فراز و فرودهای اتحاد تجاری چین و اروپا

رییس جمهور آمریکا در حفظ نظم تجارت جهانی منفعتی نمی‌بیند، اما اخیرا به نظر می‌رسد چین و اتحادیه اروپا می‌خواهند به نیروهایی بپیوندند که خودشان به این بی‌نظمی دامن بزنند

نشریه The Week در تحلیلی نوشت، رییس جمهور آمریکا در حفظ نظم تجارت جهانی منفعتی نمی‌بیند. اما اخیرا به نظر می‌رسد چین و اتحادیه اروپا می‌خواهند به نیروهایی بپیوندند که خودشان به این بی‌نظمی دامن بزنند.

این گزارش می افزاید: از نظر منتقدانی که می‌گویند ترامپ روابط بین‌الملل را بی‌ثبات کرده، ایده خوبی است که دیگر بازیگران کلیدی هم دست به کار شوند. به این ترتیب اگر مشارکت چین-اتحادیه اروپا شکل بگیرد، مشکلات فعلی تجارت جهانی یا بدتر می‌شود و یا به حال خود رها می‌شود.

درست است که چین و اتحادیه اروپا هنوز در مسائل تجاری اعتماد دوجانبه به هم ندارند و نسبت به خیلی مسائل معترض هستند. اما ترامپ تعرفه‌های واردات را برای هر دو آنها باا برده و حتی اتحادیه اروپا را در تجارت «یک دشمن» خطاب کرده است. همچنین تصریح کرده که وضعیت فعلی قراردادهای تجاری چندجانبه بزرگ را قبول ندارد و قصد دارد سیاست تجاری آمریکا را به صورت تک به تک با کشورهای دیگر اجرایی کند. همه اینها ناگزیر چین و اتحادیه اروپا را به عنوان شرکای بالقوه به سمت هم سوق می‌دهد و آمریکا را تنها می‌گذارد.

The Week در ادامه می افزاید: این روند بعد از ملاقات اخیر مقامات چینی با مقامات آلمانی و سپس دیگر مقامات اتحادیه اروپا در چند روز گذشته، مشخص‌تر شده است. یکی از کارشناسان تجاری فدراسیون اتاق‌های بازرگانی آلمان گفته: «از آنجایی که روابط با آمریکا دشوارتر می‌شود، چین دیگر غول اقتصادی است که ناگزیر برای ماه اهمیت بیشتری یافته است.»

هوا چانیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، از این هم صریح‌تر بوده و گفته: «آغاز کردن یک جنگ تجاری برای منافع خودخواهانه، نشانه یک‌جانبه‌گرایی و ذهنیت بازی با حاصل جمع صفر است. این کار پشت پا زدن به قوانین بین‌المللی و حاکمیت جهانی از جنگ جهانی دوم به بعد محسوب می‌شود.»

بر اساس این گزارش چین مدت‌ها محدودیت‌های قابل توجهی بر سرمایه‌گذاری خارجی اعمال کرده بود. قوانین این کشور، شرکت‌های خارجی را که می‌خواهند در چین سرمایه‌گذاری کنند مجبور می‌کند با شرکت‌های بومی که اغلب دولتی هم هستند، وارد مشارکت شوند. این مشارکت‌ها ناگزیر باعث به اشتراک گذاشتن تکنولوژی و رموز تجاری می‌شود.

حالا چین اعلام کرده قصد دارد این محدودیت‌ها را بردارد و دسترسی به بازار را افزایش دهد که این افزایش دسترسی با توجه به پایین بودن ارزش پول چین، صادرات این کشور را ارزان‌تر می‌کند و به صنایع یقه آبی (کارهای یدی) در اروپاو آمریکا آسیب می‌زند.

کد خبر 24973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =