افزایش قیمت لبنیات در انتظار مصوبه سازمان حمایت و ستاد تنظیمات بازار

دبیر انجمن صنایع لبنی : با توجه به افزایش قیمت شیرخام و رشد ۳۰۰ درصدی مواد تولید ظروف، قیمت نهایی محصولات لبنی با اعلام نظر ستاد تنظیمات بازار و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به زودی اعلام خواهد شد.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده به 12 درصد رسیده است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 1396 به‌میزان 12.0 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که مرکز آمار می گوید نرخ تورم ماهانه گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات طی خرداد ماه بیش از 5 برابر شده است.

همچنین قیمت تولید بطری (PET) نسبت به سال گذشته 300 درصد گران شده است که این افزایش قیمت مواد اولیه در قیمت نهایی صنایع آشامیدنی و خوراکی تاثیر به سزایی دارد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با اگزیم نیوز با اعلام این نکته که افزایش قیمت محصولات لبنی بستگی به این دارد که ستاد تنظیمات بازار قیمت نهایی شیر خام را چقدر اعلام کند، عنوان کرد: انجمن با توجه به افزایش 300 درصدی مواد تولید بطری، قیمت پیشنهادی خود را برای ظروف بسته بندی لبنیات، به سازمان حمایت اعلام کرده است که در نهایت با توجه به اعلام نظر سازمان حمایت و ستاد تنظیمات بازار نسبت به افزایش نرخ محصولات لبنی اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ستاد تنظیم بازار تصمیم نهایی خود راجع به قیمت محصولات لبنی و شیر خام را اعلام نکرده است، افزود: با توجه به تغییرات نرخ ارز و با در نظر گرفتن نرخ تورم و همچنین درخواست دامداران برای افزایش نرخ شیرخام، پیش بینی می‌شود که در سال جدید قیمت محصولات لبنی دستخوش تغییر و تحولات زیادی شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی با از پرداخت ۷۰ درصد مشوق صادراتی محصولات لبنی خبر داد و گفت: از مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی صنایع لبنی، ۷۶ میلیارد تومان آن پرداخت و ۳۰ درصد مابقی بلافاصله پس از تامین اعتبار پرداخت خواهد شد.

باکری درخصوص میزان صادرات محصولات لبنی یادآورشد: سال گذشته ۷۸۰ میلیون دلار محصولات لبنی به بازارهای هدف صادر شد. این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد این رقم به یک میلیارد دلار برسد، اما به سبب محدودیت منابع مالی دولت و تاخیر در پرداخت مشوق‌های صادراتی و تغییر تعرفه‌های ارزی در سه ماه اخیر، موجب شد که سال گذشته میزان صادرات از نظر وزنی ۱۱ درصد کاهش داشته باشد.

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه با وجود سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، تا این لحظه چشم‌انداز مثبتی در صادرات محصولات لبنی دیده نمی‌شود، گفت : پیش بینی صادرات برای سال جاری با توجه به شرایط ارزی با ابهام روبروست زیرا عملکرد شرکت های لبنی در بازارهای صادراتی با توجه به تخصیص ارز مصوب غیر قابل پیش بینی است.

وی افزود: تغییرات پیش آمده در نحوه تخصیص ارز و سیاست های بانک مرکزی در این زمینه موجب شده است که واحدهای تولیدی نسبت به نحوه عملکرد در بازارهای صادراتی بازنگری داشته باشند که بر این اصل پیش بینی میزان صادرات به بازارهای هدف فعلا میسر نیست.

باکری تصریح داشت : با وجود سیاست‌های ارزی تا این لحظه چشم انداز مثبتی در صادرات محصولات لبنی دیده نمی‌شود مگر اینکه تصمیمات جدیدی اتخاذ شود که امکان توسعه صادرات در بخش صنایع لبنی را فراهم کند، چراکه هم اکنون واحدهای لبنی به دلیل نبود سود آوری، انگیزه‌ای به امر صادرات ندارند.

باکری یادآورشد: برگزاری نشست مجدد ستاد تنظیمات بازار برای جمع بندی نهایی روز سه شنبه این هفته برگزار خواهد شد.

 

کد خبر 24813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =