کسب رتبه۱۱ توسط ایران در حوزه کارایی نوآوری

سورنا ستاری: در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ رتبه ایران ۱۱۳ و ۱۲۰ برآورد شده که البته در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۶۵ بهبود پیدا کرده است و کشور ما در حوزه کارایی نوآوری به رتبه تامل برانگیز ۱۱ در جهان دست یافته است.

 به گزارش اگزیم نیوز دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با ارائه  اطلاعاتی از شاخص نوآوری در کشور گفت:  در سال 2013 و 2014 رتبه ایران 113 و 120 برآورد شده که البته در سال 2018 به رتبه 65 بهبود پیدا کرده است و کشور ما در حوزه کارایی نوآوری به رتبه تامل برانگیز 11 در جهان دست یافته است.

 معاون رئیس جمهور در ادامه بیان داشت: رتبه ایران در ورودی ها 93 و در خروجی ها 46 بوده است و در وضعیتی که با پیچیدگی بازار و شرایط نامطلوب کسب و کار مواجهیم، شاخص سرمایه انسانی و پژوهش حائز رتبه مناسبی در مقایسه با سایر کشورهاست؛ به نظر می رسد ما در حال تربیت افرادی هستیم که محیط موجود را نمی خواهند و تلاش دارند وضعیت را تغییر دهند.

سورنا ستاری نفت محور بودن اقتصاد را یکی از مشکلات جدی اقتصاد کشور دانست و گفت: درآمدهای نفتی مانع از شکل گیری هرگونه نوآوری شده و از این محل غالباً شرایط رانتی حاصل می شود.

به گفته  معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر خلاف ایران، عموم نوابغ در بسیاری از کشورها به رشته های اقتصاد و حقوق روی می آورند و رشته های مهندسی در اولویت های بعدی قرار می گیرند؛ بر این باورم که علوم انسانی می تواند نقش جریان ساز بیشتری ایفا کند برگزاری جشنواره هایی از این دشت می تواند نقطه شروعی بر تغییر نگرش موجود در کشور باشد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز تاکید بر اهمیت کار پژوهشی اقتصادی با محتوای کاربردی در جهت حل مسائل کشور، تشویق پژوهشگران جوان کشور، تاکید بر تمرکزگرایی در یک حوزه دانشی، و شناساندن علم اقتصاد به جوانان کشور و ترغیب استعدادهای برتر برای ورود به عرصه علم اقتصاد، از جمله اهدافی است که برگزارکنندگان این جشنواره دنبال کرده اند.

دکتر نیلی دکتر نیلی رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی ظرفیت قابل توجه تحقیق و پژوهش در دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور اعلام کرد و خاطرنشان کرد برخی دانشگاهها و مراکز پژوهشی از ارتباط موثری با حوزه های کلان تصمیم گیری برخوردارند و با تبدیل صورت مسائل کشور به موضوعات پژوهشی، سعی در ارائه راه حل به منظور برون رفت از مشکلات کشور دارند این جشنواره نیز با هدف ارتقاء کیفیت پژوهشها و جهت‌دهی بیشتر به تحقیقات و نیز تشویق جوانان به تلاش علمی برای کاربردی کردن علم اقتصاد مطابق با نیازهای کشور برگزار شد.

 

کد خبر 24911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =