هزینه پوشش صادرات به عراق یک درصد در سال

آرش شهرآئینی: هزینه پوشش صادرات عراق را در صندوق به یک درصد در سال رسانده ایم و اگر صادرکنندگان ایرانی به صورت اعتباری به عراق صادرات داشته باشند و بعنوان نمونه دوره اعتبار زیر شش ماه باشد نرخ پوشش عدم بازپرداخت خریداران عراقی به نیم درصد کاهش پیدا میکند که بسیار رقابتی است.

 آرش شهرآئینی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز  به تشریح خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران  در حوزه توسعه صادرات (خدمات و کالا) به عراق پرداخت و گفت: هزینه پوشش صادرات عراق را در صندوق به یک درصد در سال رسانده ایم و اگر صادرکنندگان ایرانی به صورت اعتباری به عراق صادرات داشته باشند و اگر دوره اعتبار زیر شش ماه باشد نرخ پوشش عدم بازپرداخت خریداران عراقی به نیم درصد کاهش پیدا میکند که بسیار رقابتی است.

وی خاطرنشان کرد:  می توان گفت هیچ شرکت بیمه و مجموعه ای در دنیا همچین شرایطی را نداشته و خصوصا برای عراق  این پوشش را تقبل نمی کند و یا با هزینه های دو  یا سه درصد این پوشش انجام می شود،درحالیکه دولت ایران مصوبه ای را به تصویب رسانده که با نیم درصد می توان ریسک عدم بازپرداخت را برای  دوره های اعتباری کمتر از شش ماه،  چه در حوزه کالا و چه در خدمات ، عراقی ها را بیمه کنیم .

 عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران  به تخصیص دویست میلیون دلار تسهیلات به صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی در سال 94 با شرایط بسیار ساده از جمله عدم اخذ وثیقه اشاره کرد و گفت: این کار برای کمک به شرکت های خدمات فنی مهندسی  بود که در بازار عراق با مشکل معوقات مواجه شده بودند وکارفرمایان عراقی که عموما دولتی بودند نتوانسته بودند تعهدات خود را در قبال این شرکت ها اجرا نمایند و در نتیجه  ضربه سنگینی به این شرکت ها وارد شده بود. لذا دولت سعی کرد با ارائه این تسهیلات بعضی از مشکلات این شرکتها را حل کند.

شهرائینی با اظهار تاسف از پاربرجا بودن معوقات پیمانکاران ایرانی در عراق اظهار داشت: .متاسفانه هنوز این مشکل حل نشده و معوقات همچنان پابرجاست و البته  این مشکل منحصر به صادرکنندگان فنی مهندسی نیست در بخش صدرات برق نیز همیشه بالغ بر یک میلیارد دلار بدهی معوق دارند و  تداوم این بدهکاری و بدحسابی به دلیل نامناسب بودن اوضاع  داخلی عراق و مشکلات دیگری از جمله مشکلات اقتصادی و بالا بودن هزینه های امنیتی و کاهش درآمدهادر این کشور است.

  وی بر لزوم پایبندی دولت عراق و زیرمجموعه های آن بر تعهدات خود را در قبال شرکتهای ایرانی تاکید کرد و گفت: صندوق انتظار دارد دولت عراق چاره ای برای این وضعیت بیاندیشد در غیر اینصورت روند  همکاری با این کشور رو به کاهش خواهد گذاشت؛ سعی ما بر این است که از طرق مختلف دولت عراق را متقاعد نماییم که یک جدول بازپرداخت مشخص برای پرداخت بدهی های خود ساماندهی کند.

 به گفته این مقام مسئول در حال حاضر  بالغ بر چهار سال  از این بدحسابی میگذرد و با وجود این بسیاری از شرکت های فعال ایرانی از خدمات صندوق برای توسعه حضور خود بهره برده اند، از جمله شرکت(مپنا) پروژه بزرگ «نیروگاه برق رمیله» را به ارزش دو میلیارد دلار در دست اجرا دارد که یک پروژه تولید برق 3000مگا واتی و از بزرگترین نیروگاههای خاورمیانه محسوب می شود و مراحل اجرایی آن توسط یک پیمانکار ایرانی در حال انجام است و صندوق ضمانت صادرات بخشی از  ریسک سیاسی این پروژه را به مبلغ سیصد میلیون دلار را پوشش داده است.

 به گفته عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات، صندوق برای خریداران کالا از  صادرکنندگانی که بصورت اعتباری کالا به  اقلیم و یا عراق صادر می کنند، سقف هایی را معین نموده که در صورت قصور طرف عراقی، صندوق جبران خسارت خواهد کرد. 

کد خبر 24984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =