سامان دهی بازار ارز از طریق بازار ثانویه

مسعود گل شیرازی در پی نقدهایی که به چگونی کشف قیمت ارز در بازار ثانویه  مطرح می شود، به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: پیش از هرچیز باید توجه داشت که دولت تلاش داشته  برای مدیریت منابع ارزی خود، مصارف را دسته بندی کند؛ وی اظهار داشت: البته این بدان معنا نیست که مداخله ای در این حوزه ندارد چرا که حدود 80درصد ارز در اختیار دولت بوده و نهایتا این دولت است که قیمت را معلوم می کند.

وی توضیح داد: دولت بخشی از مصارف  ارزی را به واردات کالاهای اساسی که صرفا از منابع خود دولت تامین می شوند و دسته دوم را برای کالاهای سرمایه ای و همچنین مواد اولیه کارخانجات که به تایید دستگاه مربوطه می رسد، تخصیص داد.

وی تاکید کرد: مشخصا باید این نکته رعایت شود که نسبت تخصیص ارز بر مبنای گزارشاتی که واحدهای تولیدی ارائه می دهند و نیز از سامانه نیما بدست می آید که عمدتا افرادی مشغول به فعالیت در این سامانه هستند، مواد اولیه خودشان را از منابع دولتی تامین می کنند؛مانند معادن و پتروشیمی ها.

گل شیرازی دسته سوم مصارف ارزی را در کالاهای صنعتی و تجاری عنوان کرد، گفت: عموما مواد اولیه این بخش از صادرات، مستقیم از منابع ارزان قیمت تامین نمی شوند مانند پتروشیمی و معادن و کسانی که در این حوزه صادرات خود را انجام می دهند، ارز خود را به صورت توافقی در بازار عرضه می کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران چنین اقدامی را منوط به اندیشیدن سازو کارآن از ابتدا دانست و گفت: اینکه  از سوی دولت اعلام شد که به همه ارز 4200 تومانی عرضه می کنیم، منجر به سواستفاده های زیادی شد و از همان ابتدا معلوم بود که تجار و صاحبان سرمایه ذی نفع اینگونه تصمیمات هستند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص نقش صرافی ها در عملکرد بهتر بازار ثانویه گفت: امروز که عملا بانک ها تحریم هستند، این صرافی ها هستند که نقل و انتقالات پول را انجام می دهند و در مدتی که فعالیت صرافی ها ملغی گردید باعث تعجب فعالان بازار شد که چطور در شرایط تحریم باعث عدم فعالیت صرافی شدیم، قطعا صرافی ها کمک میکنند که نقل و انتقالات راحت انجام گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که« آیا صرافی ها می توانند روی نرخ ارز تاثیرگذار باشند» گفت: نرخ را خود دولت تعیین می کند؛ چه در بازار اولیه و چه در بازار ثانویه در براورد نرخ ارز،ملاک نیست بلکه پارامترهای اجتماعی هم دخیل اند؛ اینکه قیمت ها بدون حساب افزایش پیدا کنند قطعا  بی ارتباط با چالش های اجتماعی نیست.

کد خبر 24912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =