افزایش سود بانکی در راه است

با توجه به اینکه میزان نقدینگی موجود از رشد بالایی برخوردار است، زمزمه افزایش سود بانکی دوباره به گوش می رسد که با وجود این حجم از نقدینگی باید انتظار تورم بالا را نیز داشت.

عباس آرگون در گفتگو با اگزیم نیوز در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه نرخ بازدهی واقعی در اقتصاد کشور کمتر از نرخ بازدهی سود سپرده ها ست، آیا کاهش نرخ سود بانکی درچنین شرایطی توصیه می شود، اظهار داشت: رابطه مستقیمی بین تورم و نقدینگی وجود دارد که با یک تاخیر زمانی تورم تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت. هم اکنون نیز به دلیل حجم بالای نقدینگی، زمزمه افزایش نرخ سود بانکی هم مطرح است که این حجم نقدینگی تورم را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: تنها بخشی که به دلیل سرکوب قیمتی  در این  سال ها با رشد همراه نبود، نرخ ارز است که همسو با سایر بازارها افزایش نداشت اما اکنون شاهد رها شدن فنر ارز هستیم که مهار شدن آن و ثبات در بازار به سختی امکان پذیر است.

رییس کمیسیون پول وسرمایه اتاق تهران با اشاره به اینکه تک نرخی شدن ارز یکی از مهمترین مطالبه های فعالان اقتصادی است، یادآور شد: البته تک نرخی شدن ارز در شرایطی می تواند پاسخگو باشد که اقتصاد از ثبات لازم برخوردار باشد که این امر حضور دلالان را کمرنگ می کند آما اینکه چرا دلالان بازارهای مالی را زیر نظر قرار داده و در وقت مقتضی با ورود به آن، شرایط را دستخوش تغییر می کنند، را باید در این نکته جستجو کرد که وقتی قیمت کالایی کمتر از ارزش واقعی اش باشد، دلالان این بازار را زیر نظر می گیرند تا در موقع مناسب برای کسب سود راهی آن شوند . درخصوص بازار ارز نیز همین اتفاق افتاد زیرا تمامی احتمالات نشان می داد که ارز در کمین جهش قیمتی است که اجرای قانون کاهش سود سپرده های بانکی نیز در بروز این اتفاق بسیار تاثیرگذار بود.

عضو اتاق بازرگانی با تصریح بر اینکه در سال‌های گذشته تورم کشور در برخی اوقات به  بالای 40 درصد می‌رسید، گفت: اما نرخ ارز به اندازه تورم افزایش پیدا نکرد که در نتیجه تولیدکنندگان داخلی نتوانستند در بازارهای جهانی رقابت کنند زیرا هزینه تولید کالا به موازات تورم بالا می‌رفت اما نرخ فروش در بازارهای صادراتی همان قیمت سال گذشته بود. پس عملا صادر کنندگان در این بین ضرر می‌کردند که این ضرر ناشی از سرکوب نرخ ارز بود.

رییس کمیسیون پول وسرمایه اتاق تهران عنوان کرد: عدم تعادل نرخ ارز و تورم سبب شد واردات توجیه اقتصادی پیدا کند زیرا قیمت تولید داخل با تورم افزایش پیدا می کرد اما دلار ثابت ماند که تبعات این امر تعطیلی کارخانجات و افزایش بیکاری است. بر این اصل درخواست بخش خصوصی همواره این بوده که نرخ ارز با تورم هماهنگ شود تا تولیدکنندگان بتوانند با برنامه ریزی صحیح بازار داخل و خارج را پوشش دهند.

عضو اتاق بازرگانی تهران وجود نقدینگی بالا را علت نوسان در سایر بازارهای مالی عنوان کرد و افزود: آنچه که امروز در بازار ارز، طلا، خودرو، مسکن و اخیرا بورس شاهد آن هستیم بخشی منبعث از خروج سرمایه از بانک ها به دلیل کاهش نرخ سود است که با ورود به هر بازار التهاب و نوسان را به دنبال داشت.

آرگون اعمال مجدد تحریم ها را نیز در نوسانات بازارهای مالی موثر دانست و گفت: اعلام سیاست های جدید دولت آمریکا در بحث تحریم ها موجب شد تا حجم بالای نقدینگی که در دست مردم است به سمت بازارها روانه شود که در این مورد بازار طلا و ارز بیشتر مورد اقبال قرار گرفت. اما باید توجه داشت که با وجود میزان معینی از ذخیره مسکوکات و ارز در کشور، پاسخگویی به تمام درخواست ها غیر ممکن و برای کنترل آن نیاز به اتخاذ یک سیاست مناسب از سوی دولت است.

کد خبر 24802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =