت و ساز میلیارد دلاری و توسعه روزافزون  سرمایه گذاری خارجی در هند را فرصت مناسبی برای حضور ایران ارزیابی کرد و گفت: پروژه های عظیمی در هند در حال اجرا هستند که فرصت بسیار مناسبی برای حضور شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایران به شمار می روند و می توانند  مبدل به بستری مناسب برای فعالیت ارزآور برای شرکت های ایرانی شوند.

وی استفاده از روپیه به جای دلار در مبادلات مالی دو کشور ایران و هند را از جمله سیاست های کاربردی در حوزه مبادلات مالی ارزیابی کرد که پیش از این نیز به کار گرفته شده بود. جمیلی افزود: استفاده از روپیه راهکار مناسبی برای عبور از موانع بانکی است که تحریم های امریکا باعث آن شده و پیش از این نیز از این سیاست پولی در ترکیه، روسیه، چین  نیز استفاده شده و نتیجه رضایت بخشی را به دست داده است.

رئیس خانه اقتصاد ایران گفت:  استفاده از ارزهای محلی منجر به  قطع ارتباط ما با ارزهایی با منشا دلار خواهد شد و یکی از راه حل های عبور از موانع بانکی محسوب می شود که آمریکا برای اقتصاد ایران به وجود آورده است.

ابراهیم جمیلی بیان داشت:  اعتبار و مختصات اقتصاد دو کشور ایران و هند به اندازه ای بزرگ و ارزشمند است که قطعا راهکارهای مناسب برای ادامه نبادلات اقتصادی فی مابین برای آن اندیشیده شده است که در زمان مناسب ارائه خواهند شد.

 به گزارش اگزیم نیوز هرچند پالایشگاه‌های هندی در دوران تحریم‌های اقتصادی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه تهران، خرید نفت از ایران را به نصف کاهش داده بودند با این حال به واردات نفت از ایران ادامه دادند و یکی از شش مشتری بزرگ ایران ماندند.

خرید نفت هند از ایران پس از رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت و پالایشگاه‌های هند در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۷، به میزان ۲۷.۲ میلیون تن نفت ایران را خریداری کردند که ۱۱۴ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشت و به نظر می رسد  این بار نیز هند برای حفظ مبادلات تجاری و اقتصادی خود با ایران به سادگی تن به تحریم های آمریکایی نخواهد داد.

کد خبر 24800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =