جنگ تجاری آمریکا-چین به کمک نفت ایران می آید؟

ecns در گزارشی اعلام کرد اگر ایران در بازار نفت حضور نداشته باشد کمبود عرضه در این بازار قطعا حس خواهد شد و از طرفی جنگ تجاری چین و آمریکا می تواند واشنگتن را در اعمال سیاست های جاه طلبانه نفتی خود ناکام بگذارد

تصمیمات ترامپ برای ایجاد محدودیت های تجاری نفت ایران آتش را در این بازار روشن کرده است. روز جمعه قیمت نفت به بالاترین رقم خود از 2014 تاکنون رسید و تنها یک قدم تا قیمت 80 دلاری برای این کالا فاصله باقی ماند. این در حالی است که پیش بینی های موسسات معتبر بین المللی اسن بود که نفت حداکثر تا پایان سال به این رقم دست خواهد یافت.

این بدان معنا است که برخلاف نظر آمریکا حتی اگر کشورهای خاورمیانه توان خود را تجمیع کنند تا بتوانند بازار نفت را متعادل نگه دارند باز هم نگرانی از کمبود نفت در نتیجه عدم حضور ایران کاملا بازار را به هم خواهد ریخت.

به عقیده کارشناسان اگر ایران از دور صادرات نفت آنطورل که ترامپ ادعا کرده خارج شود قیمت نفت می تواند از 100 دلار هم بگذرد و این موضوع خطرات بزرگی را برای ادامه روند رشد اقتصادی در دنیا به همراه خواهد داشت.

در این رابطه ecns یک سایت تحلیلی چینی در گزارشی می نویسد خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای ایران باعث بروز عدم اطمینانی جدی در بازار نفت شده است چراکه توقف واردات نفت از چهارمین کشور بزرگ دارنده ذخایر نفتی دنیا به معنای آن است که کمبود در بازار قطعی است و حتی ممکن است کشورهای دیگر به راحتی نتوانند جای ایران را بگیرند.

آمریکا قصد دارد تا اوائل نوامبر صادرات نفت ایران را به صفر برساند البته شنیده هایی هم وجود دارد که ترامپ قصد دارد تا برای برخی کشورها نیز تخفیف هایی در نظر بگیرد اما با این سناریو که نفت ایران در بازار به صفر برسد باید گفت اوضاع بازار جهانی نفت به شدت متلاطم خواهد شد.

ایران اکنون 2.4 میلیون بشکه از نیاز بازار را تأمین می کند و به کشورهایی از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و اروپا و هند نفت می فروشد. حتی اوباما در دوره گذشته شرکای اصلی ایران را تحریم نکرد و سقف صادرات نفت ایران را در یک میلیون بشکه در روز نگه داشت اما اکنون ترامپ قصد دارد تحریم بیرحمانه ای علیه ایران در نظر بگیرد تاجاییکه هر شرکتی که با ایران در ارتباط باشد مشمول این تحریم ها خواهد شد.

کارشناسان می گویند قطعا این تصمیم به زیان بازار نفت است چراکه آمریکا همزمان ونزوئلا را نیز از بازار دور نگه داشته و در نبود دو کشور مهم در بازار نفت، عملا مشکل عرضه دامنگیر بازار خواهد شد.

در این راستا البته یک نظر دیگر نیز وجود دارد؛ آمریکا و دولت ترامپ به شدت به دنبال آن هستند تا سال 2022 به صادرکننده خالص نفت تبدیل شوند و اکنون نیز میزان تولید خود را به 10.9 میلیون بشکه در روز افزایش داده اند و به نظر می رسد در این مسیر در حال موفق شدن باشند.

این موضوع نشان می دهد آمریکا در تلاش است تا فاز بازار نفت را به نفع خود تغییر دهد و با افزایش قیمت نفت توجیه تولید نفت از منابع شیل را افزایش دهد. به عنوان مثال چین در سه ماهه اول سال جاری تقریبا 8 برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته از امریکا نفت وارد کرده و این موضوع موید این ادعا است.

با این حال همچنان گفته می شود این موضوع نمی تواند نیاز روزافزون چین به هند را تأمین کند و بازار پکن از نفت ایران بی نیاز نیست. افزایش قیمت نفت به بیش از 100 دلار در هر بشکه هزینه های تولید را برای همه اقتصادهای جهان افزایش خواهد داد و این در حالی است که آمریکا از اینکه اهداف خود را در بازار نفت به پیش می برد خوشحال است.

با این حال یک مانع جدی در این زمینه وجود دارد و آن جنگ تجاری چین و آمریکا است. این دو کشور در جریان جنگی که در آن به سر می برند ممکن است در تبادلات نفتی خود به مشکل بر بخورند و پکن واردات خود از نفت آمریکا را کاهش دهد که در این صورت واشنگتن قطعا نمی تواند به هدفی که برای خود تعریف کرده و قصد دارد ایران را قربانی آن کند دست نخواهد یافت.  

کد خبر 24824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =