ارتقای شفافیت اقتصادی با عرضه محصولات در بورس کالا

ابزار اصلی رسیدن به شفافیت اقتصادی بازار سرمایه است. با توجه به شرایط اقتصادی در صورتی که عرضه محصولات جدید در بورس کالا تقویت شود، شفافیت و رقابت که لازمه یک اقتصاد پویا است شکل می گیرد ضمن اینکه حقوق مصرف کننده و تولید کننده نیز حفظ می شود

عباس آرگون، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه نقدینگی سرگردان باید به سوی بورس، فرابورس و بورس کالا هدایت شود، اظهار داشت: از جمله ابزارهای اصلی رسیدن به شفافیت اقتصادی، بازار سرمایه است. براین اساس شرکت هایی که سهام آنها در بورس، فرابورس و کالاهای آن ها در بورس کالا و انرژی عرضه می شود به مراتب دارای شفافیت بیشتری نسبت به شرکت هایی هستند که در خارج از بورس فعالیت دارند.

وی با اشاره به لزوم ارتقاء درجه شفافیت در اقتصاد کشور یادآور شد: با توجه به شرایط اقتصادی در صورتی که عرضه محصولات جدید در بورس کالا تقویت شود، شفافیت و رقابت که لازمه یک اقتصاد پویا است شکل می گیرد ضمن اینکه حقوق مصرف کننده و تولید کننده نیز حفظ می شود.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان ساخت: با عرضه محصولات در بورس کالا شاهد حذف واسطه های غیر ضروری از مبادلات کالا خواهیم بود که در صورت توسعه آن تا حد زیادی از ایجاد رانت نیز جلوگیری می شود و بازار به تعادل لازم خود نزدیک خواهد شد.

آرگون درخصوص تشکیل بازار ثانویه ارز و تاثیر آن در تعادل قیمت ها افزود: کارکرد این بازار در کوتاه مدت تاثیرگذار است اما این ایجاد تعادل نسبی نمی تواند پایدار باشد زیرا نقدینگی در حجم بالایی در حال رشد است و نمی توان به سادگی آن را مهار کرد. بنابراین گردش این حجم از نقدینگی می تواند تمامی بازارها از جمله بازار ثانویه ارزی را در اینده با تلاطم مجدد روبرو سازد که لازم است در این زمینه سیاستگذاران تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

به گفته وی بورس کالا در ایجاد ثبات اقتصادی کشور نقش تعیین کننده ای دارد زیرا انجام معاملات محصولات در تالار شیشه‌ای و شفاف بورس کالا باعث شده تا روند دادوستد کالا‌ها به صورت شفاف گزارش شود که براین اساس در صورتی که اشکالی در روند عرضه و تقاضای محصولات استراتژیک در حال رخ دادن باشد، در کمترین زمان آشکار می شود. اما در نقطه مقابل چنانچه معاملات در بازار آزاد و خارج از بورس انجام شود باید منتظر التهابات ناگهانی بازار باشیم.

آرگون معتقد است که مبدا و مقصد بسیاری از پول ها در کشور مشخص نیست و در این زمینه ضروری است نظام مالیاتی کشور تمرکز خود را بر گردش مالی گذاشته تا از بروز فسادهای ریشه دار جلوگیری کند. البته شفاف شدن مسیر پول ها به راحتی میسر نمی شود اما نظام بانکی که مجرای دریافت پول است می تواند با برنامه روشن و سیاستگذاری درست از بروز بسیاری از رانت ها جلوگیری کند.

وی در ادامه افزود: چرخش نقدینگی در رقم های بالا و فعالیت اقتصادی عده ای خاص با گردش مالی میلیاردی در بسیاری موارد به گونه ای است که فاقد پروانه مالیاتی بوده و در نبود نظارت دولت به پولشویی ختم می شود. در این زمینه مطالبه عمومی این است که دولت با این متخلفان برخورد جدی داشته  و مشخص کند که درآمدهای نجومی این افراد از کجا آمده است؟

آرگون با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور، گفت: یکی از مشکلات ما نرخ سود سپرده‌های بانکی است در واقع در چنین اقتصادی اینگونه سودهایی که مشاهده می‌کنیم محقق نمی‌شود. درجایی که سود 20‌درصدی که بانک‌ها به واحدهای تولیدی ارائه می‌دهند انگیزه‌ای برای مولد باقی نمی‌گذارد، که در این صورت بستر لازم جهت هدایت پول ها به سمت بانک های خصوصی و بازارهای سرمایه برای دستیابی به سود بیشتر فراهم می شود.

وی با بیان اینکه گردش پول در بانک‌ها دیده نمی‌شود، خاطرنشان ساخت: با نرخ سود 24‌درصد ‌یا بیشتر این مشکل وجود دارد که گردش پولی در بانک‌ها روی ندهد و نقش بانک ها تنها به‌عنوان یک واسطه تعریف می شود زیرا تمام پول ها در این نوع نظام بانکی صرف سوددهی می شود که در این صورت تولید‌کنندگان نیز با توجه به مشکلات بازار تطمیع می شوند که به جای حضور درعرصه تولید و اشتغال به سرمایه‌گذاری در بانک بپردازند زیرا سوددهی مطمئن تری دارد.

 

 

 

کد خبر 24982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =