صادرات روزانه ۲۰ میلیون دلار کالا به عراق

حمید حسینی: روزانه ۲۰ میلیون دلار صادرات به عراق صورت می‌گیرد که این یعنی صادرات ۲۸۰ کامیون از مرز پرویزخان، ۳۱۰ کامیون از مرز باشماق و ۱۳۵ کامیون از مرز تمرچین که هر روز کالاهای ایرانی را به عراق صادر می کنند

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران گفت­:­ روزانه ۲۰ میلیون دلار صادرات به عراق صورت می‌گیرد که این یعنی صادرات ۲۸۰ کامیون از مرز پرویزخان، ۳۱۰ کامیون از مرز باشماق و ۱۳۵ کامیون از مرز تمرچین که هر روز کالاهای ایرانی را به عراق صادر می کنند.

سید حمید حسینی در نشست مشترک فعالان صادراتی ایران و تجار استان سلیمانیه عراق افزود: پنجم تیر امسال از ایران ۲۶ میلیون و ۹۲۰ هزار دلار صادرات کالا به وزن ۴۱ هزار تن به عراق وجود داشته است.

همچنین روز ششم تیر حدود ۳۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته که نشان‌دهنده جهش صادرات کالا به عراق در سال جاری است.

وی گفت:­ معمولا روزانه ۲۰ میلیون دلار صادرات به عراق صورت می‌گیرد. در این روز ۲۸۰ کامیون از مرز پرویزخان، ۳۱۰ کامیون از مرز باشماق و ۱۳۵ کامیون از مرز تمرچین عبور کرده است.

حسینی­ اظهار امیدواری کرد: با بازگشت ثبات و امنیت به بازار عراق باید از ظرفیت کردستان هم استفاده شود و روابط تجاری خود را آنها گسترش دهیم و همچنین جهت حضور در بازسازی شهرهای کرکوک و موصل فعالیت بیشتری باشیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: تلاش اتاق بازرگانی ایران و عراق برای تسهیل و توسعه روابط ایران و عراق است و آینده بسیار بهتر در انتظار دو کشور وجود دارد. همچنین ما به دنبال معاملات دو طرفه هستیم. اینکه تنها از ایران کالا صادر شود، خوب است اما مدنظر ایران و اتاق بازرگانی مبادلات دو طرفه است. در حال حاضر مشکلات نقل و انتقال، صرافی‌ها و غیره درخصوص امورات بانکی داریم که اقداماتی جهت رفع صورت گرفته است.

در ادامه نشست یاسین رحیم فرج، نایب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه نیز اظهار داشت: اگر به تنهایی بازرگانان ما متضرر شوند شرایط نامناسبی برای کردستان عراق پیش خواهد آمد. بخصوص با وضعیت اقتصادی که در ایران وجود دارد. امیدواریم مشکل حل شود تا همچون سال گذشته مشکلاتی مثل حواله به ایران و امور صرافی پیش نیاید و صرافان ما که با ایران کار می‌کنند دچار ضرر نشوند.

وی افزود: این مسائل اقتصادی، کاملا جدی است و باید­کمیسیون مشترک برای حل مسائل فی‌مابین تمهیداتی بیاندیشد، چراکه کردستان با جمهوری اسلامی ایران­ مشترکات دینی، آیینی زیادی­ دارد و دو همسایه خوب برای یکدیگر هستند. حتی گاهی اوقات دشمن مشترک هم داشته‌ایم؛ بنابراین ضروری است ایران به مساله نقل و انتقالات مالی توجه کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه همچنین از اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ایران گلایه کرد و گفت: تاکنون به اقلیم کردستان عراق سر نزده‌اند در حالی که­ بعد از جنگ ایران و عراق از طرف ما کالاهای ایرانی وارد عراق می شود. 

 

کد خبر 24816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =