تکیه بر توان بخش خصوصی برای تداوم تجارت با اروپا

شرکای خارجی ما این واقعیت را درک کردند که بازاری مطمئن‌تر و امن‌تر و سالم‌تر از جمهوری اسلامی برای حضور فعالان اقتصادی وجود ندارد و تحولات کوچکی که رخ می دهد ناپایدار است و آنچه قابل اتکا و اطمینان است، توان بخش خصوصی به عنوان نماینده واقعی مردم در حوزه تجارت است

به گزارش اگزیم نیوز محمد جواد ظریف در نشست اقتصادی فعالان تجاری در خصوص فرصت‌های کسب و کار با ایران ضمن خوشامد به جهانگیری و روسای نمایندگان خارجی و فعالان بخشی خصوصی گفت: جمهوری اسلامی ایران دوران‌های پر فرار و نشیبی را گذرانده فشارهای زیادی را متحمل شده است ولی از آنجا که مشروعیت، قدرت و پیشرفت خود را  نه از منابع و ابزارهای خارجی بلکه از مردم ایران گرفته، توانسته دوران‌های دشوار را پشت سر بگذارد.

وزیر خارجه کشورتاکید کرد:‌ ایران امروز علی رغم چهار دهه فشار قدرتمندترین کشور منطقه است و این رویه ادامه دارد چرا که شرکای خارجی ما این واقعیت را درک کردند که بازاری مطمئن‌تر و امن‌تر و سالم‌تر از جمهوری اسلامی برای حضور فعالان اقتصادی وجود ندارد و تحولات کوچکی که رخ می دهد ناپایدار است و آنچه قابل اتکا و اطمینان است، توان بخش خصوصی به عنوان نماینده واقعی مردم در حوزه تجارت است.

ظریف با اشاره به مذاکراتی که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داشت، اذعان داشت: طبق نتایج مذاکرات همه کشورها را آماده حضور و فعالیت در ایران ودند و تمام شرکای ما در برجام، جمهوری خلق چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به روشنی بعد از اعلام خروج آمریکا حمایت خود را از برجام اعلام کردند در جلسه‌ای که چند روز بعد از خروج آمریکا با اتحادیه اروپا و وزرای خارجی چین و روسیه داشتیم همه بر تعهد خود بر جبران خسارت جمهوری اسلامی تأکید کردند.

وی افزود: بیانیه موگزینی بعد از جلسه اول با کشورهای اروپایی عضو برجام،  نشان‌دهنده این واقعیت بود که برجام یک تعهد سیاسی است ونتیجه  جلسات خوبی که  با کارشناسان اتحادیه و دو کشور و چین و روسیه داشتیم، برادامه همکاری آنها در حوزه بانک و فروش نفت به حد کنونی و تجارت و روابط بیمه و کشتی‌رانی و حمل و نقل هوایی و سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی تاکید شد.

ظریف تاکید کرد: دستاورد سفر به کشورهای منطقه و نمایندگان ما به کشورهای مختلف  این بود که اراده سیاسی برای ادامه حضور فعال در ایران علی رغم فشار علیه ایران وجود دارد و البته جهان بر سر دوراهی است که بپذیرد آیا آمریکا باید منویات سیاسی خود را بر دنیا تحمیل کند یا دنیا بر اساس یک نظام قانون‌مند جهانی به تبادلات ادامه دهد.

وی گفت: یقین دارم تصمیم‌گیری سیاسی به سمت حرکت و قانون است اما میزان توانمندی کشورهای مختلف در مقابله با این حرکت قلدرمابانه مهم است، البته آنچه باید ببینیم فراتر از تعهدات اعلامی است و در واقع به نوعی اقدامات قانونی و عملیاتی  است و اقدامات کشورهای باقیمانده در برجام شروع شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: طی سفر وین در حضور وزرای خارجه این کشور اقدامات و جزئیات اقداماتی که در حوزه بانکی و نفت قرار است انجام شود برای تضمین روابط بانکی مطرح شد و رایزنی ها در خصوص به نتیجه رسیدن این اقدامات ادامه دارد.

وی  با تاکید  بر اهمیت ظرفیت  شرکت های کوچک و متوسط در شناسایی ظرفیت های متقابل در کشورهای دیگر گفت:پیرو این موضوع ، هفته آینده ۷۸ اتاق مشترک با کشورهای متخلف جلسه خواهند داشت و این زمینه ساز شناسایی بخش‌های خصوصی در حوزه بنگاه‌های کوچک و بزرگ است که شروع خوبی برای بخش خصوصی ایران است که از تجربه بخش خصوصی در کشورهای اروپایی استفاده کند.

ظریف خاطر نشان کرد اتحادیه اروپا و بعضی شرکای ما شروع به تلاش برای تمرکز بر بخش خصوصی خود کرده‌ اند، الان فرصت حرکت به جلو است و من یقین دارم دولت‌های عضو برجام،  سایر کشورها و دولت‌های دوست ما از همکاران اقتصادی ما حمایت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایران کشوری قانون‌مند است، خاطرنشان کرد: ما دنبال خروج آمریکا از برجام یک انتخاب را داشتیم که عمل متقابل کنیم و این حق را برای خود حفظ کردیم. اما انتخاب ما این است که از روش قانون‌مند استفاده کنین که با شرکای خود به راهکار برسیم و در قالب این قانون‌مندی ایران در دیوان بین‌المللی علیه تحریم‌های یک جانبه آمریکا اعتراضی را اعاده کرده است. لازم است آمریکا روش زیر پا گذاشتن قراردادهای بین المللی را به عنوان یک عادت منفعت طلبانه ، کنار بگذارد وگرنه آینده خوبی برای نظم جهانی به خصوص نظم اقتصادی جهانی که همه کشورها در به ثمر رسیدن آن تلاش کردند، وجود ندارد.

کد خبر 24934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =