پیش بینی رشد صادرات نفت به چین به رغم تحریم آمریکا

چین در حوزه واردات نفت از یک الگوی واحد استفاده می کند که با توجه به جنگ تجاری این کشور با امریکا، در مورد خرید نفت ایران سیستم معاملاتی خود را بر مبنای «یوان» با هدف افزایش نفوذ در بازار نفت قرار داد، به همین جهت سلاح ارزی واشنگتن تهدید چندانی برای پکن در مراودات نفتی با ایران نخواهد بود

در آخرین خبرها در حوزه صادرات نفت به چین اعلام شد که " پرچم قرمز برای صادرات نفت به چین بالا رفت". این خبر کوتاه بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت به چین را در شوک فرو برد. براساس این گزارش چهار ابرنفتکش چارتر شرکت BP که مجموعا حامل هشت میلیون بشکه نفت هستند، بیش از دو ماه است که در ساحل شرق چین نگه داشته شده‌اند که سرگردانی این نفتکش‌ها ممکن است نشان دهنده ضعیف شدن تقاضا از سوی پالایشگاه‌های مستقل چینی باشد.

شرکت BP یکی از نخستین شرکت‌های نفتی غربی است که فروش نفت خام به پالایشگاه‌های مستقل چین را آغاز کرد. این شرکت معمولا نفت را از غرب آفریقا به استان شاندونگ که محل فعالیت اکثر پالایشگاه‌های مستقل چین است، می‌برد.

اما اکنون به دلیل قیمت‌های بالای نفت و مقررات مالیاتی جدیدی که چین در اول مارس معرفی کرد، تقاضا ازسوی این پالایشگاه‌ها ضعیف شده است. این مقررات مالیاتی جدید به حاشیه سود پالایشگاه‌های مستقل لطمه زده و ممکن است خرید نفت آنها را محدود کند و احتمالا بر رشد تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت جهان تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر هشدارهای آمریکا به اتحادیه اروپا، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی  در مورد عدم واردات نفت از ایران و تهدید به تحریم، صادرات نفت ایران را در ابهام قرار داده، اما کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند همچنان مایل به خرید نفت از ایران هستند و در این زمینه با آمریکا در حال مذاکره هستند.
اما چین بی توجه به این اقدامات روابط اقتصادی خود را با ایران همچنان حفظ کرده و بر ادامه آن نیز تاکید دارد مقامات چین اعم از وزارت امور خارجه یا وزارت بازرگانی این کشور تا کنون بارها بر ادامه و حتی تقویت روابط اقتصادی با ایران تاکید داشته اند.

مجیدرضا حریری در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص وضعیت صادرات نفت ایران به چین اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات در حوزه تجارت چین با ایران که بخش عمده آن بحث نفت است با توجه به اینکه چین در حال حاضر چیزی حدود 25 درصد نفت صادراتی ما را خریداری می کند، تا کنون تغییری در سیاست تجاری اش در خرید نفت ایران اعلام نکرده است. ضمن اینکه این کشور همیشه از ایران در شرایط مختلف از جمله در بحث تحریم ها و برجام حمایت کرده و این بار نیز که رییس جمهوری آمریکا در حال رایزنی برای تحریم خرید نفت ایران است همچنان از ایران در برابر آمریکا حمایت می کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اهمیت روابط اقتصادی ایران و چین گفت: روابط اقتصادی دو کشور بدون توجه به قوانین داخلی کشورهای ثالث همیشه در مسیر رو به رشد بوده و با خروج آمریکا از برجام تغییر نخواهد کرد.

وی با تاکید براینکه خريد نفت چين از ايران ادامه پيدا می كند، یادآور شد: بر اساس اعلام يک مقام ارشد شرکت سينوپک، تحريم های جديد امريکا هيچ تاثيری بر خريد نفت چين از ايران نداشته و واردات از اين کشور مطابق با تقاضا پيش می رود.  این مدير ارشد اعلام کرده که اگر دولت تعرفه ۲۵ درصدی برای محصولات انرژی امريکايی را اجرايی کند، پالايشگاه های نفت چينی ممکن است قادر نباشند نفت خام امريکا را وارد کنند. که در صورت اجرای تعرفه پیشنهاد شده واردات نفت چين از امريکا مقرون به صرفه نخواهد بود و ممکن است واردات از امريکا را متوقف کنیم.

حریری با اشاره به اینکه در سه دهه گذشته روابط اقتصادی ایران روند روبه رشد خود را در هر مقطع تاریخی حفظ کرده است، گفت: این روند چه در زمان تحریم اولیه، برجام، پسابرجام و مشکلات ارتباطات بانکی با دنیا و اکنون که تحریم های مجدد امریکا اعمال شده با تمام فراز و نشیب ها شاید از نظر ارزش دلاری کمتر شده باشد اما از نظر حجم همیشه روند افزایشی داشته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: براساس آمار ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده و در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده که بر این اساس، 24 درصد نفت ایران به چین صادر می شود.

وی در ادامه افزود: حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین نیز در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشت ضمن اینکه حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست امسال هم 13.2 میلیارد دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته که این افزایش حجم مبادلات اقتصادی بیانگر رشد همکاری های اقتصادی بین دو کشور است.

حریری با اشاره به یک خبر منتشر شده از سوی شرکت ساینوپک تصریح داشت: اما شرکت چینی 'ساینوپک' بزرگ‌ترین پالایشگر نفت جهان علیرغم فشارهای آمریکا بر این شرکت اعلام کرده که تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا تاثیری بر واردات نفت چین از ایران نخواهد داشت.

در این زمینه یکی از مدیران ارشد این شرکت اعلام کرده است که تحریم‌های آمریکا، تاثیری بر واردات نفت چین از ایران نخواهد داشت زیرا پالایشگران چینی برای خرید نفت از ایران، از نفتکش‌هایی استفاده می‌کنند که تعاملی با آمریکا ندارند بنابراین، با وجود تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی، واردات نفت چین از ایران آسیبی نخواهد دید. این مدیر سینوپک همچنین اعلام کرده در صورتی ‌که دولت چین برای واردات نفت از آمریکا تعرفه 25 درصدی وضع کند، پالایشگران چینی خرید نفت از ایالات متحده را متوقف می‌کنند و ممکن است به سمت ایران بروند.

 

 

کد خبر 24843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =