دکترین مطلوب اقتصادی ترکیه

سید جلال ابراهیمی: استفاده از سرمایه های خارجی و مصرف آن در حوزه خدمات اجتماعی، کشاورزی و تولید، افزایش تولید، حمایت از صنایع جنبی و خدمات، مدرنیزاسیون و به روز کردن پیوسته صنایع و مهار بیکاری با استخدام پیوسته (یک میلیون نفر در سال گذشته) در سازمان ها و ارگان ها، نشان می دهد سیاست های اقتصادی ترکیه صحیح بوده اند.

مریم خورشیدی- سید جلال ابراهیمی در گفتگو با اگزیم نیوز، وضعیت ترکیه بعد از انتخابات و دکترین و برنامه ریزی دولتمردان آن از 2018 الی 2024 ،  اهداف و برنامه های تنظیم شده و رویکرد دیپلماسی جهانی این کشور را ارزیابی کرد و با تاکید بر صحیح بودن سیاستگذاریهای اقتصادی ترکیه در 15 سال اخیر گفت: استفاده از سرمایه های خارجی و مصرف آن در حوزه خدمات اجتماعی، کشاورزی و تولید، افزایش تولید، حمایت از  صنایع جنبی و خدمات،  مدرنیزاسیون و به روز کردن پیوسته صنایع و مهار بیکاری با استخدام پیوسته (یک میلیون نفر در سال گذشته) در سازمان ها و ارگان ها،  نشان می دهد سیاست های اقتصادی ترکیه صحیح بوده اند.

دبیرکل مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه در ادامه آنچه که باید در مدّ نظر دولتمردان و برنامه ریزان ترک باشد را برشمرد و گفت: مهار تورم و جلوگیری از بالا رفتن آن و از سوی دیگر پائین آوردن بهره های بانکی علاوه بر کمک به تقویت اقتصاد ترکیه، ثبات سیاسی را نیز برای این کشور به دنبال خواهد داشت و لازم است بصورت دقیق به این نکات توجه کند.

 وی اظهار داشت: ترکیه درصدد است که از اجرای پروژه های غیر ضرور رویایی و فانتزی جلوگیری کند و به اجرای برنامه هایی بپردازد که فقط از طریق فانیانس و با سرمایه های بخش خصوصی صورت میگیرد و این امر باعث میشود که به بودجه عمومی هیچگونه فشاری وارد نشده و خدمات مربوط به بهداشت، درمان و آموزش ، امنیت اجتماعی و نیروهای مسلح و.... طبق برنامه و بر اساس قوانین و مقررات مصوب مجلس پارلمان ترکیه صورت بگیرد.

 ابراهیمی با اشاره به سخنان بینالی یلدرم، نخست وزیر ترکیه  مبنی بر  اینکه ترکیه  اعتبارات عمرانی بودجه را  صرف پروژه های بزرگ  نخواهد کرد، گفت:  ترکیه  تلاش دارد  تنها از طریق جذب سرمایه خارجی و داخلی و فانیانس پروژه های بزرگ خود را به انجام برساند  و همانند کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا درصدد است که از صاحبان سرمایه و صنعت  کشور بخواهد که به جای سرمایه گذاری در سایر کشورها در ترکیه سرمایه گذاری نمایند و بدین ترتیب سعی دارد علاوه بر جلب و جذب سرمایه خارجی به طریق فانیانس سرمایه های بیرون رفته را به داخل جذب کند

 وی گفت: مشابه همین اقدام را ترامپ با خواهش از سرمایه داران آمریکایی برای هدایت سرمایه هایشان به داخل کشور در پیش گرفته است و به این ترتیب اشتغالزایی کند. همین درخواست را اروپا نیز از صاحبان سرمایه خود دارد.

 به گزارش اگزیم نیوز عمده درآمد ترکیه از توریسم و مالیات تامین می شود و با وجود همجواری با کشورهای نفت خیر و بهره مند از منابع گازی، ترکیه از منابع انرژی طبعی بهره چندانی ندارد و تنها در مقیاس ناچیز تا 200 هزار بشکه  نفت تولید می کند و با این وجود یکی از اقتصاد های مهم منطقه محسوب می شود.

 

 

کد خبر 24869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =