دور ماندن بخش خصوصی از مدار ثروت آفرینی

غلامحسین شافعی: با اینکه در وضعیت مساعدی به لحاظ اقتصادی به سر نمی بریم اما شرایط فعلی به معنای عدم وجود راه حل برای غلبه بر مشکلات اقتصادی نیست و علیرغم وجود عدم راهبرد در همه دولت‌ها و البته نه همه دولت‌ها، باز اگر اراده باشد، می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.

 به گزارش اگزیم نیوز غلامحسین شافعی در بیست و دومین همایش روز ملی صنعت که صبح امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شدگفت: با اینکه در وضعیت مساعدی به سر نمی بریم اما شرایط فعلی به معنای عدم وجود راه حل برای غلبه بر مشکلات اقتصادی نیست و علیرغم وجود عدم راهبرد مناسب در اینباره، باز اگر اراده باشد، می‌توان بر مشکلات غلبه کرد؛ هرچند اقتصاد دولتی مانع رشد و بالندگی و ثروت آفرینی بخش خصوصی شده است.

 رئیس اتاق بازرگانی اذعان داشت: با افزایش درامدهای نفتی دایره بی نیازی به بخش صنعت و تولید کشیده و بدون داشتن برنامه‌های دقیق برای توسعه صنعتی،  واسطه گری های مالی و فروش ثروت های طبیعی جایگزین تولید شد و این عوامل منجر به شکننده شدن اقتصاد گردید.

شافعی با رد این مدعا که دلیل  همخه مشکلات اقتصادی کما تحریم ها هستند گفت: علت تمام مشکلات اقتصادی ما تحریم نیست؛ باید مشکلات داخلی که به دست خودمان ایجاد شده را از ذهن دور نگاه نداشت؛ این اشکالات درونی کمتر از تحریم ها مشکل آفرین نبوده اند

 به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی 13 درصد و در سال های اخیر 92 درصد از رشد صنعتی به بازار داخل اختصاص یافته که در مقایسه با دنیا سهم ایران ناچیز است.

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت:  جهانگیری به نظر می‌رسد دیگر نمی‌توان بدون توجه به حجم عظیم مشکلات همچنان به مسائل گذشته پافشاری کرد و بدون درک و دامنه بحران‌های کنونی و ریشه پیدایش آنها نه تنها قادر به حل آن نخواهیم بود، بلکه شرایط بدتر و پیچیده تر می‌شود.

غلامحسین شافعی گفت:  باید این واقعیت را پذیرفت که دیگر امکان پذیر نیست که همان سطح که مشکلات به وجود آمده آن را مرتفع کرد، بلکه باید از سطح بالاتر به حل این مشکلات پرداخت؛ درشرایط غیرعادی با تصمیمات عادی قابل مدیریت نیست  و در نظر گرفتن دستور مقام معظم رهبری در مورد ایجاد ستاد اقتصاد مقاومتی نقطه عطف مهمی در این حوزه به شمار می رود کما اینکه تجربیات خارجی را نیز نباید نادیده گرفت.

شافعی دو دستورالعمل دولت در مورد سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی را تاثیرگذار دانست و گفت: این دستورات از معدود دستوراتی بود که بلافاصله موثر واقع شد اما کماکان سازمان ها بخش خصوصی را در تصمیم گیریها دخالت نمی دهند.

وی در خصوص حمایت از کالای ایرانی گفت: به نظر می رسد در مسیر تحقق این شعار به بخش تقاضا بیش از عرضه توجه شده که رویه ای اشتباه است و لازم است در این زمینه روی عرضه متمرکز شویم.

کد خبر 24819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =