اخلال درسیستم تجارت بین الملل، نتیجه تحریم های آمریکا علیه ایران

آلتای آلتی معتقد است مقررات جدید ‌آمریکا و وضع تعرفه‌های یک جانبه بر واردات برخی کالاها از سوی ایالات متحده و واکنش دیگر بازیگران جهانی به این اقدامات پایه‌های سیستم تجارت جهانی را به لرزه در آورده است.

 به گزارش اگزیم نیوز یک متخصص بین‌المللی اقتصاد حرکات در گفتگو با خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: اخیر ایالات متحده در جهت وادار کردن کشور‌ها به کاهش یا عدم خرید نفت از ایران منطق اقتصاد جهانی را زیر پا ‌می‌گذارد و نتیجه این رویه و تحریم‌های یک‌جانبه ‌آمریکا علیه ایران اختلال در سیستم تجارت بین‌الملل خواهد بود.

 به گزارش این خبرگزاری چینی، آلتای آلتی معتقد است مقررات جدید ‌آمریکا و وضع تعرفه‌های یک جانبه بر واردات برخی کالاها از سوی ایالات متحده و واکنش دیگر بازیگران جهانی به این اقدامات پایه‌های سیستم تجارت جهانی را به لرزه در آورده است.

این کارشناس آلمانی-ترکیه‌ای اقتصاد سیاسی بر ایجاد یک سیستم تجاری بدون وابستگی به اقتصاد ‌آمریکا تاکید و خواستار خلق سیستمی شد که در آن اکثریت بازیگران صحنه تجاری نقش‌آفرینی عمده داشته باشند.

 در پی حرکات اخیر ‌آمریکا در خروج از برجام و تحریم فروش نفت ایران، بهای نفت در بازارهای جهانی به تازگی به علت نگرانی از کاهش عرضه به بالاترین سطح خود در سه و نیم سال گذشته رسیده است.

مطابق آمار آژانس بین‌المللی انرژی برخی از متحدان ‌آمریکا از جمله واردکنندگان عمده نفت ایران به شمار ‌می‌روند که در میان آنان هند، کره‌جنوبی، ژاپن و ترکیه قرار دارند که مقادیر هنگفتی نفت از ایران خریداری ‌می‌کنند.

هند احتمالا تسلیم فشار‌ها خواهد شد چرا که گزارش‌ها حاکی از آن است که وزیر نفت این کشور از پالایشگاه‌ها خواسته تا خود را آماده کاهش شدید و حتی صفر واردات نفت ایران بکنند.

اما نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه به تازگی با رد در خواست ‌آمریکا عنوان کرده است که کشورش فقط از قوانین سازمان ملل تبعیت خواهد کرد و تنها منافع ملی خود را در نظر خواهد داشت.

آلتای آلتی بر این باور است که احتمالا بازیگران بزرگ عرصه بین‌الملل از جمله چین و روسیه از پیوستن به کارزار ترامپ علیه ایران خودداری خواهند کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در مورد چین از آنجایی که نفت ایران برای این کشور حیاتی است و از سوی دیگر هم ‌آمریکا جنگی تجاری با چین به راه انداخته تبعیت چین از ‌آمریکا بعید به نظر ‌می‌رسد.

کشور‌های بزرگی مانند چین و روسیه که وابستگی کمتری به ‌آمریکا دارند از تحریم‌ها آسیب کمتری خواهند دید و در مقابل کشور‌های کوچک مجبور بعه تبعیت از ‌آمریکا خواهند بود. در این میان کشور‌های اروپایی که پیوستگی اقتصادی زیادی به ایالات متحده دارند نظیر آلمان و فرانسه چون نمی‌خواهند بازار صادراتی ‌آمریکا را از دست بدهند از سیاست‌های ‌آمریکا حمایت خواهند کرد. به زعم این متخصص اقتصاد جهانی، پیش‌بینی ‌می‌شود ترکیه که روابط خوبی با ایران دارد به منظور حفظ رابطه نفتی خود با ایران تخفیف‌های خوبی از بابت خرید نفت بگیرد.

 منبع: اتاق تهران

 

 

کد خبر 24858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =