هرگونه افزایش قیمت توسط شرکت‌های تولیدی گرانفروشی است

بی رشک: قیمت تمام روغن‌های موجود در بازار در سامانه ۱۲۴ درج شده است بنابراین اگر شرکتی بیشتر از این قیمت‌ها بر روی محصول خود درج کند گرانفروشی است

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی درگفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه به جز افزایش ۹ درصدی قیمت که در اردیبهشت ماه توسط ستاد تنظیم بازار مصوب شد، تولیدکنندگان روغن هیچگونه افزایش قیمت دیگری نداشته اند، گفت: هرگونه افزایش قیمت توسط شرکت‌های تولیدی گرانفروشی است.

امیرهوشنگ بی‌ رشک با تاکید براینکه روغن دوباره گران نشده، یادآور شد: ستاد تنظیم بازار ۱۸ اردیبهشت ماه امسال با درخواست تولیدکنندگان که سال گذشته مطرح شده بود، موافقت کرد و بنابراین انواع روغن نباتی بر اساس لیست اعلامی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت ۹ درصدی مواجه شد.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس آخرین آمار رسمی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به هشتم تیرماه امسال قیمت روغن نباتی جامد ۱۵.۶ درصد و قیمت روغن نباتی مایع ۵.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که میانگین آن برای انواع روغن نباتی به ۸.۳ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته می‌رسد، گفت: قیمت تمام روغن‌های موجود در بازار در سامانه ۱۲۴ درج شده است بنابراین اگر شرکتی بیشتر از این قیمت‌ها بر روی محصول خود درج کند گرانفروشی است.

وی همچنین درباره مشکلات تهیه مواد اولیه بطری گفت: علی رغم مکاتبات متعددی که انجام شده تغییری در وضعیت مواد بسته بندی به وجود نیامده است. در این زمینه تنها در یک بازه زمانی کوتاه با توجه به نامه نگاری ها و نظارت های صورت گرفته مشکلات کمی برطرف و قیمت ها متعادل شد اما با افزایش قیمت مواد اولیه در بازار تا مرز 15 هزار تومان در حالی که قیمت این مواد در بورس کیلویی 7 هزار تومان است، بازار مجددا با التهاب مواد اولیه بطری های بسته بندی روغن مایع مواجه شد.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت‌ها لحظه‌ای در حال تغییر است و به هیچ عنوان ثبات ندارد عنوان کرد: بر اساس وعده معاون وزیر صنعت مقرر شده بر اساس میزان تولید شرکت‌های تولیدی مواد اولیه به صورت سهمیه بندی با قیمت بورس در اختیارشان قرار بگیرد که البته این دستورهنوز اجرایی نشده است.

بیرشک با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در صنایع غذایی تامین ارز است، خاطرنشان ساخت: در تامین ارز مشکلات عدیده ای وجود دارد. ماهانه ۱۲۰ هزار تن مصرف روغن در کشور است که اگر هزینه هر تن ۸۰۰ دلار باشد در سال باید یک میلیارد دلار روغن وارد کنیم، اما بیش از یک ماه است که از سوی بانک‌ها هیچ ارزی برای واردات اختصاص پیدا نکرده است.

به گزارش اگزیم نیوز افزایش قیمت روغن در حالی صورت گرفته که طی ماه‌های گذشته بیش از ۱۵۶ میلیون یورو ارز دولتی بابت واردات روغن خام، آفتابگردان و سویا پرداخت شده است و در این بین نیز تولیدکنندگان روغن نباتی قیمت محصولات خود را بین پنج تا ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند.

پس از انتشار فهرست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی از سوی بانک مرکزی، مشخص شد ۱۳ شرکت ۱۵۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۷۴ یورو برای واردات روغن خام آفتابگردان و روغن خام سویا ارز دولتی به نرخ ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند که بازه زمانی آن از ۲۱ فروردین ماه تا پایان خردادماه بوده است.

البته در این میان چهار شرکت توانسته‌اند بالغ بر ۷۱ درصد این ارز دولتی یعنی معادل ۱۱۱ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۷۰۵ یورو را از آن خود کنند. در این مدت قیمت روغن نباتی جامد با افزایش ۱۵.۶ درصدی مواجه شده که با توجه به مجوز 9 درصدی از سوی ستاد تنظیم بازار، نظارت لازم توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بر این تفاوت افزایش قیمت صورت نپذیرفته است.

کد خبر 24983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =