ضرورت تشکیل ستاد مقابله با تحریم

نجفی منش: ترامپ در تلاش است تا یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران به راه بسندازد و به همین منظور یک گروه ۵۰۰ نفره را مسئول بررسی و لابی گری علیه ایران کرده و به همین دلیل ایران نیز باید از تمام توان خود برای مقابله با تحریم های جدید آماده کند

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز بر لزوم آمادگی بیشتر در قبال تحریم های پیش رو، به دنبال خروج آمریکا از برجام گفت: ضروری است که ایران به منظور مقابله با روند مانع تراشی و سنگ اندازیهای آمریکا، توانی به مراتب بزرگتر را برای برنامه ریزی و ارائه راهکار در قبال هجمه آمریکا بسیج کند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا یک گروه پانصد نفره را مامور پیگری و رصد معاملات و فعالیت های اقتصادی ایران کرده که حتی بعضا دیده شده مستقیما با شرکت های طرف معامله با ایران وارد مذاکره می شوند و با تهدید و ارعاب قصد بر هم زدن معاملات را دارند.

نجفی منش افزود: باید در مقابل اقداماتی نظیر اعزام نماینده به کشور هند که آمریکا انجام می دهد،ما نیز اقداماتی در ابعاد وسیعتر انجام دهیم؛ در چند روز اخیر حرکت های خوبی در این زمینه مانند سفر آقای ولایتی به روسیه یا سفر خانم ابتکار به مالزی مشاهده شد.

نجفی منش تاکید کرد: باید این سفرها در سطح هیات ها اتاق های بازرگانی و سایر مسئولین به طور مداوم انجام شود، زیرا که باید بپذیریم که اکنون ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و تعلل در این جریان به ضرر ما خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به سفر اخیر هیات تجاری اتاق بازرگانی به فرانسه گفت: در سفری که اخیرا به فرانسه داشتیم و مذاکراتی که با تجار و اعضای اتاق بازرگانی این کشور انجام شد، تمایل زیادی برای همکاری با طرف ایرانی وجود داشت که البته با وجود تحریم ها و تهدیدهایی که آمریکا به کشورهای دنیا اعمال می کند، می بایست با مذاکرات مداوم به دنبال راه هایی برای مقابله با ترفندهای آمریکا باشیم.

محمدرضا نجفی منش اذعان داشت: در شرایطی که تشریح شد، پیشنهاد ما تشکیل یک ستاد مقابله با تحریم است؛ البته باید توجه داشت که مسئولین این ستاد نباید درگیر کارهای اجرایی باشند که بتوانند با تمام توان در خدمت این ستاد باشند.

وی افزود: این ستاد باید در همه استان ها و زیر نظر استانداری ها تشکیل شود و تمام اتاق های بازرگانی و وزارتخانه ها ملزم به همکاری با این ستاد باشند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: در حال حاضر حدود نود هزار واحد تولیدی و حدود سه میلیون و دویست هزار واحد صنفی در کشور وجود دارند و شاید مراجعه تک تک این واحد ها به ستاد پیشنهادی کار آسان و معقولی نباشد.

وی گفت: پیشنهاد ما در این زمینه این است که با توجه به وجود تشکل های صنفی، تولیدی ، بازرگانی در کشور، این واحدها مشکلاتشان را در مرحله اول به این تشکل ها ارجاع دهند، تشکل ها در صورت امکان بخشی از این مشکلات را حل و فصل کنند و مابقی را به اتاق های بازرگانی و استانداری ها ارجاع دهند و در آنجا هم در حد توان به مشکلات رسیدگی شود و چنانچه مشکلی لاینحل باقی ماند، موضوع به ستاد مرکزی ارجاع داده شود.

نجفی منش پیشنهاد داد که مسئولیت این ستاد با یکی از معاونین معاون اول رئیس جمهور باشد که البته مسئولیت جاری دیگری نداشته باشد، وی تاکید کرد: همچنین بایدکلیه اتاق های بازرگانی، تشکل های اقتصادی و وزارتخانه های ذی ربط نماینده تمام وقت در این ستاد داشته باشند.  به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی باید در مجلس اختیارات فرا قانونی به ستاد مقابله با تحریم داده شود تا در صورت نیاز با دور زدن قوانین با تحریم ها مقابله نماید.

وی بعنوان فعال در صنعت خودرو اذعان داشت: یکی از عوامل آشفتگی در بازار این صنعت، موضوع تحریم ها است؛ صنعت خودرو اولین صنعتی است که آمریکا برای اخلال در آن برنامه ریزی کرده است قصد دارد تولید خودرو در ایران را مختل کند تا چرخه اقتصادی ایران ضربه بخورد چرا که پس از نفت و سیستم بانکی، صنعت خودرو بیشترین گردش مالی در ایران را دارد.

کد خبر 24920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =