تداوم تهدید شرکت های اروپایی توسط ترامپ

ترامپ همچنان شرکت های اروپایی را از همکاری با ایران برحذر کرده و حاضر نشد برای این شرکت ها معافیت هایی برای همکاری با ایران در نظر بگیرد

با حضور رییس جمهور ایران در اروپا به منظور انجام مذاکرات با روسای جمهور کشورهای قاره سبز بر سر شیوه تداوم فعالیت های ایران و اروپا در دوره جدید فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی واکنش های ترامپ در برابر دیدار روحانی از اروپا پرداخته و می نویسد رییس جمهور آمریکا به دنبال اعمال تحریم های ثانویه علیه شرکت های اروپایی است که از تصمیم ترامپ علیه ایران سرپیچی کرده و با ایران وارد معامله شوند.

روز یکشنبه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرد شرکت های اروپایی را از تصمیمی که برای تحریم ایران گرفته معاف نخواهد کرد و آنطور که فایننشال تایمز می نویسد این امر به معنای نادیده گرفته شدن درخواست های اروپا از آمریکا برای قایل شدن تخفیف هایی برای تداوم روابط با ایران در دوره تحریم است.

ترامپ روز یکشنبه در گفتگو با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا شرکت های اروپایی را که با ایران همکاری کنند تحریم خواهد کرد گفت قطعا این اقدامی است که ما انجام خواهیم داد. این گزارش می افزاید کمتر از یک ماه پیش کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس از ایالات متحده درخواست کردند تا شرکت های مرتبط با این کشورها را از تصمیمات تحریمی خود معاف کند که البته هدف تلاش برای نجات برجام توسط این کشورهای اروپایی بود.

این کشورها در نامه ای که به منوچین وزیر خزانه داری آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور نوشتند اعلام کردند برجام بهترین معامله برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران بود و گزینه دیگری وجود نداشت. با این حال ترامپ که از مهره هایی همچون مایک پمپئو و جان بولتون به عنوان افرادی که به ایران ستیزی در آمریکا معروفند را به عنوان تصمیم گیرندگان اصلی در این رابطه قرار داده که نشان نمی دهد قصد کوتاه آمدن در برابر ایران را داشته باشد.

در این بین روابط بین آمریکا و متحدان اروپاییش در حال حاضر در وضعیت مناسبی نیست و تنش های اقتصادی بین دو طرف بالا است. از طرفی ترامپ با درخواست عضویت روسیه در گروه جی 7 در ماه گذشته موجبات انتقاد برخی کشورهای اروپایی را فراهم کرد. ترامپ در گفتگو با فاکس نیوز اروپا را به همان بدی که چین هست توصیف کرده البته اسکاتلند و المان را مستثنی کرده است.

کد خبر 24836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =